DAJ CYNK

T-Mobile Polska: wyniki finansowe za 1Q2020. Wzrost przychodów, bazy klientów i zysku EBITDA AL

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

T-Mobile Polska: wyniki finansowe za 1Q2020: wzrost przychodów, bazy klientów i zysku EBITDA AL

T-Mobile Polska podał wyniki operacyjne i finansowe za pierwszy kwartał 2020 roku. Operator określa je jako solidne, odnotowując przychody zwiększone o 4,1%, wzrost bazy klientów kontraktowych o 232 tysięcy, większy zysk EBITDA AL i rekordowo niski churn..

Rośnie baza klientów, od 4Q2019 przybyło ich 28 tys.

W pierwszym kwartale T-Mobile miał przychody w wysokości 1,557 mld, co oznacza wzrost o 4,1% (r/r). Większy jest także zysk EBITDA AL, który wynosi 414 mln zł, czyli o 4% więcej niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku. 

Operator odnotował także wzrost przychodów z usług mobilnych o niemal 7% (r/r), a także wzrosty przychodów z usług biznesowych. Baza klientów kontraktowych powiększyła się o 232 tysięcy w stosunku do stanu na koniec 1Q2019. Łącznie pod koniec marca operator obsługiwał 10,982 mln klientów, w porównaniu do 10,954 mln pod koniec czwartego kwartału 2019 roku, oznacza 28 tysięcy nowych klientów w porównaniu do tego okresu. 

Do swoich sukcesów T-Mobile może uznać stabilny, rekordowo niski wskaźnik odejść klientów, wynoszący w segmencie kontraktowym 0,7%.

Notujemy stabilny wzrost wyników finansowych. Wyraźnie widoczne jest to w wynikach za pierwszy kwartał tego roku: zwiększamy nie tylko liczbę klientów, jak i ich lojalność. Klienci kupują u nas coraz więcej usług i są z nich bardzo zadowoleni

Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska.

Wzrost przychodów i zysku EBITDA AL

W pierwszym kwartale 2020 roku T-Mobile Polska wypracował zarówno wzrost przychodów całkowitych, które wyniosły 1,557 mld zł rosnąc o 4,1% w stosunku do roku ubiegłego, jak również  zysku EBITDA AL, wynoszącego 414 mln zł, czyli o 4% więcej (r/r).

Solidny, kilkuprocentowy wzrost zysku EBITDA jest zgodny z naszymi założeniami i oznacza, że nasza strategia zmian działa nie tylko w warstwie operacyjnej, ale i finansowej. Na dwa ostatnie tygodnie pierwszego kwartału oczywisty wpływ miało ogóle spowolnienie rynku spowodowane pandemią oraz zamknięciem sklepów, więc fakt że nawet w tych okolicznościach udało nam się wypracować satysfakcjonujący wynik pokazuje stabilność firmy oraz zdrową sytuację finansową

Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska.

Zobacz: Wyniki T-Mobile Polska za 4Q2019 - coraz więcej klientów, budowa usług konwergentnych
Zobacz: Wyniki T-Mobile Polska za 3Q2019 - wzrost bazy klientów oraz utrzymanie niskiego poziomu odejść klientów kontraktowych

Zamrożenia gospodarki odbiło się też na T-Mobile

Operator pochwalił się też swoimi działaniami związanymi ze spowolnieniem gospodarki w czasie pandemii. Od momentu wprowadzenia rządowych ograniczeń związanych z COVID-19 T-Mobile oferował klientom cotygodniowe, darmowe gigabajty danych w ramach akcji Happy Fridays. W samym tylko kwietniu z pakietów w aplikacji „Mój T-Mobile” skorzystano blisko 2 miliony razy, a od początku roku było to ponad 4,5 mln pobranych prezentów.

Epidemia koronawirusa wyraźnie zaznaczyła swoja obecność w sprzedaży i obsługi klienta. Interakcje z klientami przeniosły się ze stacjonarnych salonów do kanałów zdalnych, co pozwoliło zachować stały kontakt z użytkownikami oraz płynność procesów sprzedażowych i obsługowych. 

