PZU wprowadza nowy sposób wyceny szkód komunikacyjnych. Pomoże w tym webowa aplikacja dla smartfonów, wykorzystująca sztuczną inteligencję (AI). Cała operacja sprowadza się do zrobieniu kilku zdjęć z opisem.
Szkodowy asystent AI sporządzi wstępny kosztorys naprawy na podstawie zdjęć nadesłanych przez klienta przez udostępnioną aplikację. Wcześniej trwał pilotaż tej usługi, teraz PZU zamierza wdrożyć to rozwiązanie w pełnej skali. Firma spodziewa się zastosowania sztucznej inteligencji do dziesiątków tysięcy szkód ubezpieczeniowych rocznie.
Zobacz: TFI PZU wykorzysta sztuczną inteligencję do weryfikacji tożsamości
Do tej pory PZU obsłużył już kilkaset tysięcy szkód z wykorzystaniem wcześniejszych narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję, a ich łączna wartość wyniosła kilka miliardów złotych.
Nowy system wyceny różni się od dotychczasowego tym, że klientom indywidualnym udostępniona została aplikacja webowa, która umożliwia przesyłanie zdjęć i opisu szkody, dzięki czemu jest ona szybciej analizowana.
Aplikacja wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji, która na podstawie zdjęcia dokumentującego szkodę może w czasie rzeczywistym zidentyfikować konkretną część auta oraz określić zakres jego uszkodzenia. System dostarcza wyceny poszczególnych części oraz koszt naprawy, co pozwala oszacować łączną szkodę w pojeździe. Pełen kosztorys szkody ma być w zaledwie kilka minut.
Nowa funkcja powstała we współpracy PZU z brytyjską firmą technologiczną Tractable, z którą ubezpieczyciel współpracuje od 2018 roku. PZU jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który wdrożył tego typu rozwiązanie.
W przypadku wybranych szkód komunikacyjnych klient otrzyma link do web aplikacji, poprzez którą prześle wszystkie wymagane zdjęcia. Sztuczna inteligencja oceni je, lokalizując wszystkie widoczne na zdjęciach części i przypisując im ocenę stopnia uszkodzenia. Po analizie system zdecyduje czy uszkodzony podzespół zakwalifikować do naprawy, wymiany czy też lakierowania.
Algorytmy sztucznej inteligencji potrafią w ten sposób rozpoznać i szczegółowo przeanalizować zewnętrzne uszkodzenia karoserii pojazdu.
Przygotowany kosztorys naprawy szkody trafia do opiekuna klienta, który ma możliwość jego edycji, modyfikacji i każdorazowej akceptacji, aby następnie przedstawić wycenę szkody klientowi. PZU przekonuje, że dzięki nowemu systemowi sprawa może zostać natychmiast rozpatrzona, nawet w kilkanaście minut.
Sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego i jest przeszkolona na milionach zdjęć i ludzkich decyzji dotyczących napraw z wcześniejszych wypadków. Technologię można stosować na całym świecie, do każdego pojazdu osobowego. System jest nieustannie udoskonalany, ponieważ coraz więcej ubezpieczycieli i warsztatów korzysta z tego rozwiązania.
Sztuczna inteligencja Tractable obsługuje szkody komunikacyjne dla największych ubezpieczycieli na świecie, w tym dla brytyjskiego Ageas UK, francuskiego Covéa czy japońskiego Tokio Marine.
Zobacz: PKO BP kokietuje kierowców. Zmiana już w środę
Zobacz: W aplikacji Alior Mobile kupisz ubezpieczenia OC i AC. Zyskasz rabat i bon do Biedronki
Źródło zdjęć: Shutterstock
Źródło tekstu: PZU