DAJ CYNK

[Aktualizacja] Wyniki Grupy Cyfrowy Polsat po 2Q2019 - coraz więcej klientów usług łączonych

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Na koniec II kwartału 2019 roku klienci Grupy Cyfrowy Polsat korzystali z 17,059 mln usług (RGU), z czego 11,913 mln stanowiły oferty telefonii komórkowej i Internetu.

Drugi kwartał 2019 roku przyniósł Grupie Cyfrowy Polsat wzrost w ujęciu rocznym w dwóch z trzech głównych segmentów ofert abonamentowych:

  • telewizja - wzrost o 0,6%, do 5 027 520,
  • telefonia komórkowa - wzrost o 7,0%, do 7 597 611,
  • Internet - spadek o 0,5%, do 1 795 259.

Od końca czerwca 2018 roku do końca czerwca 2019 roku liczba klientów kontraktowych spadła o 1,3%, do 5 652 912. Ponownie za to wzrosła liczba klientów ofert multiplay - tym razem o 14,7%, do 1,898 mln. Statystyczny klient abonamentowy miał na koniec II kwartału 2019 roku 2,56 usługi (2,43 rok wcześniej). Usługi abonamentowe Grupy stanowiły na koniec czerwca 84,7% wszystkich usług (83,4% na koniec czerwca 2018 roku). Wskaźnik ARPU przez rok wzrósł z 82,9 zł do 83,4 zł.

Liczba usług przedpłaconych wyniosła na koniec czerwca tego roku 2 607 311, o 5,8% mniej niż rok wcześniej. Po raz kolejny wzrosty zanotowano jedynie w przypadku płatnej telewizji:

  • telewizja - wzrost o 46,0%, do 87 176,
  • telefonia komórkowa - spadek o 5,0%, do 2 418 370,
  • Internet - spadek o 37,7%, do 101 765.

ARPU w ofertach prepaid wzrosło do 20,8 zł (20,4 zł rok wcześniej).

Zobacz: Plus na Kartę z kodami na darmowy przekaz pieniężny na Ukrainę i innymi prezentami
Zobacz: Światłowód Orange najlepszy do oglądania Netflixa. Plus mobilnym liderem
Zobacz: Światłowód Plusa w praktyce. Jak sprawdza się w codziennym użytkowaniu?

- Konsekwentna realizacja strategii multiplay po raz kolejny przyniosła doskonałe efekty. Naszym klientom dostarczamy ponad pół miliona więcej usług kontraktowych, 1,9 mln abonentów korzysta z ofert łączonych, a wskaźnik rezygnacji z naszych usług pobił kolejny rekord, spadając do poziomu zaledwie 7% w skali roku. Rozszerzyliśmy ofertę sportową premium, zapewniając fanom sportu maksymalną liczbę rozgrywek, dyscyplin i godzin transmisji z najważniejszych wydarzeń. Wraz z nawiązaniem współpracy z Canal+ nasi widzowie obok m.in. Ligi Mistrzów i Ligi Europy, a także najlepszych europejskich lig z anten Eleven Sports, otrzymali dostęp do wszystkich meczów PKO Ekstraklasy na nowych kanałach Canal+ Sport 3 i 4.

- powiedział Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.

- Zgodnie z zapowiedzią, wkrótce po wprowadzeniu telewizji kablowej w technologii IPTV zaprezentowaliśmy kolejną nowość – telewizję internetową OTT. To kolejny krok w realizacji naszej idei strategicznej „Telewizja – Dla każdego. Wszędzie. Internet – Dla każdego. Wszędzie. Telefon – Dla każdego. Wszędzie”. Nowa usługa umożliwia odbiór kanałów telewizyjnych przez Internet od dowolnego dostawcy, a elastyczna oferta programowa zapewnia możliwość swobodnego włączania pakietów bezpośrednio z poziomu dekodera, bez długoterminowych zobowiązań.

- dodał Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.

Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła w II kwartale bieżącego roku przychód w wysokości 2,923 mld zł (MSSF 16 - aktualnie obowiązujący standard). Przy wyłączonym MSSF 16 to 2,913 mld zł, o 12% więcej niż rok wcześniej. Wskaźnik EBITDA wyniósł w tym czasie do 1,076 mld zł, natomiast marża EBITDA - 36,8%. Zysk netto wyniósł 269 mln zł. Licząc według wcześniej obowiązującego standardu (MSR 17) to 270 mln zł - o 7,5% mniej niż rok wcześniej.

