DAJ CYNK

Wyniki Netii w 4Q2012

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

Przychody Netii w 2012 roku wyniosły 2,121 mld zł (wzrost o 31% w stosunku do 2011 roku), a strata netto 87,7 mln zł (w 2011 roku był zysk w wysokości 248,8 mln zł). W samym IV kwartale przychody wyniosły 519,5 mln zł (spadek o 0,3%), a strata netto aż 108,9 mln zł (12 miesięcy wcześniej był zysk netto w wysokości 10 mln zł).

Przychody Netii w 2012 roku wyniosły 2,121 mld zł (wzrost o 31% w stosunku do 2011 roku), a strata netto 87,7 mln zł (w 2011 roku był zysk w wysokości 248,8 mln zł). W samym IV kwartale przychody wyniosły 519,5 mln zł (spadek o 0,3%), a strata netto aż 108,9 mln zł (12 miesięcy wcześniej był zysk netto w wysokości 10 mln zł).

Liczba usług (RGU - ang. Revenue Generation Unit) na na koniec 2012 roku wyniosła 2.688.467 w porównaniu do 2.789.274 na koniec 2011 roku oraz 2.734.070 na 30. września 2012 roku. Spadek usług rok-do-roku i kwartał-do-kwartału odzwierciedla, jak podaje Netia, głównie szybsze tempo spadku liczby stacjonarnych usług głosowych i zaostrzoną konkurencję na spowalaniającym rynku telekomunikacyjnym. Tempo spadku liczby usług zmalało w IV kwartale dzięki wzrostowi przyłączeń netto usług telewizyjnych oraz wolniejszemu spadkowi liczby usług szerokopasmowych i usług głosowych kwartał-do-kwartału.

Spółka prognozuje, że łączna liczba usług na koniec 2013 roku wyniesie 2.650.000, a kluczowym warunkiem do zniwelowania spadku bazy usług głosowych i ustabilizowania łącznej bazy usług będzie przywróceniewzrostu liczby usług szerokopasmowych w kolejnych miesiącach 2013 roku oraz przyspieszenie liczby przyłączeń netto usług telewizyjnych.

Liczba usług telewizyjnych na dzień 31. grudnia wyniosła 79.285, co stanowiło wzrost o 56% w porównaniu do 50.712 na 31. grudnia 2011 roku oraz o 9% wobec 72.805 na 30. września. Do wzrostu liczby przyłączeń netto w IV kwartale przyczyniły się dodatkowe ulepszenia w zakresie jakości, dostępności geograficznej i dystrybucji produktu, które powinny przyczynić się do dalszego wzrostu sprzedaży usług telewizyjnych w ciągu 2013 roku.

Liczba usług szerokopasmowych wyniosła 874.778 na 31. grudnia, co stanowiło spadek o 4% z poziomu 911.570 na 31. grudnia 2011 roku oraz o blisko 2% z poziomu 888.698 na 30. września. Netia szacuje, że łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych Nowej Netii wyniósł około 13,3% wobec 14,4% na 31. grudnia 2011 roku. W IV kwartale Netia odnotowała spadek netto liczby stacjonarnych usług szerokopasmowych o 13.920 w porównaniu do spadku przyłączeń netto o 15.249 w III kwartake (zarówno łącznie jak i organicznie, gdyż w obu kwartałach nie dokonano akwizycji ethernetowych). Niskie tempo wzrostu rynku oraz zaostrzona konkurencja cenowa, w tym oferowanie usług pakietowych przez operatorów sieci kablowych, miały wpływ na powyższe wyniki. W odpowiedzi Netia obniżyła ceny i zintensyfikowała działania reklamowe wspierające sprzedaży, tym niemniej - mając na celu obronę marży brutto - Zarząd koncentruje się bardziej na usługach oferowanych we własnej sieci i na usługach pakietowych niż na usługach oferowanych przez dostęp regulowany lub łącznej liczbie usług.

Liczba stacjonarnych usług głosowych (własna sieć, WLR i LLU). Netia szacuje, że łączny udział w rynku stacjonarnych usług głosowych Nowej Netii wynosił około 20% zarówno w IV kwartale jak i IV kwartale 2011 roku. Ze względu na zaostrzoną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym oraz koncentrację Spółki na klientach wysokomarżowych, Netia obecnie przenosi nacisk z liczby klientów usług głosowych na utrzymanie poziomu przychodów z tytułu tych usług. Baza klientów usług głosowych Netii wyniosła 1.643.904 na 31. grudnia w porównaniu do 1.744.723 na 31. grudnia 2011 roku oraz 1.677.766 na dzień 30 września. W IV kwartale Netia odnotowała łączny spadek liczby klientów usług głosowych netto o 33.862 w porównaniu do spadku netto o 36.370 w III kwartale. Netia zakłada, że w przyszłości liczba stacjonarnych usług głosowych będzie się nadal zmniejszać, głownie na skutek odchodzenia klientów od tradycyjnych usług głosowych i usług WLR. Na dzień 31 grudnia usługi dla 39% klientów usług głosowych świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii. Pomimo wprowadzenia na początku IV kwartale obniżki cen przez innego dużego dostawcę w segmentach zarówno o niskim jak i wysokim poziomie ARPU, Zarząd odnotował wolniejsze tempo spadku liczby usług głosowych w IV kwartale, co przyczyniło się do osiągnięcia na koniec roku wyższej łącznej liczby usług od prognozowanej.

Liczba usług mobilnych na 31. grudnia wyniosła 30.281 w odniesieniu do mobilnych usług szerokopasmowych oraz 60.219 w odniesieniu do mobilnych usług głosowych, w porównaniu do odpowiednio 30.268 i 52.005 usług w obu kategoriach oferowanych na 31. grudnia 2011 roku oraz 32.758 i 62.043 na 30. września. Na bazie istniejących umów z operatorami mobilnymi P4 oraz Polkomtelem, Netia zamierza wprowadzić nowe, atrakcyjne cenowo pakiety usług konwergentnych, które obejmą zarówno usługi stacjonarne jak i mobilne, co powinno przyczynić się do zwiększenia potencjału dosprzedażowego i podwyższenia poziomu lojalności klientów.

Rozwój sieci NGA. W IV kwartale Nowa Netia rozszerzyła zasięg istniejącej sieci NGA, umożliwiającej świadczenie, między innymi, usług szerokopasmowych o wysokiej przepływności i usług 3play obejmujących usługi telewizyjne w technologii IPTV oraz na bazie adaptywnego protokołu IP. Na 31. grudnia sieć NGA Nowej Netii obejmowała zasięgiem 1.040.000 gospodarstw domowych, w tym około 707.000 gospodarstw domowych w zasięgu sieci miedzianej VDSL, około 139.000 gospodarstw domowych w zasięgu sieci optycznej (PON) oraz około 194.000 gospodarstw domowych w zasięgu szybkiej sieci ethernetowej oraz sieci światłowodowej FTTB. Zarząd Netii koncentruje się obecnie na optymalizacji procesów dotyczących sprzedaży, świadczenia i utrzymania usług telewizyjnych zanim przyspieszy tempo rozwoju sieci NGA.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Netia

Tagi: netia