DAJ CYNK

Ile kosztuje innowacyjność? Nokia płaci za nią za dużo

LuiN

Prawo, finanse, statystyki

Z danych opublikowanych przez firmę analityczną Booz & Company wynika, że wydatki koncernów na badania i rozwój technologii są często bardzo niewspółmierne do osiąganych efektów. Nokia, pomimo ogromnych inwestycji w R&D, jest poza pierwszą dziesiątką najbardziej innowacyjnych firm.

Z danych opublikowanych przez firmę analityczną Booz & Company wynika, że wydatki koncernów na badania i rozwój technologii są często bardzo niewspółmierne do osiąganych efektów. Nokia, pomimo ogromnych inwestycji w R&D, jest poza pierwszą dziesiątką najbardziej innowacyjnych firm.

W 2011 roku Nokia wydała na R&D (ang. Research and Development) 7,8 mld dolarów, czyli 14,5% swojej rocznej sprzedaży, co uplasowało koncern na 10. miejscu zestawienia wszystkich rynków. Wydatki na rozwój były przy tym dokładnie takie same jak w 2010 roku, kiedy to Nokia była ósmą najwięcej inwestującą firmą w prace badawcze i rozwojowe.

Próżno jednak szukać fińskiego koncernu w zestawieniu dziesięciu najbardziej innowacyjnych firm w 2011 roku. Znalazł się tam na czwartym miejscu Samsung, wydający nieco więcej od Nokii (inwestujący również w nowe rozwiązania AGD czy RTV), a na pierwsze miejsce wdrapał się Apple z wydatkami rzędu 2,4 mld dolarów (zaledwie 2,2% sprzedaży).

Drugi był rozwijający m.in. Androida Google (5,2 mld dolarów, 13,6% sprzedaży), szóste miejsce należy do Microsoftu i jego systemów operacyjnych (aż 9 mld inwestycji w R&D - tyle samo co Samsung, 12,9% sprzedaży). Stawkę zamyka Amazon, który nagle stał się trzecim największym na świecie producentem tabletów (2,9 mld dolarów, 6,1% sprzedaży).

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Booz & Company, wł