DAJ CYNK

Co siódmy bilet kolejowy kupujemy przez internet

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Stacjonarne kasy na dworcach zapewne będą potrzebne jeszcze przez długie lata, ale ich udział w dystrybucji biletów kolejowych nieustannie spada. Jak wynika z najnowszych statystyk, w zeszłym roku tradycyjne kasy po raz pierwszy sprzedały mniej niż połowę biletów na pociąg. Wzrasta za to sprzedaż przez internet i w aplikacjach mobilnych.

Udział biletów kupowanych za pośrednictwem aplikacji i stron internetowych wzrósł w 2019 r. do ponad 14%. To o niemal 4 punkty procentowe więcej niż w 2018 r. Mniej niż połowę, bo 46,5% biletów pasażerowie kupili w kasach. Licząc rok do roku, spadek wyniósł niemal 5 punktów procentowych.

Zobacz: mPay wprowadza multiwyszukiwarkę połączeń kolejowych i autobusowych

W 2019 r. najpopularniejszym kanałem dystrybucji biletu nadal były kasy stacjonarne, choć ich udział z roku na rok się zmniejsza. Ponad 16% biletów zakupionych zostało od obsługi pociągu. Z kolei bilety sprzedane przez aplikacje mobilne i strony internetowe stanowiły 14,3% i ten sposób sprzedaży zanotował największy wzrost udziału (10,7% w 2018 r.).

Przybywa osób korzystających z nowoczesnych technologii przy zakupie biletu. W 2016 r. przez internet sprzedano tylko nieco ponad 5% biletów, w ubiegłym roku niemal trzy razy więcej. Te dane powinny motywować przedsiębiorstwa kolejowe do ciągłej poprawy jakości aplikacji i internetowych systemów dystrybucji biletów – tak by były one intuicyjne i przyjazne dla użytkowników – zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Niewiele ponad 7% biletów kupionych było w automatach stacjonarnych i zamontowanych w pociągach. Ten sposób dystrybucji biletów był w 2019 r. mniej popularny niż w 2018 i 2017 r.

Zobacz: Infrastruktura kolejowa na celowniku hakerów. Ataki są wykrywane nawet z 6-miesięcznym opóźnieniem
Zobacz: Za bilety kolejowe można płacić Blikiem

Procent sprzedaży biletów przez internet może się znacznie różnić w zależności od przewoźnika. Są tacy, u których chętniej kupujemy on-line. PKP Intercity podawało kilka miesięcy temu, że w 2019 r. za pomocą internetowego systemu e-IC spółka sprzedała aż 44% biletów.

Zobacz: Już 100 milionów osób skorzystało z internetowego systemu e-IC PKP Intercity
Zobacz: W PKP Intercity już potwierdzisz swoją mTożsamość

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Urząd Transportu Kolejowego