DAJ CYNK

Ile Orange Polska zapłaci za używanie marki Orange? Nowa umowa do 2030 r.

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Ile Orange Polska zapłaci za używanie marki Orange? Spółka przedłuża umowę do 2030 r.

Rebranding sieci Idea na Orange wywołał w 2005 roku wiele kontrowersji, między innymi ze względu na zawartą w umowie konieczność wnoszenia opłat za prawo do używania przez polską sieć globalnej marki Orange. Przyjęta wówczas opłata zostanie przedłużona do końca obecnej dekady. 

W zeszłym tygodniu Rada Nadzorcza Orange Polska S.A. pozytywnie zaopiniowała umowę dotyczącą używania marki Orange w latach 2021-2030. Jak wynika z komunikatu operatora, umowa została uzgodniona i będzie podpisana pomiędzy Orange Polska i Orange Brand Services Limited, czyli licencjodawcą, przed końcem bieżącego roku. Obecnie obowiązująca umowa wygasa z końcem 2020 roku.

Zobacz: Wyniki Orange po 2Q2020: większe przychody, mniejszy zysk

Zaaprobowana umowa zakłada, że opłata licencyjna będzie wynosić 1,6% przychodów ze sprzedaży towarów i usług sprzedawanych pod marką Orange poprzez kanały sprzedaży detalicznej Orange Polska. Taka też stawka obowiązywała od 2005 roku.

Wyjątek od tej zasady stanowią towary i usługi stacjonarnej telefonii głosowej, dla których opłata licencyjna wynosić będzie 0,8%, do momentu, gdy udział przychodów z usług konwergentnych w całości skonsolidowanych przychodów Orange Polska przekroczy 21,8%.

Jak wynika z raportu finansowego Orange Polska, w 2019 roku operator osiągnął 11,41 mld zł przychodu przy zysku netto 91 mln zł.

Zobacz: Wyniki Orange Polska za 2019 rok: wzrost przychodów, EBITDAaL w górę, więcej klientów światłowodu i usług mobilnych

Jakie korzyści dla Orange Polska wynikają z tych opłat?

W swoim komunikacie, kierowanym do Komisji Nadzoru Finansowego, Orange Polska wskazuje na zyski, jakie przynosi korzystanie z tej marki.

Z usług sieci pod marką Orange korzysta na świecie ponad 260 milionów klientów, jest obecna na 29 rynkach. W światowym rankingu marek BrandZ wyceniana jest na ponad 20 miliardów dolarów, co czyni ją jedną z 10 najbardziej wartościowych marek telekomunikacyjnych na świecie. 

Zobacz: Podpis elektroniczny mSzafir w Orange

Orange Polska przekonuje, że marka jest bardzo dobrze postrzegana w Polsce. Według zewnętrznych badań rynkowych przeprowadzonych w lipcu 2020 r. Orange była dla polskich konsumentów marką pierwszego wyboru usług konwergentnych, światłowodu, mobilnego dostępu szerokopasmowego i mobilnych abonamentowych usług głosowych. 

Operator przekonuje, że marka Orange jest kluczowa do realizacji strategii Orange Polska, dalszej konsolidacji pozycji rynkowej Orange Polska oraz do tworzenia wartości dla wszystkich interesariuszy.

Spółka wspiera się także niezależnymi badaniami firmy PwC, która oceniła, że z finansowego punktu widzenia warunki umowy są godziwe dla Orange Polska. W następstwie tego umowa uzyskała pozytywną opinię Niezależnych Członków Rady Nadzorczej Orange Polska.

Zobacz: Orange: daj drugie życie telefonom! Operator namawia do ich odzyskiwania i recyklingu
Zobacz: Orange: w paśmie 800 MHz pracuje już 8 tys. systemów LTE

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Orange, wł.