W całym pierwszym półroczu Grupa wypracowała przychód w wysokości 5,715 mld zł (MSSF 16). EBITDA za 6 miesięcy wyniosła 2,114 mld zł, natomiast marża EBITDA - 37,0%. Zysk netto osiągnął poziom 566,2 mln zł.

- Wolne przepływy pieniężne są zgodne z naszymi zapowiedziami i pozostają na wysokim poziomie niemal 1,4 mld zł za okres 12 miesięcy. Dbając o regularne zmniejszanie poziomu zadłużenia, w pierwszym półroczu spłaciliśmy już ponad 850 mln zł kredytów, zakończyliśmy także proces bardzo korzystnego refinansowania obligacji. Stabilne wyniki finansowe pozwalają pogodzić komfort kredytodawców z solidnym wynagradzaniem akcjonariuszy, którym za 2018 rok zostanie wypłacona dywidenda w wysokości niemal 600 mln zł, z czego pierwsza transza została zrealizowana 3 lipca. Fakt, iż tuż po zmianie polityki dywidendowej na bardziej hojną, agencja ratingowa Moody’s zdecydowała się podwyższyć nasz rating do poziomu Ba1, świadczy o stabilności i wiarygodności naszego biznesu oraz jest potwierdzeniem utrzymywania oczekiwanej przez akcjonariuszy, kredytodawców i rynek równowagi pomiędzy zmniejszaniem poziomu zadłużenia a jednoczesnym dzieleniem się zyskiem z akcjonariuszami.

- podsumowała Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o.

Bardziej szczegółowe podsumowanie ubiegłego roku w Grupie Cyfrowy Polsat znajduje się w tej prezentacji. A oto tabelki z historycznymi danymi:

Karty SIM Abonament Prepaid Internet
(abonament)
Internet
(prepaid)
Łącznie
1Q2015 6,553 mln 3,776 mln 1,439 mln 0,193 mln 11,957 mln
2Q2015 6,532 mln 3,972 mln 1,483 mln 0,193 mln 11,933 mln
3Q2015 6,505 mln 3,685 mln 1,517 mln 0,231 mln 11,939 mln
4Q2015 6,517 mln 3,592 mln 1,595 mln 0,231 mln 11,934 mln
1Q2016 6,536 mln 3,496 mln 1,647 mln 0,256 mln 11,936 mln
2Q2016 6,536 mln 3,473 mln 1,667 mln 0,284 mln 11,971 mln
3Q2016 6,617 mln 3,223 mln 1,722 mln 0,260 mln 11,822 mln
4Q2016 6,730 mln 2,972 mln 1,757 mln 0,219 mln 11,679 mln
1Q2017 6,785 mln 2,646 mln 1,766 mln 0,184 mln 11,382 mln
2Q2017 6,811 mln 2,617 mln 1,773 mln 0,181 mln 11,381 mln
3Q2017 6,865 mln 2,624 mln 1,783 mln 0,193 mln 11,464 mln
4Q2017 6,932 mln 2,579 mln 1,809 mln 0,178 mln 11,498 mln
1Q2018 6,998 mln 2,539 mln 1,814 mln 0,169 mln 11,520 mln
2Q2018 7,098 mln 2,546 mln 1,804 mln 0,163 mln 11,611 mln
3Q2018 7,209 mln 2,550 mln 1,810 mln 0,152 mln 11,723 mln
4Q2018 7,345 mln 2,424 mln 1,815 mln 0,127 mln 11,712 mln
1Q2019 7,452 mln 2,388 mln 1,801 mln 0,111 mln 11,752 mln
2Q2019 7,598 mln 2,418 mln 1,795 mln 0,102 mln 11,913 mln
 
