DAJ CYNK

Nowy laptop w firmie co trzy lata

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

Polskie firmy wymieniają sprzęt komputerowy w zależności od jego typu co 2-5 lat. Najczęściej przed zakupem nowych urządzeń szukają porad w internecie.

Polskie firmy wymieniają sprzęt komputerowy w zależności od jego typu co 2-5 lat. Najczęściej przed zakupem nowych urządzeń szukają porad w internecie. Głównym źródłem informacji są sklepy internetowe i porównywarki cen. Właściciele firm częściej opierają się na rekomendacjach znajomych niż na opiniach specjalistów.

Z raportu Lenovo Komputery w polskich MŚP 2015 wynika, że najważniejszym kryterium wyboru nowego sprzętu jest jego jakość, uważa tak 69% respondentów, a 67% kieruje się niską ceną. Ważna jest także ogólna renoma producenta (37%) i dostawcy (20%). Zaledwie 12% bierze pod uwagę kwestie wizualne.

Cena dalej jest bardzo mocnym kryterium wyboru konkretnej oferty. Dlatego ponad 54% respondentów odpowiada, że wiedzę na temat poszczególnych rozwiązań i nowości produktowych czerpie z porównywarek internetowych - podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Polak, PC business development manager w firmie Lenovo.

Tyle samo firm wskazało, że najlepszym źródłem informacji o sprzęcie IT są sklepy internetowe. Ze specjalistycznych serwisów internetowych zajmujących się tematyką IT korzysta co trzeci przedsiębiorca, podobnie jak z rankingów publikowanych online.

Cenne są także źródła pozainternetowe - na 13 zdefiniowanych źródeł siedem z nich znajduje się offline. Wśród nich najcenniejsze dla MŚP są rekomendacje znajomych (42%), fachowa prasa (38%) oraz informacje od dostawców (33%).

Rozumiemy dostawców jako naszych partnerów handlowych. Nasza firma działa w oparciu przede wszystkim o kanał partnerski i bardzo cieszy nas to, że rekomendacje naszych partnerów są brane pod uwagę w całym procesie decyzyjnym przez potencjalnych nabywców.

Stosunkowo rzadko firmy z sektora MŚP czerpią wiedzę z konferencji i spotkań (14%) oraz blogów specjalistów IT (18%).

Sposoby zbierania informacji różnią się w zależności od wielkości firmy oraz od wieku i wykształcenia kadry menadżerskiej. Okazuje się, że mniejsze organizacje najbardziej ufają rekomendacjom znajomych, a większe - dostawcom sprzętu oraz specjalistycznym serwisom internetowym. Dla młodszych respondentów pierwszym wyborem są źródła internetowe. Z kolei osoby bardziej wykształcone biorą pod uwagę kilka źródeł - powiedział Maciej Polak.

Jak podkreślają przedstawiciele Lenovo, badanie pokazuje, że dostawcy sprzętu IT muszą dbać o wszystkie kanały dostępu do klientów, zarówno o przygotowanie merytoryczne sprzedawców, jak i obecność w sieci.

Pytając o kryteria wyboru sprzętu mobilnego, otrzymujemy bardzo jednoznaczną odpowiedź. 84% respondentów wskazało na wagę urządzenia. To czynnik, który decyduje o tym, czy urządzenie w ich rozumieniu jest mobilne czy ultramobilne. Często użytkownicy wskazywali także na wytrzymałość baterii i konstrukcji. Cieszy nas to, gdyż w swoim portfolio produktów dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw stawiamy właśnie na wytrzymałość i długi czas pracy na baterii - mówi Polak.

Najkrócej w małych i średnich firmach wykorzystywane są netbooki. Te małe i tanie komputery wymieniane są średnio po 2,1 roku użytkowania. O nieco ponad rok dłużej wykorzystywane są większe, droższe i bardziej profesjonalne notebooki/ laptopy, a w przypadku stacjonarnych pecetów czas użytkowania jest najdłuższy i oscyluje w granicach 3,8 roku - wynika z raportu Badanie zwyczajów i zachowań przedsiębiorstw 2015.

Jako powód wymiany sprzętu respondenci wskazują zniszczenie i zużycie sprzętu - odpowiednio 73% i ponad 40% - podkreśla Maciej Polak.
Znaczniej rzadziej jest to upgrade nowego oprogramowania bądź konieczność zakupienia nowego sprzętu dla nowych pracowników. Takie przyczyny wskazuje 30-40% respondentów.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: newseria