DAJ CYNK

Cyfrowy Polsat zwróci pieniądze klientom. Jest decyzja Prezesa UOKiK

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Cyfrowy Polsat zwróci pieniądze klientom. Jest decyzja Prezesa UOKiK

Prezes Urzędu Uchrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję w sprawie usług dodatkowych, które Cyfrowy Polsat aktywował bez wyraźnej zgody abonentów. Spółka musi im teraz oddać wniesione opłaty.

UOKiK przeprowadził postępowanie, w toku którego ustalił, że przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do Internetu Cyfrowy Polsat automatycznie aktywował konsumentom jedną lub dwie usługi dodatkowe. Spółka jednak nie pytała konsumentów o zgodę na ich włączenie. Cyfrowy Polsat już wtedy powinien uzyskać wyraźną zgodę na ich aktywowanie i wiążące się z nimi opłaty, naliczane po bezpłatnym okresie promocyjnym.

Cyfrowy Polsat włączał usługi bez pytania

Cyfrowy Polsat włączał abonentom program antywirusowy „Ochrona Internetu” oraz usługę odtwarzania materiałów audiowizualnych na różnych urządzeniach „Serwis IPLA 3 z 3”. Były one składową częścią większości ofert promocyjnych i konsumenci nie mogli z nich zrezygnować podczas zawierania umowy, niezależnie od tego, czy byli nimi zainteresowani. Taką możliwość mieli dopiero po zawarciu umowy. W dodatku to na konsumentach ciążył obowiązek wyłączenia usług dodatkowych przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich, aby uniknąć wiążących się z nimi płatności.

Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do Internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Prezes UOKiK nałożył na Cyfrowy Polsat obowiązek wykonania złożonego przez spółkę zobowiązania. Konsumentom przysługuje rekompensata w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe, o ile zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej takiej faktury. Ponadto Cyfrowy Polsat ponownie rozpatrzy i uwzględni w całości złożone dotychczas reklamacje. Zobowiązanie spółki dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów, a szczegóły jego realizacji zawarte są w treści decyzji.

Cyfrowy Polsat ma poinformować o decyzji Prezesa UOKiK abonentów w indywidualnej korespondencji oraz na stronie internetowej spółki, a także na prowadzonych przez nią profilach w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter).

Decyzja Prezesa UOKiK jest nieprawomocna. Cyfrowy Polsat rozpocznie realizację swojego zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu się.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że obowiązek uzyskania wyraźnej zgody przed zawarciem umowy na wszelkie dodatkowe płatności wynika z art. 10 ustawy o prawach konsumenta. Prezes UOKiK wielokrotnie już to wskazywał w prowadzonych działaniach wobec branży telekomunikacyjnej. W ostatnich latach wydał decyzje wobec spółek UPC, Netia, P4 (operator sieci Play) oraz Orange Polska. Aktualnie prowadzone jest postępowanie dotyczące Vectry.

Zobacz: Rząd nada UOKiK nowe uprawnienia. Są obawy o prywatność
Zobacz: UOKiK dojeżdża Amazon. Wprowadzali klientów w błąd

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Lech Okoń / Telepolis.pl

Źródło tekstu: UOKiK