DAJ CYNK

Poczta Polska przyspieszy. Ma jej w tym pomóc technologia RFID

Mieszko Zagańczyk

Taryfy, promocje, usługi

Poczta Polska przyspieszy. Ma jej w tym pomóc technologia RFID

Poczta Polska próbuje w ostatnich latach zerwać z wizerunkiem firmy skostniałej i powolnej. Mają w tym pomóc kolejne wdrożenia nowości technicznych. Może tym razem się uda?

Mimo coraz większej cyfryzacji i wdrażania nowych technologii Poczta Polska wielu klientom wciąż kojarzy się z instytucją mocno tkwiącą w PRL-u. Trzeba jednak przyznać, że firma stara się wprowadzać kolejne rozwiązania poprawiające jakość usług. Najnowsze z nich ma pozwolić na dokładniejsze lokalizowanie przesyłek oraz przyspieszyć proces ich doręczenia do milionów klientów w Polsce. Chodzi o wykorzystanie technologii RFID.

Poczta Polska ruszyła właśnie z pierwszą fazą testów technologii RFID. Jeżeli zakończą się sukcesem, firma może wdrożyć je na szeroką skalę, a to zapewni przyspieszenie w doręczaniu przesyłek do odbiorców. 

Testy odbywają się jednocześnie w 3 sortowniach (WER): w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu, przez które przechodzi ok. 50 mln przesyłek paczkowych i listowych miesięcznie.  

W węzłach odbywa się skanowanie etykiet przesyłek paletowych, a następnie drukowana jest i programowana etykieta RFID. Znaczniki RFID mają dodatkowo zakodowaną informację o punkcie wysyłki i kierunku, do którego są przesyłane. W trakcie przejazdu przez bramy magazynowe znaczniki są automatycznie odczytywane i rejestrowane w bazie danych.

Poczta Polska testuje RFID

Poczta Polska przekonuje, że jej testy stanowią innowację na skalę światową, ponieważ technologia RFID w branży kurierskiej wciąż stanowi nowość i niewiele firm decyduje się na jej wdrożenie na szerszą skalę.

Jakie więc przyniesie to korzyści? RFID automatyzuje i upraszcza przygotowanie przesyłek. Dzięki temu nie trzeba do tej czynności angażować ludzi. W przypadku udanych testów i wprowadzenia RFID, pracownicy Poczty Polskiej nie będą musieli skanować przesyłek ręcznie, bo pomoże im w tym technologia. Dzięki zastosowaniu RFID przesyłkę będzie można śledzić na każdym etapie jej podróży, na bieżąco reagując na zakłócenia w łańcuchu logistycznym. 

Całość realizowana jest w ramach projektu naukowo-badawczego we współpracy z Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym oraz konsorcjum Orange/Hadatap, które jest dostawcą i wykonawcą instalacji RFID. Łączna wartość projektu wynosi ponad 9 mln zł.

Zobacz: Poczta Polska wychodzi z piwnicy. Będzie łatwiej, a może i szybciej
Zobacz: Poczta Polska podnosi ceny

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Poczta Polska

Źródło tekstu: Poczta Polska