Jednocześnie T-Mobile uruchomił obsługę klientów przez aplikację WhatsApp i stale zwiększa zasoby do obsługi czata i Messengera. Jak podkreśla operator, niemal połowa klientów samodzielnie zarządza swoimi usługami w aplikacji „Mój T‑Mobile”. W pierwszym kwartale 2020 korzystało z niej średnio ponad 41% bazy aktywnych klientów indywidualnych, a w kwietniu 2020 było już 47%.

Wzrosty na rynku B2B

W pierwszym kwartale 2020 r. T-Mobile odnotował wzrost w segmencie B2B. W najmniejszym i średnim sektorze biznesowym operator powiększył bazę klientów, a także zanotował wzrost popularności planów MagentaBIZNES dla firm. Na koniec kwartału z tych ofert korzystało 60% klientów VSE i SOHO

Jednocześnie T-Mobile we współpracy ze swoją spółką zależną T-Systems udało się poprawić strumień przychodów pochodzących z wyższych segmentów, zarówno podstawowych produktów telekomunikacyjnych, jak i usług ICT, takich jak chmura, centrum danych i sieci, bezpieczeństwo lub digitalizacja miejsca pracy.

Zobacz: T-Mobile: standard przesyłu danych NB-IoT z ogólnopolskim zasięgiem
Zobacz: T-Mobile wprowadza nowe usługi: Data Center Networking, chmurę prywatną i chmurę hybrydową

Operator poczynił również znaczne postępy w rozwoju oferty centrum danych. Do końca marca projekt Data Center Szlachecka uzyskał certyfikat ANSI / TIA-942-B: 2017 Rated-3, co oznacza, że wszystkie elementy obiektu będą w pełni redundantne i będzie on w stanie sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów. Obecnie trwa proces wyboru generalnego wykonawcy robót budowlanych. Równolegle finalizowane były prace nad wdrożeniem technologii Data Center Networking, a także drożeniem ofert chmury hybrydowej i prywatnej, które wprowadzone zostały na rynek pod koniec kwietnia.

Dalsza modernizacja sieci, przygotowania do 5G

Obecnie klienci T-Mobile mogą korzystać z 11 550 stacji bazowych w Polsce, z których już ponad 9330 oferuje agregację od 2 do 4 pasm częstotliwości – tylko w tym roku w ten sposób została zwiększona pojemność blisko 2500 stacji. 

Ważnym elementem projektów realizowanych od ubiegłego roku było przygotowanie sieci do obsługi technologii 5G z wykorzystaniem częstotliwości 2100 MHz, które posiada T-Mobile. Już w lutym T-Mobile dysponował 800 takimi stacjami, a w maju ta liczba wzrosła do 1460. Operator planuje przygotować do końca pierwszego półrocza 2020 roku 1600 stacji obsługujących sieć 5G na posiadanych częstotliwościach.

Zobacz: T-Mobile: kiedy magentowy operator startuje z 5G? I dlaczego „bez nonsensów”?

W drugim kwartale roku nastąpił gwałtowny wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne. W przeciągu zaledwie kilku dni średnie dzienne zapotrzebowanie na usługi głosowe wzrosło o ponad 40% a na usługi mobilnego dostępu do Internetu o 20-25%

Zobacz: Marcowy RFBenchmark: pobieranie danych najszybsze w T-Mobile, a ich wysyłanie w Plusie
Zobacz: Kwietniowe wyniki speedtestu: Inea i T-Mobile wciąż na szczycie rankingów

