DAJ CYNK

Play traci klientów pre-paid – wyniki kwartalne 1Q2021 Grupy Iliad

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Play traci klientów pre-paid – wyniki kwartalne 1Q2021 Grupy Iliad

Grupa Iliad podała wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2021 roku, w tym także te, które dotyczą naszego operatora Play. Fioletowi mogą się cieszyć wzrostem przychodów, ale stracili też klientów swoich usług mobilnych w pre-paidzie.

Na koniec pierwszego kwartału 2021 roku Play miał 15,373 mln zarejestrowanych klientów (kart SIM) wszystkich usług mobilnych, co oznacza stratę wobec czwartego kwartału 2020, gdy ta liczba wynosiła 15,402 mln. Stan sieci zmniejszył w tym czasie się o około 29 tysięcy zarejestrowanych kart SIM.

Liczba aktywnych klientów jest mniejsza i wynosi 12,165 mln. Z tego 8,392 mln to klienci abonamentowi, natomiast 3,773 mln to użytkownicy usług na kartę. To tu właśnie stracił Play – w ciągu trzech miesięcy ubyło 29 tys. klientów (4Q2020 – 3,802 mln). Jednocześnie operator zyskał ich w abonamencie – około 1 tysiąca. Bilans aktywnych kart SIM wynosi więc -28 tysięcy. Iliad tłumaczy ten spadek zmniejszeniem się ruchu turystycznego i mniejszym zapotrzebowaniem na przedpłacone karty SIM.  

Znacznie rośnie za to liczba klientów usług domowych.  Z usługi TV Box korzysta 149 tysięcy klientów, co oznacza kwartalny przyrost o 31 tysięcy, natomiast liczba klientów internetu stacjonarnego sięgnęła 13 tysięcy, co oznacza 6 tysięcy nowych klientów. Z wyliczenia wynika, że w tym segmencie Play stracił około tysiąca klientów.

Zobacz: Wyniki Play za 2020 rok: stabilność biznesowa i potencjał wzrostu

Play traci klientów pre-paid – wyniki kwartalne 1Q2021 Grupy Iliad

Łączna liczba klientów – aktywnych kart SIM i użytkowników usług domowych – wynosi 12,327 mln, co przekłada się na zysk 8 tysięcy nowych klientów. Średni przychód na użytkownika (ARPU) usług mobilnych wynosi 27,1 zł, jest więc wyższy o 2,3% niż pod koniec zeszłego roku (26,5 zł).

Zobacz: Wyniki T-Mobile Polska za 1Q2021: spadek dochodów, większa baza klientów, rozwój usług mobilnych i budowa 5G

Play: rosnące przychody

W sumie przełożyło się to na przychody w wysokości 1,81 mld zł (398 mln euro). Z tego przychody z usług wynoszą ponad 1,4 mld zł (1,019 mld za usługi mobilne), co oznacza wzrost o 3,6 procent w porównaniu do pierwszego kwartału 2020 roku. Jest to przede wszystkim efekt wzrostu przychodów z usług abonamentowych i większego ARPU. Przychody ze sprzedaży urządzeń wyniosły natomiast 391 mln zł.

Fioletowy operator miał pod koniec kwartału 8907 stacji bazowych, gdy rok wcześniej było to 7965. Trzy pierwsze miesiące 2021 r. wiązały się w uruchomieniem 107 stacji. Na początku kwietnia Grupa Iliad sfinalizowała z Cellnex Telecom umowę na przejęcie masztów Playa. Hiszpański telekom kupił 60% akcji, stanowiących pakiet kontrolny w spółce zarządzającej ok. siedmioma tysiącami masztów sieci Play w Polsce.

Pod koniec kwietnia w zasięgu LTE PLAY znajdowało się 2672 miejscowości, w tym 394 miasta. Z kolei LTE ULTRA obejmowało 2107 miejscowości i 389 miast.  

Zobacz: Cellnex finalizuje przejęcie od Iliad 7 tys. masztów Play
Zobacz: Wyniki Grupy Polsat za I kwartał 2021: 12 mln Polaków w 5G Plusa, partnerstwo z Cellnex Telecom, wzrost przychodów

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News