DAJ CYNK

Netia prezentuje wyniki za 4Q2018 oraz cały ubiegły rok. Ostatni kwartał przyniósł wzrost przychodów oraz spadek zysku EBITDA

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Na koniec 2018 roku na rynku B2C (bez Petrotela) Netia świadczyła 1,428 mln usług (RGU) - o 5% mniej niż rok wcześniej. Spadek ten był spowodowany zmniejszeniem się liczby usług świadczonych na obcej sieci (o 20 tys., do 679 tys.) przy jednoczesnym wzroście usług świadczonych na własnej sieci (o 8 tys., do 749 tys.).

W 2018 roku Grupa Netia odnotowała przychody na poziomie 1,373 mld zł  (-5% w porównaniu z rokiem 2017). Przychody w IV kwartale były o około 1,5 mln zł wyższe niż w III kwartale, wzrastając z 340,8 mln zł do 342,5 mln zł. W całym 2018 roku spółka wypracowała skorygowany (o zdarzenia o charakterze jednorazowym) zysk EBITDA w wysokości 363 mln zł (-8% rok do roku), a zysk EBITDA wyniósł 356 mln zł (+6% rok do roku).

- W wynikach finansowych i operacyjnych – zwłaszcza na rynku B2C – od drugiej połowy 2018 roku są wyraźnie widoczne pozytywne efekty projektu modernizacji sieci dostępowych do standardu światłowodowego i zmian marketingowych.

- W perspektywie średnio i długoterminowej bycie częścią Grupy Cyfrowy Polsat oznacza dla nas nowe możliwości rozwoju, związane głównie z dostępem do większego i bardziej elastycznego finansowania, możliwością wykorzystania jednolitej mobilnej infrastruktury dostępowej, rozszerzeniem sieci sprzedaży, dostępem do bardzo atrakcyjnego kontentu telewizyjnego oraz dodatkowej grupy potencjalnych klientów. Patrząc na wyzwania rynkowe nie bez znaczenia pozostaje możliwość budowania wspólnego i jednolitego środowiska dla świadczenia usług telekomunikacyjnych 5G.

- powiedział Andrzej Abramczuk, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Netii.

B2C (business-to-consumer)

W IV kwartale 2018 roku w obszarze komercyjnym B2C Netia wypracowała przychody w wysokości 152 mln zł (-5% w ujęciu rocznym, -0,1% w ujęciu kwartalnym). Na koniec 2018 roku na rynku B2C (bez uwzględnienia Petrotela) Netia świadczyła 1,428 mln usług (RGU), o 5% mniej niż na koniec 2017 roku. Spadek ten był przede wszystkim efektem dalszego zmniejszania liczby usług świadczonych na bazie sieci obcej (WLR, BSA, LLU) - w ostatnim kwartale o 20 tys. (do 679 tys.). Jednocześnie liczba usług świadczonych na sieciach własnych wzrosła o 8 tys. (do 749 tys.).

Na koniec ubiegłego roku liczba stacjonarnych usług głosowych wyniosła 504 tys., o 15 tys. mniej niż rok wcześniej, usług szerokopasmowych 565 tys. (-3 tys.), natomiast usług mobilnych 149 tys. (-1 tys.). 

W 2018 roku liczba usług dostępu do Internetu na sieciach własnych NGA Netii wzrosła o 36 tys. (18%). Na koniec roku 52% usług świadczonych klientom B2C odbywało się na sieciach własnych (wzrost o 3 pp.). Dla usług szerokopasmowego dostępu do Internetu było to 66% (wzrost o 4 pp.).

Netii urosła też baza użytkowników usług TV. Rok 2018 spółka zakończyła świadcząc 215 tys. usług TV, przy czym do rynku B2C przypisanych było 210 tys. usług TV (wzrost o 8 tys. w stosunku do III kwartału 2018 roku). W całym 2018 roku baza abonentów TV na rynku B2C wzrosła o 24 tys. (13%). Wprowadzenie do oferty między innymi nowych pakietów usług, w tym z kanałami Polsat Sport Premium, zaowocowało istotnym wzrostem ARPU z usług telewizyjnych, który pociągnął za sobą poprawę średniego ARPU dla B2C z 56 zł do 57 zł miesięcznie. Stale rośnie też średnia liczba usług na klienta, kończąc rok 2018 na poziomie 1,68.

ICT wspiera B2B

Przychody osiągnięte przez Netię w IV kw. 2018 roku w obszarze komercyjnym B2B (biusiness-to-business) wyniosły 181 mln zł, co oznacza stabilizację, w skali wszystkich czterech kwartałów ubiegłego roku. Stabilny poziom przychodów dotyczy wszystkich głównych kategorii produktowych, z usługami głosowymi włącznie, pomimo widocznej konkurencji rynkowej. Spółka utrzymuje jednocześnie wzrostowy trend projektów sprzedażowych dotyczących zaawansowanych produktów ICT (information and communication technologies), na których opiera się transformacja tego obszaru biznesu Grupy Netia.

Wzrost inwestycji

Łączne nakłady inwestycyjne Grupy Netia w 2018 roku wyniosły 300 mln zł,o 7% więcej niż w 2017 roku. W ubiegłym roku spółka kontynuowała projekt modernizacji sieci do standardu światłowodowego o nazwie Sieć XXI Wieku. W całym roku inwestycje w ramach tego projektu sięgnęły kwoty 72 mln zł. Zobowiązania inwestycyjne nieujęte w sprawozdaniu finansowym na dzień 31 grudnia 2018 roku wyniosły 67 mln zł.

W 2018 roku skorygowany o zdarzenia o charakterze jednorazowym poziom wolnych przepływów gotówkowych (OpFCF) wyniósł 66 mln zł (-42% w ujęciu rocznym). Natomiast zadłużenie netto na koniec 2018 roku wyniosło 192 mln zł (-32% rok do roku), co stanowi dźwignię finansową na poziomie 0,53x skorygowanego zysku EBITDA za 2018 rok.

Zobacz: Netia oferuje nowe pakiety internetowe z telewizją. Propozycje dla kibiców i kinomanów
Zobacz: Netia ośmiokrotnie zwiększa pojemność swojej sieci transmisyjnej. Ruch na jednego użytkownika rośnie o 30 proc. rocznie
Zobacz: Netia oficjalnie łączy się z Telefonią DIalog

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Netia