DAJ CYNK

Użytkownicy smartfonów nie wykorzystują ich potencjału - boją się wyższych rachunków

LuiN

Prawo, finanse, statystyki

Obawa przed zapłaceniem wyższych niż dotąd rachunków operatorowi komórkowemu powstrzymuje użytkowników smartfonów przed częstszym korzystaniem z dodatkowych funkcji tych urządzeń - wynika z raportu Mobilny labirynt przygotowanego przez firmę doradczą Ernst & Young.

Obawa przed zapłaceniem wyższych niż dotąd rachunków operatorowi komórkowemu powstrzymuje użytkowników smartfonów przed częstszym korzystaniem z dodatkowych funkcji tych urządzeń - wynika z raportu Mobilny labirynt przygotowanego przez firmę doradczą Ernst & Young.

Z badania przeprowadzonego w czerwcu wynika, że statystyczny posiadacz smartfonu korzysta z 5 usług dodatkowych (poza dzwonieniem i SMS-owaniem) swojego urządzenia. Dla porównania, użytkownik zwykłego telefonu korzysta z 2,5 usługi.

Najczęściej wykorzystywane usługi dodatkowe przez użytkowników smartfonów to przeglądanie stron internetowych, korzystanie z mediów społecznościowych, komunikator tekstowy, VoIP oraz korzystanie z usług muzycznych - słuchanie radia bądź ściąganie plików.

Liczba 5 usług dodatkowych może się wydawać wysoka. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że przeglądać strony WWW i korzystać z portali społecznościowych można z użyciem zwykłego telefonu, a do tego usługi VoIP i komunikatora zastępują po prostu rozmowę telefoniczną i SMS-y, tak naprawdę użytkownicy smartfonów wykorzystują potencjał tych urządzeń w bardzo niewielkim stopniu.

Kluczowym powodem korzystania z niewielkiej liczby usług dodatkowych jest obawa przed zapłaceniem wyższego niż dotąd rachunku. Klienci telekomów, bez względu na kraj, w którym korzystają z usług, czują się niedoinformowani na temat planów taryfowych mobilnego Internetu oferowanych przez operatorów.

Plany taryfowe zakupu danych są zbyt skomplikowane dla co trzeciego przebadanego klienta telekomu, a 40% deklarowało że szybciej skorzystałoby z płatności mobilnych, gdyby uzyskali w tej sprawie pełne informacje i wskazówki od operatorów komórkowych.

Badania dokonano w czerwcu na 6 tys. klientów sieci komórkowych w 12 krajach (Australia, Brazylia, Chiny, Czechy, Grecja, Holandia, Indie, Rosja, Stany Zjednoczone, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy), na reprezentatywnej próbie użytkowników telefonów komórkowych w każdym z tych krajów.

W Polsce wiedza użytkowników na temat funkcji, które oferują smartfony, zasady ich działania i sposobu naliczania opłat również jest niewielka. W T-Mobile aż 60% sprzedawanych telefonów to smartfony, ale co trzeci klient nie dokupuje do nich pakietu danych, niemal jednoznacznie rezygnując z pełnego potencjału urządzenia.

Dla nich nie jest to smartfon, tylko raczej "nicefon" - mówi Grzegorz Bors, członek zarządu PTC odpowiedzialny za marketing.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Ernst & Young