DAJ CYNK

Prawie 40% polskich e-konsumentów kupi prezenty świąteczne przy użyciu urządzenia mobilnego

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Prawie połowa polskich internautów kupuje mobilnie przynajmniej raz w tygodniu, doceniając taką formę zakupów szczególnie w okresie przedświątecznym. Zaletą dla nich jest tu szybkość oraz możliwość zapłacenia jednym kliknięciem.

Mastercard opublikował wyniki europejskiego badania na temat popularności zakupów internetowych dokonywanych na urządzeniach mobilnych. Pokazują one, że polscy internauci bardzo chętnie kupują on-line przy użyciu smartfonu, doceniając szybkość i wygodę całego procesu. Coraz bardziej rośnie popularność zakupów internetowych, a jednym z powodów jest możliwość ich realizacji na urządzeniach mobilnych.

68% polskich e-konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu Mastercarda, przyznało, że zdarza im się robić zakupy na urządzeniu mobilnym co najmniej okazjonalnie. 31% kupuje w ten sposób przynajmniej raz w miesiącu, 27% raz w tygodniu, a 18% kilka razy w tygodniu. Z kolei 13% badanych zadeklarowało, że robi internetowe zakupy wyłącznie na smartfonie. Jedna czwarta wszystkich transakcji realizowanych przez ankietowanych w Polsce jest dokonywana mobilnie. Pod tym względem w Europie wygrywają Niemcy (31%), a stawkę zamykają Rosja i Francja (po 20%).

 Mobilne zakupy przed świętami

38% respondentów w Polsce zadeklarowało, że znaczną część prezentów na święta kupi mobilnie. Pod tym względem w Europie najbardziej postępowi są Włosi (48%), a konserwatywni - Holendrzy, spośród których 46% nie zrobi przed świętami żadnych mobilnych zakupów. Jako powód wyboru zakupów na urządzeniu mobilnym polscy e-konsumenci na ogół wskazują szybkość (63% - najwięcej w Europie), płatność jednym kliknięciem (33%) i prostą nawigację (24%).

Zakupy mobilne mają jeszcze jedną zaletę - nie trzeba stać w kolejne w sklepie, a poza tym można je zrobić w dowolnym momencie i w dowolnym miejscu, na przykład odpoczywając po pracy na domowej kanapie lub przed snem w łóżku.

- Jesteśmy świadkami tego, jak zyskujący na znaczeniu sektor m-commerce rewolucjonizuje sposób, w jaki kupujemy. Smartfon stał się centrum dowodzenia naszym codziennym życiem, więc to naturalne, że coraz częściej wykorzystujemy go także do internetowych zakupów. Za potrzebami współczesnych konsumentów nadążają też szybkie i wygodne płatności cyfrowe, dostosowane do ery mobilnej. Zakupy i płatności w telefonie pozwalają nam oszczędzać czas. Dzięki temu więcej bezcennych chwil możemy spędzać z naszymi najbliższymi, co w okresie świąt jest szczególnie ważne - powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Najczęściej mobilnie kupujemy ubrania

Polscy internauci kupują na smartfonach najczęściej ubrania i akcesoria (54%), przedmioty związane z kulturą - książki, bilety do kina, teatru i na koncerty (44%) oraz elektronikę (43%). Coraz częściej posiadaczom telefonów zdarza się w ten sposób płacić za bilety komunikacji miejskiej (34%) oraz za parkingi (20%). Przy zakupach mobilnych polscy internauci chętnie korzystają z aplikacji na telefon. Zadeklarowało tak 81% ankietowanych w badaniu Mastercard, co jest drugim najwyższym wskaźnikiem w Europie, po Hiszpanii i Rosji (83%). Większość respondentów (64%) wskazała, że w ciągu ostatniego roku korzystała z 2-5 aplikacji zakupowych. Ideą ich użycia jest zwiększenie wygody i bezpieczeństwa kupowania w telefonie.

Badanie przeprowadziła agencja badawcza Innofact, na łącznej grupie 18174 dorosłych internautów, w dniach 14-19 listopada 2018 roku w dziesięciu krajach: Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Polsce, Rosji, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. Próba na kraj wyniosła na ogół około 1500 osób.

Zobacz: Co kupić na prezent? Świąteczny poradnik zakupowy TELEPOLIS.PL
Zobacz: Jaki telefon wybrać? Najlepsze telefony: grudzień 2018
Zobacz: Santa Claus Christmas Tycoon: zamiast czekać na prezenty, wyprodukuj je w świątecznej grze

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Mastercard