W II kwartale na rynek trafiło blisko 330 mln smartfonów. To o 13,5% więcej niż przed rokiem, ale zarazem najmniejszy wzrost od 2013 roku.
W II kwartale na rynek trafiło blisko 330 mln smartfonów. To o 13,5% więcej niż przed rokiem, ale zarazem najmniejszy wzrost od 2013 roku.
Motorem napędowym sprzedaży są kraje rozwijające się Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem Chin), Europa Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka. W regionach tych największą popularnością cieszą się tanie smartfony z Chin i od lokalnych dostawców. Za słabnącą dynamiką sprzedaży względem poprzednich lat stoi 4% spadek sprzedaży smartfonów w Chinach. To właśnie ten kraj generuje aż 30% światowej sprzedaży smartfonów i wszelkie wahania chińskiego rynku smartfonów mają istotny wpływ na globalne statystyki.
Pomimo premiery nowych flagowców, Samsung stracił 4,3 punktu procentowego udziału w światowym rynku i sprzedał w II kwartale o 5,3% mniej smartfonów niż przed rokiem. Koreańczycy wciąż mają pozycję lidera, jednak dystans Apple'a wyraźnie zmniejszył się. O aż 46,3% wzrosła sprzedaż Huaweia, który w II kwartale dostarczył blisko 26 mln smartfonów, głównie dzięki wzrostom sprzedaży poza granicami kraju i sprzedaży smartfonów LTE w Chinach.
Pomimo wyraźnego nasycenia rynku chińskiego smartfonami, to właśnie w Chinach Apple sprzedaje co czwarty swój telefon. W II kwartale sprzedaż iPhone'ów wzrosła w Chinach o aż 68% względem analogicznego okresu 2014 roku, osiągając 11,9 mln sztuk. Sukces Apple'a widać również w statystykach systemów operacyjnych. Android po serii wzrostów zaczął w II kwartale tracić rynek na rzecz iOS-u. Niemal w miejscu stoi natomiast mobilny Windows - w skali roku sprzedaż telefonów z tym systemem wzrosła o zaledwie 0,1 mln sztuk, osiągając niespełna 8,2 mln.
Światowa sprzedaż smartfonów według producentów (końcowi użytkownicy):
Producent (mln szt.) |
2Q2015 |
Udział |
2Q2014 |
Udział |
Samsung |
72,0725 |
21,9% |
76,1292 |
26,2% |
Apple |
48,0855 |
14,6% |
35,3453 |
12,2% |
Huawei |
25,8258 |
7,8% |
17,6577 |
6,1% |
Lenovo* |
16,4059 |
5,0% |
19,0812 |
6,6% |
Xiaomi |
16,0649 |
4,9% |
12,5408 |
4,3% |
Pozostali |
151,2217 |
45,9% |
129,6302 |
44,6% |
Razem |
329,6764 |
100% |
290,3844 |
100% |
*wynik Lenovo liczony jest łącznie ze sprzedażą telefonów marki Motorola
Światowa sprzedaż smartfonów według systemów operacyjnych (końcowi użytkownicy):
System (mln szt.) |
2Q2015 |
Udział |
2Q2014 |
Udział |
Android |
270,010 |
82,2% |
243,484 |
83,8% |
iOS |
48,086 |
14,6% |
35,345 |
12,2% |
Windows |
8,198 |
2,5% |
8,095 |
2,8% |
BlackBerry |
1,153 |
0,3% |
2,044 |
0,7% |
Pozostałe |
1,229 |
0,4% |
1,417 |
0,5% |
Razem |
329,6764 |
100% |
290,3844 |
100% |
Smartfony to obecnie 3/4 światowego rynku telefonów. Łącznie w II kwartale sprzedano 445,8 mln sztuk telefonów, o 0,4% więcej niż przed rokiem. Tradycyjne telefony sprzedały się w liczbie 116,1 mln sztuk, względem 153,8 mln sztuk przed rokiem.
Światowa sprzedaż telefonów komórkowych według producentów (końcowi użytkownicy):
Producent (mln szt.) |
2Q2015 |
Udział |
2Q2014 |
Udział |
Samsung |
88,739 |
19,9% |
97,418 |
21,9% |
Apple |
48,086 |
10,8% |
35,345 |
8,0% |
Microsoft |
27,690 |
6,2% |
43,814 |
9,9% |
Huawei |
26,119 |
5,9% |
18,219 |
4,1% |
LG |
17,622 |
4,0% |
18,310 |
4,1% |
Lenovo* |
16,626 |
3,7% |
19,266 |
4,3% |
Xiaomi |
16,065 |
3,6% |
12,541 |
2,8% |
TCL Communication |
15,733 |
3,5% |
13,923 |
3,1% |
ZTE |
14,560 |
3,3% |
12,629 |
2,8% |
Micromax |
9,884 |
2,2% |
8,578 |
1,9% |
Pozostali |
164,6347 |
36,9% |
164,1483 |
37,0% |
Razem |
445,7588 |
100% |
444,1904 |
100% |
*wynik Lenovo liczony jest łącznie ze sprzedażą telefonów marki Motorola
Źródło tekstu: Gartner, wł