DAJ CYNK

Co czwarty Polak na marginesie społeczeństwa cyfrowego [wideo]

LuiN

Prawo, finanse, statystyki

96% ankietowanych Polaków potrafi wysłać e-mail, 93% - korzystać ze sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych, a 92% - czytać internetowe wersje gazet i czasopism - wynika z raportu Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej - szanse i bariery. Problem jednak w tym, że te podstawowe umiejętności są na ogół niewystarczające, by funkcjonować w cyfrowym państwie.

96% ankietowanych Polaków potrafi wysłać e-mail, 93% - korzystać ze sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych, a 92% - czytać internetowe wersje gazet i czasopism - wynika z raportu Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej - szanse i bariery. Problem jednak w tym, że te podstawowe umiejętności są na ogół niewystarczające, by funkcjonować w cyfrowym państwie.

60% Polaków uważa, że ma wystarczające kompetencje pozwalające na pełne wykorzystanie zasobów Internetu, podczas gdy na marginesie społeczeństwa cyfrowego może pozostawać około 25% obywateli.

Z kompetencjami cyfrowymi Polaków jest wciąż słabo. I tak np. polscy przedsiębiorcy w bardzo niewielkim stopniu korzystają z internetu, 40% z nich wyłącznie wysyła maile czy korzysta z witryny internetowej. Ale w ogóle nie wykorzystują go do szerszych działań, eksportu, promocji swojej firmy, budowania marki. To są te elementy, które wymagają poprawy - podkreśla w rozmowie z Newserią Jakub Wojnarowski, zastępca dyrektora generalnego ds. ekspertyzy i lobbingu PKPP Lewiatan.

Niska jest także świadomość społeczna Polaków tego, czym jest w ogóle cyfryzacja. Choć już w 2000 roku Sejm podjął uchwałę o budowie w Polsce społeczeństwa informacyjnego, jedynie 23% przyznaje, że wie czym jest rządowy plan cyfryzacji. Prawie połowa ankietowych nie ma świadomości, co jest planowane w tym zakresie. Wśród osób między 15 a 24 rokiem życia o założeniach planu wie jedynie 10%, podczas gdy w grupie 45+ jest to około 30%. Co więcej, respondenci pytani, jakich dziedzin dotyczy, w jednej trzeciej przypadków wskazywali na wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej.

Odpytywani o najważniejsze obszary, gdzie cyfryzacja powinna wkroczyć, badani wskazywali przede wszystkim służbę zdrowia. Na wizytę u lekarza on-line chciałoby się umówić 95% badanych. Ankietowani wymienili również administrację publiczną (dziś tylko 7% ankietowanych zawsze załatwia sprawy urzędowe za pomocą Internetu) oraz edukację. 70% Polaków jest zdania, że wprowadzenie edukacji cyfrowej zwiększyłoby ich szanse na rynku pracy.



Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Newseria