DAJ CYNK

Zdalne blokowanie telefonów w Plusie na celowniku UKE i innych urzędów

msnet

Taryfy, promocje, usługi

Aplikacją do zdalnej kontroli na telefonach od Plusa zajmą się GIODO, UKE i UOKiK - podaje Zaufana Trzecia Strona.



Aplikacją do zdalnej kontroli na telefonach od Plusa zajmą się GIODO, UKE i UOKiK - podaje Zaufana Trzecia Strona.

W styczniu opisaliśmy nową formę blokady telefonu, którą stosuje sieć Plus w urządzeniach kupionych na raty u zielonego operatora w przypadku zaprzestania uiszczania stosownych opłat. Jak informuje Zaufana Trzecia Strona, sprawa jest badana przez polskie urzędy zajmujące się regulacją rynku oraz sprawami ochrony danych osobowych. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej przyglądają się sprawie i zapowiadają podjęcie odpowiednich działań, jeśli się okaże, że operator Plusa łamie prawo.

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO), po wstępnej analizie problemu zasygnalizowanego przez Czytelnika Państwa serwisu, postanowił, korzystając ze swoich ustawowych kompetencji, zająć się sprawą z urzędu. Zajęcie oficjalnego stanowiska GIODO możliwe zatem będzie po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych czynności wyjaśniających - poinformowała Agnieszka Świątek-Druś, rzeczniczka prasowa GIODO.

Sprawa na tyle nas zaciekawiła, że będziemy się przyglądać tej praktyce pod kątem możliwości podjęcia działań. Chciałabym też podziękować konsumentowi za to, że poświęcił czas i wysłał przydatne opisy i wyjaśnienia - napisała Agnieszka Majchrzak z UOKiK.

Obszerniejszy komentarz Zaufana Trzecia Strona otrzymała z biura prasowego UKE. Dowiadujemy się z niego, że Polkomtel może uzurpować sobie prawo do własności przedmiotu sprzedaży do momentu jego pełnego spłacenia, w myśl art. 589 Kodeksu cywilnego. Może też zabezpieczyć się przed nieuczciwymi klientami. Jak jednak zauważa UKE, takie zastrzeżenie własności rzeczy wynika z przepisów odnoszących się do sprzedaży na próbę, a nie jest jasnym, czy oferta ratalna Plusa może być traktowana w ten sposób.

UKE stwierdził też, że zapis Polkomtel informuje, iż w oprogramowaniu Urządzenia telekomunikacyjnego dokonano implementacji aplikacji wspierającej komunikację i realizację umowy i umowy ratalnej. może być niejasny dla klientów i nie jest równoznaczny ze zgodą na uruchomienie w telefonie Samsung Knox Mobile Enrollment. Szczególnie, że klienci nie otrzymali w regulaminie informacji o jaki program chodzi i jak on faktycznie działa.



I to właśnie na poziomie informowania klientów, gwarancji usunięcia aplikacji po spłacie urządzenia czy przetwarzania danych klientów UKE ma największe wątpliwości, czy rozwiązanie Plusa zostało w odpowiedni sposób zaimplementowane. Urząd zadeklarował, że zbada, czy działania Plusa nie naruszają prawa telekomunikacyjnego oraz prawa konsumenckiego.

Pod lupę wzięto zapisy regulaminu promocji oraz samą aplikację służącą do blokowania telefonu. UKE chce się też przekonać, czy poza elementem umożliwiającym blokadę urządzenia w przypadku zaprzestania spłaty przez abonenta rat aplikacja nie umożliwia dostawcy realizacji innych działań.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: securityintelligence, wł

Źródło tekstu: Zaufana Trzecia Strona, wł