DAJ CYNK

Vectra z ogromną karą. Musi oddać pieniądze klientom

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Sąd oddalił odwołanie Vectry. Operator musi zapłacić karę wymierzoną przez UOKiK i zwrócić pieniądze klientom.

UOKiK poinformował o wygranym sporze ze spółką Vectra. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie operatora i utrzymał karę w wysokości ponad 22 mln zł, nałożoną przez UOKiK. Sąd potwierdził również, że poszkodowani klienci otrzymają zwrot części opłaconego abonamentu.

Wyrok dotyczy decyzji UOKiK z 2022 r. W ocenie Urzędu Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła postanowienia umowy na czas nieokreślony, a następnie bezprawnie podwyższała opłaty za internet i telewizję.

Wyrok sądu w sprawie praktyk spółki Vectra to ważny sygnał dla konsumentów i całej branży. Od wielu lat podkreślamy, że zmiana istotnych warunków umowy na czas nieoznaczony może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje

 – ocenił Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Vectra podwyższała klientom opłaty za abonament

Vectra w latach 2019-2020 jednostronnie, bez wymaganej podstawy prawnej, informowała klientów o dodaniu klauzuli modyfikacyjnej do trwających już kontraktów. W umowach nie było wcześniej takiej klauzuli, a jej dodanie zmieniało ogólne warunki korzystania z usług. 

Na podstawie tej bezprawnie wprowadzonej klauzuli modyfikacyjnej Vectra przez kolejne lata sugerowała klientom jednostronne podwyższenie o 5 złotych miesięcznie opłaty abonamentowe za każdą z usług telekomunikacyjnych – telewizji lub dostępu do internetu. Oznaczało to podwyżki 60 zł lub 120 zł w skali roku. 

Operator wyznaczył klientom termin, w którym mogli nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, Vectra pobierała ustalone jednostronnie podwyższone opłaty. Zdaniem UOKiK operator wykorzystał swoją mocniejszą pozycję i arbitralnie narzucił klientom najpierw samą klauzulę modyfikacyjną, a potem podwyżkę opłat abonamentowych.

W tej sprawie UOKiK postawił Vectrze zarzuty w listopadzie 2021 r. a pod koniec 2022 roku zapadła decyzja, na mocy której na operatora została nałożona kara w wysokości 22 231 676 zł. Urząd wydał też nakaz zaniechania praktyki i usunięcia jej skutków

Po przegranej sprawie Vectra musi poinformować konsumentów m.in. o przysługującym im prawie do rekompensaty w postaci zwrotu opłat abonamentowych w zakresie podwyżki, wprowadzonej przez klauzulę modyfikacyjną, przez cały okres jej pobierania.

Zobacz: Tak oszukują w Mapach Google. Dotyczy wszystkich Polaków
Zobacz: Vectra i Multimedia Polska z zarzutami. Wprowadzali klientów w błąd

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: UOKiK