Naukowcy znaleźli przycisk pauzy wstrzymujący rozwój ciąży u ludzi

Pauza w ciąży

Genetycy znaleźli niezwykłą funkcję ludzkiego zarodka. Okazuje się, że podobnie jak u niektórych innych ssaków jego rozwój można… zatrzymać na jakiś czas. Metoda ta jednak wymaga kolejnych badań ze względu na jej efekty w przypadku ludzkich zarodków.

Cykl życia wielu zwierząt jest uzależniony od tego co dzieje się obecnie w przyrodzie. Dla przykładu niedźwiedzie muszą mocno wiązać kwestię narodzin potomków z porą roku, która będzie oferować odpowiedni dostęp do pokarmu. Z tego powodu niedźwiedzice potrafią wstrzymywać wczesną ciążę, by młode urodziło się bliżej wiosny. Naukowcy z Niemiec i Austrii odkryli teraz, że podobny mechanizm może też zadziałać u ludzi.

Sztuczna aktywacja

Choć nie ma informacji wskazujących na to, że ludzie korzystają dziś z tego rozwiązania, ale badacze zajmujący się tym zagadnieniem wskazali, że wciąż mamy tę wewnętrzną zdolność i możemy ją aktywować. Może to być przydatne chociażby podczas procedury zapłodnienia in vitro, dzięki czemu lekarze będą mieć więcej czasu na ocenę stanu zdrowia zarodka i przygotowanie go w celu lepszej implementacji wewnątrz macicy.

Z tego rozwiązania korzysta ponad 130 ssaków, a niektóre z nich są naprawdę daleko spokrewnione. To właśnie sprowokowało wniosek, że podobną zdolność mają lub mieli ludzie. Aby się o tym przekonać badacze podczas eksperymentu wykazali, że ta sama cząsteczka mTORi, która pozwala innym ssakom wstrzymać ciążę, działa również na ludzkie komórki macierzyste i w modelu ludzkiego zarodka. Jak to możliwe?

Jest jednak spore "ale"

mTORi hamuje bowiem działanie rapamycyny, która ma ogromne znaczenie dla regulacji wzrostu i podziału komórek – wskazuje portal sciencealert.com. We wspomnianym eksperymencie działaniu mTORi został poddany blastoid, która jest kilkudniowym modelem komórek macierzystych odpowiadających blastocyście. W wyniku tego działania wszedł on w hibernację trwającą w niektórych przypadkach nawet do ośmiu dni. W tym czasie wzrost i podział komórek spowolnił, ale reaktywowany blastoid wciąż był w stanie przyczepić się do komórek endometrium. Z kolei odcięcie blastoidów od mTORi wznowiło ich normalne funkcjonowanie.

Nowa metoda nie jest jednak w pełni bezpieczna dla ludzkich komórek macierzystych. Gdy badacze próbowali poddać je temu procesowi zauważyli zdecydowanie większą liczbę martwych komórek niż w przypadku embrionalnych komórek macierzystych myszy, które przeszły to samo doświadczenie. Ze względu na różnice między blastoidami i blastocystami ciężko też mieć pewność, że te drugie zareagują w ten sam sposób. Zdaniem badaczy być może są jednak jeszcze inne cząsteczki, które mogłyby wspomóc proces uśpienia zarodków, dając tym samym więcej czasu na diagnozę ich stanu oraz ewentualne leczenie.

Źródło zdjęć: Shutterstock, nobeastsofierce