Wyniki

Karty SIM Abonament Prepaid Łącznie
1Q15 6,784 mln 9,010 mln 15,794 mln
2Q15 6,708 mln 9,118 mln 15,827 mln
3Q15 6,640 mln 9,056 mln 15,696 mln
4Q15 6,569 mln 5,487 mln 12,056 mln
1Q16 6,518 mln 5,303 mln 11,821 mln
2Q16 6,516 mln 5,119 mln 11,635 mln
3Q16 6,541 mln 4,680 mln 11,221 mln
4Q16 6,612 mln 4,022 mln 10,634 mln
1Q17 6,696 mln 3,533 mln 10,229 mln
2Q17 6,741 mln 3,510 mln 10,251 mln
3Q17 6,797 mln 3,500 mln 10,297 mln
4Q17 6,921 mln 3,533 mln 10,454 mln
1Q18 6,990 mln 3,519 mln 10,509 mln
2Q18 7,068 mln 3,541 mln 10,609 mln
3Q18 7,152 mln 3,541 mln 10,693 mln
4Q18 7,243 mln 3,544 mln 10,787 mln
1Q19 7,298 mln 3,525 mln 10,823 mln
2Q19 7,374 mln 3,495 mln 10,869 mln
3Q19 7,434 mln 3,474 mln 10,908 mln
4Q19 7,504 mln 3,450 mln 10,954 mln
1Q20 7,530 mln 3,452 mln 10,982 mln

 

  Przychód EBIDTA/EBITDA AL Marża EBIDTA/EBITDA AL
1Q15 1,602 mld zł 544,1 mln zł 34,0%
2Q15 1,574 mld zł 592,7 mln zł 37,7%
3Q15 1,638 mld zł 689 mln zł 42,1%
4Q15 1,645 mld zł 601 mln zł 36,5%
1Q16 1,649 mld zł 524,8 mln zł 31,7%
2Q16 1,499 mld zł 437 mln zł 29,2%
3Q16 1,618 mld zł 542 mln zł 33,5%
4Q16 1,687 mld zł 586,716 mln zł 34,8%
1Q17 1,572 mld zł 431 mln zł 27,5%
2Q17 1,594 mld zł 525 mln zł 32,9%
3Q17 1,600 mld zł 375 mln zł 20,3%
4Q17 1,657 mld zł 450 mln zł 27,2%
1Q18 1,567 mld zł 401 mln zł 25,6%
2Q18 1,566 mld zł 432 mln zł 27,4%
3Q18 1,688 mld zł 418 mln zł 24,8%
4Q18 1,678 mld zł 411 mln zł 24,6%
1Q19 1,496 mld zł 473/398 mln zł 31,6/26,4%
2Q19 1,565 mld zł 505/427 mln zł 32,2/27,3%
3Q19 1,612 mld zł 501/423 mln zł 31,1/26,3%
4Q19 1,716 mld zł 473/400 mln zł 27,6/23,3%
1Q20 1,557 mld zł 484/414 mln zł 31,1/26,7%

 

Przychód na klienta Abonament Prepaid Łączny Procent przychodu
z usług niegłosowych
1Q15 46 zł 8 zł 21 zł 39%
2Q15 45 zł 8 zł 24,5 zł 39%
3Q15 46 zł 8 zł 25 zł 39%
4Q15 42,7 zł 8,5 zł 26 zł 40%
1Q16 43,64 zł 8,73 zł 30,55 zł 39%
2Q16 39,33 zł 8,74 zł 26,22 zł 46%
3Q16 43,38 zł 8,68 zł 30,37 zł 42%
4Q16 47,10 zł 8,56 zł 34,26 zł 42%
1Q17 42,10 zł 8,42 zł 29,47 zł 47%
2Q17 42,56 zł 12,76 zł 29,79 zł 48%
3Q17 39,04 zł 13,01 zł 30,37 zł 48%
4Q17 42,60 zł 12,78 zł 29,82 zł 50%
1Q18 37,62 zł 12,54zł 29,26 zł -
2Q18 39,25 zł 13,08zł 30,53 zł -
3Q18 43,06 zł 12,92 zł 34,45 zł -
4Q18 43,32 zł 12,99 zł 30,32 zł -
1Q19 38,72 zł 12,91 zł 30,11 zł -
2Q19 38,52 zł 12,84 zł 29,96 zł -
3Q19 38,87 zł 12,96 zł 30,23 zł -
4Q19 38,70 zł 12,90 zł 30,10 zł -
1Q20 38,91 zł 12,97 zł 30,26 zł -

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: T‑Mobile Polska