DAJ CYNK

Zuckerberg chce połączyć WhatsApp, Instagram i Messenger wspólną infrastrukturą. Kluczem ma być bezpieczeństwo

Sebastian Górski

Rozrywka

Z informacji do jakich dotarli dziennikarze The New York Times wynika, że Mark Zuckerberg planuje integrację zaplecza technologicznego dla wszystkich komunikatorów Facebooka - Messengera, Instagrama oraz WhatsAppa. Cel nadrzędny to podniesienie poziomu bezpieczeństwa.

W artykule The New York Times powołuje się na czwórkę ludzi związanych bezpośrednio z projektem integracji infrastruktury różnych komunikatorów należących do Facebooka. WhatsApp, Instagram i Facebook Messenger pozostaną samodzielnymi aplikacjami, ale pod maską mają korzystać z jednolitego (bezpieczniejszego) zaplecza technicznego. Na obecnym etapie projekt jest jeszcze we wczesnej fazie wdrożenia. Jego zakończenie przewidziano na koniec 2019 lub początek 2020 roku.

Mark Zuckerberg nakazał zespołowi pracowników odpowiedzialnych za to karkołomne zadanie implementację szyfrowania typu end-to-end. Z takiego rozwiązania korzysta już sam WhatsApp. Dzięki temu użytkownik Facebooka będzie mógł wysłać zaszyfrowaną wiadomość do użytkownika WhatsAppa, nawet wtedy kiedy ten drugi nie ma konta w serwisie społecznościowym.

Zobacz: WhatsApp wprowadza nowe limity w przekazywaniu wiadomości. Mają być sposobem na walkę z fake newsami
Zobacz: Netflix integruje się z Apple. Pokaż na Instagramie co oglądasz
Zobacz: Dark Mode w Messengerze dla wybranych użytkowników

Nowa strategia Zuckerberga stoi w sprzeczności z pierwotnie obiecywaną autonomią dla WhatsAppa i Instagrama, serwisów stworzonych przez kogoś innego i ostatecznie przez Facebooka kupionych. Przy okazji spowodowała burzę w szeregach autorów obu aplikacji. Jesienią ubiegłego roku struktury firmy opuścili Kevin Systrom i Mike Krieger, współtwórcy Instagrama. Z podobnych powodów z Facebookiem rozstali się niedawno Jan Koum oraz Brian Acton (współtwórcy WhatsAppa).

Unifikacja infrastruktury Messengera, Instagrama i WhatsAppa to trudne wyzwanie z wielu względów. WhatsApp nie przechowuje wiadomości użytkowników na swoich serwerach i wymaga jedynie podania numeru telefonu przy rejestracji (można powiedzieć, że zupełnie nie w stylu Facebooka). Znalezienie złotego środka w kwestii prywatności użytkowników może się okazać dla Zuckerberga twardym orzechem do zgryzienia. 

Z drugiej strony szef Facebooka liczy na to, że integracja zaplecza komunikatorów pozwoli lepiej monetyzować Instagrama i WhatsAppa, które mimo ogromnej liczby użytkowników (Instagram ma 1 mld, a WhatsApp aż 1,5 mld) nadal nie przynoszą firmie kokosów.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: The New York Times