Ceny roamingu w Unii Europejskiej mogą wzrosnąć – to skutek najnowszego rynku TSUE. Nie dotyczy to jednak obywateli krajów UE, lecz turystów z państw nienależących do wspólnoty.
Kraje unijne mają prawo pobierać VAT od usług telekomunikacyjnych świadczonych na ich terytorium na rzecz konsumentów z krajów trzecich, jeśli tylko wdrożą one w tym celu odpowiednie przepisy – pisze o najnowszym wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE Dziennik Gazeta Prawna.
Decyzja TSUE dotyczy Austrii, gdzie takie regulacje już obowiązują, ale oznacza to też zielone światło dla operatorów w innych krajach. DGP podaje przykład, że w polskich realiach nasi operatorzy mogliby nałożyć podatek od usług telekomunikacyjnych świadczonych przez ukraińskiego operatora na rzecz ukraińskich klientów czasowo przebywających w Polsce. To z kolei oznaczałoby dla nich wyższe ceny roamingu.
Z zasady usługi telekomunikacyjne na terenie Unii świadczone dla klientów, którzy nie są podatnikami VAT, podlegają opodatkowaniu w miejscu ich zamieszkania. Ta reguła obowiązuje także w Polsce, jednak przepisy unijne pozwalają wprowadzić wyjątki od tej reguły, po to, by zapobiegać podwójnemu opodatkowaniu, nieopodatkowaniu czy zakłóceniu konkurencji.
Zobacz: Roaming w czasach Brexitu. UKE będzie monitorował operatorów
Rozpatrywany przez TSUE przypadek dotyczył Austrii, która opodatkowała u siebie usługi telekomów spoza UE świadczone na terenie kraju. Wywołało to spór z operatorem z Korei Południowej, który w efekcie rozliczeń międzyoperatorskich został obciążony opłatą VAT w wysokości 20% za to, że jego klienci korzystali z roamingu podczas pobytu w Austrii. W rezultacie Koreańczycy złożyli w Austrii wniosek o zwrot VAT, według procedury VAT-REFUND.
Austriacki urząd skarbowy odmówił jednak zwrotu VAT, twierdząc, że koreański telekom świadczył usługi na terenie Austrii i odliczenie podatku byłoby możliwe po zarejestrowaniu działalności dla celów VAT w tym kraju. W efekcie dalszego sporu sprawa trafiła do TSUE.
Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że Austria mogła pobrać VAT od koreańskiego operatora i odmówić jego zwrotu. Zdaniem TSUE usługa roamingu świadczona była na terytorium Austrii, co pozwala skorzystać z wyjątku zapisanego w art. 59a i art. 59b dyrektywy VAT. Nie mają również w tym przypadku znaczenia rozwiązania podatkowe w Korei. Gdyby je brać pod uwagę, unijne przepisy byłyby zależne od wewnętrznego prawa państwa trzeciego, co w myśl prawa UE nie powinno mieć miejsca.
Zobacz: UKE: pandemia wpłynęła na roaming, ale operatorzy i tak liczą zyski. Jednak nie wszyscy
Zobacz: Roaming UE: Komisja Europejska chce o 10 lat przedłużyć aktualne przepisy
Źródło tekstu: Dziennik Gazeta Prawna