DAJ CYNK

Gartner: Rynek smartfonów wciąż rośnie, ale wolniej

LuiN

Sprzęt

W II kwartale na rynek trafiło blisko 330 mln smartfonów. To o 13,5% więcej niż przed rokiem, ale zarazem najmniejszy wzrost od 2013 roku.

W II kwartale na rynek trafiło blisko 330 mln smartfonów. To o 13,5% więcej niż przed rokiem, ale zarazem najmniejszy wzrost od 2013 roku.

Motorem napędowym sprzedaży są kraje rozwijające się Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem Chin), Europa Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka. W regionach tych największą popularnością cieszą się tanie smartfony z Chin i od lokalnych dostawców. Za słabnącą dynamiką sprzedaży względem poprzednich lat stoi 4% spadek sprzedaży smartfonów w Chinach. To właśnie ten kraj generuje aż 30% światowej sprzedaży smartfonów i wszelkie wahania chińskiego rynku smartfonów mają istotny wpływ na globalne statystyki.

Pomimo premiery nowych flagowców, Samsung stracił 4,3 punktu procentowego udziału w światowym rynku i sprzedał w II kwartale o 5,3% mniej smartfonów niż przed rokiem. Koreańczycy wciąż mają pozycję lidera, jednak dystans Apple'a wyraźnie zmniejszył się. O aż 46,3% wzrosła sprzedaż Huaweia, który w II kwartale dostarczył blisko 26 mln smartfonów, głównie dzięki wzrostom sprzedaży poza granicami kraju i sprzedaży smartfonów LTE w Chinach.

Pomimo wyraźnego nasycenia rynku chińskiego smartfonami, to właśnie w Chinach Apple sprzedaje co czwarty swój telefon. W II kwartale sprzedaż iPhone'ów wzrosła w Chinach o aż 68% względem analogicznego okresu 2014 roku, osiągając 11,9 mln sztuk. Sukces Apple'a widać również w statystykach systemów operacyjnych. Android po serii wzrostów zaczął w II kwartale tracić rynek na rzecz iOS-u. Niemal w miejscu stoi natomiast mobilny Windows - w skali roku sprzedaż telefonów z tym systemem wzrosła o zaledwie 0,1 mln sztuk, osiągając niespełna 8,2 mln.

Światowa sprzedaż smartfonów według producentów (końcowi użytkownicy):

Producent (mln szt.) 2Q2015 Udział 2Q2014 Udział
Samsung 72,0725 21,9% 76,1292 26,2%
Apple 48,0855 14,6% 35,3453 12,2%
Huawei 25,8258 7,8% 17,6577 6,1%
Lenovo* 16,4059 5,0% 19,0812 6,6%
Xiaomi 16,0649 4,9% 12,5408 4,3%
Pozostali 151,2217 45,9% 129,6302 44,6%
Razem 329,6764 100% 290,3844 100%
*wynik Lenovo liczony jest łącznie ze sprzedażą telefonów marki Motorola

Światowa sprzedaż smartfonów według systemów operacyjnych (końcowi użytkownicy):
System (mln szt.) 2Q2015 Udział 2Q2014 Udział
Android 270,010 82,2% 243,484 83,8%
iOS 48,086 14,6% 35,345 12,2%
Windows 8,198 2,5% 8,095 2,8%
BlackBerry 1,153 0,3% 2,044 0,7%
Pozostałe 1,229 0,4% 1,417 0,5%
Razem 329,6764 100% 290,3844 100%

Smartfony to obecnie 3/4 światowego rynku telefonów. Łącznie w II kwartale sprzedano 445,8 mln sztuk telefonów, o 0,4% więcej niż przed rokiem. Tradycyjne telefony sprzedały się w liczbie 116,1 mln sztuk, względem 153,8 mln sztuk przed rokiem.

Światowa sprzedaż telefonów komórkowych według producentów (końcowi użytkownicy):
Producent (mln szt.) 2Q2015 Udział 2Q2014 Udział
Samsung 88,739 19,9% 97,418 21,9%
Apple 48,086 10,8% 35,345 8,0%
Microsoft 27,690 6,2% 43,814 9,9%
Huawei 26,119 5,9% 18,219 4,1%
LG 17,622 4,0% 18,310 4,1%
Lenovo* 16,626 3,7% 19,266 4,3%
Xiaomi 16,065 3,6% 12,541 2,8%
TCL Communication 15,733 3,5% 13,923 3,1%
ZTE 14,560 3,3% 12,629 2,8%
Micromax 9,884 2,2% 8,578 1,9%
Pozostali 164,6347 36,9% 164,1483 37,0%
Razem 445,7588 100% 444,1904 100%
*wynik Lenovo liczony jest łącznie ze sprzedażą telefonów marki Motorola

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Gartner, wł