DAJ CYNK

Kupujesz na Travelist? Sprawdź, czy należą Ci się pieniądze od tej platformy

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Kupujesz na Trawelist? Sprawdź, czy należą Ci się pieniądze od tej platformy

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję zobowiązującą, dotyczącą serwisu Travelist. Osoby, które z niego korzystały, mogły się nie orientować, czy kupują od przedsiębiorcy, a także za co odpowiada sprzedający, a za co internetowa platforma handlowa.

Travelist, będący częścią międzynarodowej grupy Secret Escapes, to platforma internetowa, na której możemy znaleźć oferty hoteli i innych obiektów noclegowych. Prezes UOKiK postanowił sprawdzić, czy serwis ten przestrzega unijnej dyrektywy Omnibus, która obowiązuje od półtora roku. Jej celem jest zwiększenie ochrony konsumentów w cyfrowym świecie, na przykład poprzez wprowadzenie rozszerzonych obowiązków informacyjnych platform handlowych.

Na Travelist.pl brakowało informacji wymaganych przez dyrektywę Omnibus. Serwis nie określał bezpośrednio i w widocznym miejscu, że prezentuje oferty pochodzące od przedsiębiorców, ani jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony, a ich treść mogła być niezrozumiała dla użytkowników. Tymczasem, jak wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dane te pozwalają konsumentowi ustalić przysługujące im prawa i sprawdzić na przykład, do kogo powinni się zwrócić w przypadku reklamacji czy problemów z dokonaniem płatności.

Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie.

– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zobowiązał spółkę do zmiany miejsca publikacji i treści komunikatów przekazywanych w serwisie tak, aby użytkownicy mogli do nich trafić intuicyjnie, już z poziomu strony głównej. Obecnie Travelist bezpośrednio wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie, natomiast platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu Travelist.pl, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności oraz wystawiania opinii w serwisie.

Konsumentom, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia przez Travelist wskazanych wyżej obowiązków informacyjnych, spółka przyzna środki w wysokości 50 zł do wykorzystania w serwisie Travelist.pl. Użytkownicy platformy, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą złożyć reklamację w ciągu 30 dni od momentu, w którym spółka indywidualnie poinformuje ich o decyzji Prezesa UOKiK.

Dodatkowe informacje można znaleźć w Decyzji Prezesa UOKiK Nr RKR-2/2024.

Warto na koniec wspomnieć, że opisane powyżej działanie Prezesa UOKiK nie jest jedynym w sprawie przestrzegania obowiązku informacyjnego, wynikającego z dyrektywy Omnibus. Wielu przedsiębiorców, po interwencji urzędu, zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Dotyczy to takich platform, jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Prezes UOKiK prowadzi również dwa postępowania, w których postawił zarzuty firmom Zalando i Booking.

Zobacz: Xiaomi Polska na celowniku UOKIK. Kontrola w asyście Policji
Zobacz: Kupujesz w Biedronce? Urzędnicy namierzyli pułapkę

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Telepolis.pl, Shutterstock

Źródło tekstu: UOKiK