  Przychód Zysk netto EBIDTA Marża EBIDTA
1Q2015 2,329 mld zł 170,9 mln zł 896,6 mln zł 38,5%
2Q2015 2,469 mld zł 305 mln zł 977 mln zł 39,6%
3Q2015 2,415 mld zł 502,5 mln zł 930 mln zł 38,5%
4Q2015 2,610 mld zł 186 mln zł 891 mln zł 33,8%
1Q2016 2,364 mld zł 179 mln zł 846 mln zł 35,8%
2Q2016 2,443 mld zł 231 mln zł 935 mln zł 38,3%
3Q2016 2,110 mld zł 270 mln zł 957 mln zł 40,1%
4Q2016 2,535 mld zł 342 mln zł 902 mln zł 35,6%
1Q2017 2,389 mld zł 271 mln zł 929 mln zł 38,9%
2Q2017 2,470 mld zł 282 mln zł 964 mln zł 39,0%
3Q2017 2,391 mld zł 235 mln zł 851 mln zł 35,6%
4Q2017 2,579 mld zł 157 mln zł 873 mln zł 33,9%
1Q2018 2,346 mld zł 292 mln zł 890 mln zł 37,9%
2Q2018 2,603 mld zł 231 mln zł 946 mln zł 36,1%
3Q2018 2,735 mld zł 227 mln zł 920 mln zł 33,6%
4Q2018 3,002 mld zł 66,1 mln zł 941 mln zł 31,4%
1Q2019* 2,792 mld zł 300 mln zł 1,038 mld zł 38,2%
2Q2019* 2,923 mld zł 269 mln zł 1,076 mld zł 36,8%

*) Dane według nowego standardu MSSF 16

Przychód na klienta Abonament Prepaid
1Q2015 85,8 zł 17,3 zł
2Q2015 87,0 zł 18,3 zł
3Q2015 88,1 zł 19,0 zł
4Q2015 88,3 zł 18,5 zł
1Q2016 87,0 zł 17,7 zł
2Q2016 88,4 zł 18,9 zł
3Q2016 88,6 zł 18,7 zł
4Q2016 90,7 zł 19,2 zł
1Q2017 89,1 zł 18,7 zł
2Q2017 89,6 zł 20,5 zł
3Q2017 88,4 zł 20,2 zł
4Q2017 89 zł 20,1 zł
1Q2018 81,9 zł (MSSF 15) 20,1 zł
2Q2018 82,9 zł (MSSF 15) 20,4 zł
3Q2018 84,0 zł (MSSF 15) 20,8 zł
4Q2018 84,0 zł (MSSF 15) 20,3 zł
1Q2019 82,9 zł (MSSF 15) 20,1 zł
2Q2019 83,4 zł 20,8 zł
 

Zobacz: Wyniki Orange Polska po 2Q2019 i 1H2019. Więcej światłowodów i konwergencji, dobry kwartał w usługach mobilnych
Zobacz: Wyniki Play za 2Q2019 - rekordowa EBITDA
Zobacz: Kolejny udany kwartał T-Mobile. Rośnie baza klientów, a finanse trzymają stabilny poziom

 

AKTUALIZACJA:

Podczas konferencji prezentującej wyniki finansowe za Q2 przedstawiciele Grupy Cyfrowy Polsat  podali dodatkowe informacje o sytuacji Polkomtela. Wynika z nich, że przychody w drugim kwartale wyniosły 1,69 mld zł, a EBITDA - 538 mln zł


W trakcie spotkania z prasą padały także pytania o plany Grupy związane z wdrożeniem sieci 5G. Takie inwestycje są w planach, jednak operator nie ujawnia żadnych szczegółów i nie chce niczego deklarować. Zamiast tego - czeka na oficjalne ustalenia regulatora i decyzję dotyczącą aukcji na częstotliwości 5G. Przedstawiciele Grupy Cyfrowy Polsat określili 5G mianem „technologii przyszłości”, jednak unikali odpowiedzi o wizję budowanej sieci 5G, rozmiar planowanych inwestycji, a także o to, z którym z partnerów technologicznych chcą tworzyć infrastrukturę sieci piątej generacji. Operator analizuje rynek, przygotowuje się do budowy sieci 5G, ale priorytetem dla niego jest zysk dla akcjonariuszy. Zarząd będzie więc kierował się przede wszystkim wizją spodziewanych zysków, a nie optował za wdrożeniem 5G bez względu na koszta. 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Cyfrowy Polsat