DAJ CYNK

Nvidia Tegra X1 - bilion operacji na sekundę

LuiN

Sprzęt

Nvidia zaprezentowała swój nowy chipset dla urządzeń mobilnych - Tegra X1. Po stronie procesora dostajemy osiem rdzeni i dużą pamięć cache, a po stronie grafiki architekturę Maxwell i przetwarzanie rzędu 1 teraflopa.

Nvidia zaprezentowała swój nowy chipset dla urządzeń mobilnych - Tegra X1. Po stronie procesora dostajemy osiem rdzeni i dużą pamięć cache, a po stronie grafiki architekturę Maxwell i przetwarzanie rzędu 1 teraflopa.

Układ SoC Tegra X1 bazuje na 4 rdzeniach Cortex A57 i czterech rdzeniach Cortex A53. Pierwsze mają do dyspozycji aż 2 MB pamięci cache drugiego poziomu, drugie 512 KB. Procesor wspiera zarówno 32-, jak i 64-bitowe systemy operacyjne. Z kolei chip graficzny oparty został na architekturze Maxwell, tej samej, która w zeszłym roku zagościła w najpotężniejszej karcie graficznej producenta - GeForce GTX 980.

Pod względem wydajności, 256-rdzeniowa grafika Tegry X1 jest dwukrotnie szybsza niż ta w SoC Tegra K1, który trafił do HTC Google Nexus 9 czy Nvidii Shield. Po raz pierwszy układ dla urządzeń mobilnych oferuje przetwarzanie na poziomie 1 teraflopa (bilion operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę). Dla porównania, ostatniej generacji Xbox One oferuje 1,3 teraflopa, a PlayStation 4 - 1,84 teraflopa.

Chip graficzny bazuje tym razem nie na rdzeniach Kepler, lecz na 256 rdzeniach Cuda, opartych na wspomnianej wyżej architekturze Maxwell (proces technologiczny 20 nm). Współpraca z pamięciami RAM LPDDR4 (w platformie testowej 4 GB, 25,6 GB/s), pozawala między innymi na płynne wyświetlanie obrazu 4K z przepływnością 60 klatek na sekundę czy kodowanie i dekodowanie obrazów JPG z szybkością 600 megapikseli na sekundę (pięciokrotnie szybciej niż u poprzednika).

Tegra X1 wspiera szereg standardów graficznych, z Unreal Engine 4 na czele, ale też DirectX 12, OpenGL 4.5, CUDA, OpenGL ES 3.1 i Android Extension Pack. Potencjał nowych, 10-watowych procesorów Nvidii wykorzystany zostanie nie tylko w tabletach i smartfonach, ale też w komputerach pokładowych aut. Platforma Nvidia Drive, bazująca na 2 chipach Tegra X1, zbiera w czasie rzeczywistym obraz z 12 kamer zamontowanych na aucie, z widokiem 360 stopni i funkcją automatycznego parkowania (autopilot w ramach Drive PX).

Pierwsze urządzenia z Tegrą X1 trafią na rynek w pierwszej połowie 2015 roku.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Nvidia, wł