DAJ CYNK

UOKiK nałożył wysoką karę na operatora sieci Plus. Tym razem poszło o opłaty za streaming wideo

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Plus siedziba recepcja

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę Polkomtel, operatora sieci Plus, karę w wysokości ponad 50 mln zł. Konsumenci, którzy mieli wykupiony dostęp do Internetu, musieli dodatkowo płacić za oglądanie treści multimedialnych lub słuchanie radia on-line i nie otrzymali odpowiednich wyjaśnień na fakturze.

Pakiet internetowy nie obejmował streamingu

Klient spółki Polkomtel, korzystający z sieci Plus, wysłał do UOKiK zawiadomienie, że została mu doliczona opłata za streaming wideo, mimo że miał wykupiony pakiet internetowy. Pod koniec grudnia 2018 roku urząd wszczął postępowanie przeciwko operatorowi należącemu do Grupy Cyfrowy Polsat.

Zobacz: UOKiK: Cyfrowy Polsat musi zapłacić 34,9 mln zł kar
Zobacz: Sąd utrzymał kary dla Plusa i Cyfrowego Polsatu za mylące reklamy promocji SmartDom

- W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych.

Dostęp do Internetu kupujemy na innych zasadach niż do telewizji, gdzie w ramach pakietu możemy oglądać jedynie wymienione w umowie kanały. Pakiet internetowy jest wielkością zużycia danych (np. 5 GB, 20 GB, oferta bez limitu), a liczba i typ stron, które możemy przeglądać, jest nieograniczona. W jego ramach konsument powinien móc korzystać ze wszystkich rodzajów transmisji danych bez dodatkowych opłat, a przedsiębiorcy nie powinni tego ograniczać. Warto pamiętać, że dodatkowe opłaty mogą zostać jednak przewidziane przez właścicieli płatnych serwisów np. VOD.

- powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK 

Działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczyły ofert: Bezpieczny Internet, Nielimitowany Internet oraz Pakiet non stop. UOKiK ustalił, że konsumenci nie mogli z nich w pełni korzystać, ponieważ Polkomtel od 2013 roku pobierał dodatkowe opłaty za słuchanie radia on-line oraz oglądanie filmów i innych treści w Internecie. Opłata wynosiła 40 groszy za minutę transmisji. Według urzędu, abonenci powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu. Wynika to z zasady otwartego Internetu - każdy konsument powinien móc korzystać ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach. Gdyby konsument wiedział, że nie będzie to możliwe, mógłby nie zdecydować się na ofertę sieci Plus. Prezes UOKiK nakazał zaprzestać stosowania tej praktyki.

Zobacz: W Plush na Kartę scrollujesz bez końca
Zobacz: [Aktualizacja] Plus Internet Stacjonarny także na infrastrukturze Orange

Dodatkowe opłaty widniały na fakturze w pozycji "Połączenia i SMS-y wykonane w kraju". Takie działanie, zdaniem UOKiK, wprowadzało konsumentów w błąd. Dopiero, gdy ktoś przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne. Praktyka ta była stosowana w latach 2013 - 2017 i została zaniechana.

Polkomtel ma zapłacić ponad 50 mln zł kary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na operatora sieci Plus karę w wysokości 50 634 687 zł. Spółka musi też opublikować na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych oświadczenie wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu. Decyzja nie jest prawomocna, operator może się od niej odwołać do sądu. Każdy konsument może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat.

Problem video streamingu w sieci Plus był poruszany na naszym Forum, w tym temacie.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK