DAJ CYNK

Gaca: M2M jest bardzo ważne dla Orange

WitekT

Taryfy, promocje, usługi

Szacunki firm konsultingowych podają, że w Polsce mamy około 1,5 mln kart SIM w urządzeniach typu M2M (ang. Machie-to-Machine). W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu zainteresowania M2M wśród m.in. firm oferujących płatności elektroniczne, co jest związane z obniżeniem opłat za transakcje elektroniczne. Szybko rozwija się też smart metering, czyli system pomiarowy stosowany w sieciach energetycznych, gazowych i wodno-kanalizacyjnych wykorzystujący tzw. inteligentne liczniki umożliwiające obustronną, zdalną transmisję danych - mówi w wywiadzie dla Rzeczpospolitej Mariusz Gaca, prezes Centertela.

Szacunki firm konsultingowych podają, że w Polsce mamy około 1,5 mln kart SIM w urządzeniach typu M2M (ang. Machie-to-Machine). W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu zainteresowania M2M wśród m.in. firm oferujących płatności elektroniczne, co jest związane z obniżeniem opłat za transakcje elektroniczne. Szybko rozwija się też smart metering, czyli system pomiarowy stosowany w sieciach energetycznych, gazowych i wodno-kanalizacyjnych wykorzystujący tzw. inteligentne liczniki umożliwiające obustronną, zdalną transmisję danych - mówi w wywiadzie dla Rzeczpospolitej Mariusz Gaca, prezes Centertela.

Moim zdaniem ciekawymi kierunkami rozwoju są: zdalna diagnostyka usterek w samochodach prywatnych, zwiększająca bezpieczeństwo, monitorowanie stanu zdrowia pacjentów, znajdujących się w domu (e-health) czy sterowanie i zbieranie informacji od naszych urządzeń domowych jak np. lodówka czy klimatyzacja - mówi Gaca.

Globalnie średni przychód z karty SIM w urządzeniu M2M to pomiędzy 0,5 a 1 dolarem miesięcznie. W Europie jest on trochę wyższy, także w polskim Orange. Przy skali przychodów Orange Polska, udział M2M nie będzie duży, ale, jak dodaje Gaca, absolutnie warto inwestować w tym kierunku. Tradycyjny rynek jest nasycony, a M2M imponuje dynamiką wzrostu i będzie dalej się rozwijał. Według wyliczeń Orange Polska, w ostatnich latach telekom powiększył udziały w rynku M2M z 22% do 32%.

Nasza ambicją jest dalszy wzrost. Postawiliśmy na model partnerski i rozwiniętą współpracę z wieloma firmami oferującymi rozwiązania M2M. Wspieramy pomysły, które mogą zainteresować naszych klientów, a nam pozwalają na zaoferowanie własnych usług. Taki model partnerstwa gwarantuje, że wiele projektów może być realizowanych zarówno w skali mikro, jak i makro - mówi prezes Centertela.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Rzeczpospolita