DAJ CYNK

Uzasadnienie ostatniej decyzji UKE dotyczącej oferty TP

WitekT

Wydarzenia

Na stronach UKE opublikowano decyzję Prezesa Urzedu dotyczącą niewyrażenia zgody na wprowadzenie przez Telekomunikację Polską oferty promocyjnej rozmowy z rabatem tp.

Na stronach UKE opublikowano decyzję Prezesa Urzedu dotyczącą niewyrażenia zgody na wprowadzenie przez Telekomunikację Polską oferty promocyjnej rozmowy z rabatem tp.

O odrzuceniu oferty TP przez UKE pisaliśmy wcześniej w tej wiadomości. Oto uzuasadnienie tej decyzji przez UKE:

Decyzją z 14. września Prezes UKE nie wyraził zgody na wprowadzenie przez Telekomunikację Polską do jej oferty handlowej promocji usługi rozmowy z rabatem tp na połączenia miejscowe i strefowe oraz międzystrefowe z 40% opustem.

Promocja polegała na zaoferowaniu abonentowi za stałą miesięczną opłatę w wysokości 1 zł netto możliwości realizowania wszystkich połączeń lokalnych i międzystrefowych w sieci TP z 40% zniżką przez okres 3 miesięcy. Po tym okresie abonent mógłby zrezygnować z usługi lub wykupić ją na normalnych warunkach określonych w cenniku.

Po dokonaniu analizy propozycji TP pod kątem jej zgodności z ustawą Prawo Telekomunikacyjne Prezes UKE uznał, że jest ona sprzeczna z obowiązującym prawem. Zgodnie z art. 46 ust. 3 pkt 3 c) ustawy Prawo Telekomunikacyjne, TP jest zobowiązana do określania cen usług na podstawie kosztów ich świadczenia. Jednocześnie koszty z tytułu świadczenia usług muszą być pokryte przez przychody z ich świadczenia. Tego warunku, zdaniem Prezesa UKE, przedmiotowa promocja nie spełniła. Opłaty zostały ustalone na poziomie niższym niż koszty jednostkowe ponoszone przez TP z tytułu ich świadczenia.

Dokonując oceny projektów cenników TP przedkładanych do zatwierdzenia, Prezes UKE musi brać pod uwagę zarówno interesy konsumentów, jak i wpływ jaki ich wejście w życie będzie miało na rozwój konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych. Korzyści osiągnięte przez abonentów, którzy zdecydowaliby się na skorzystanie z promocji miałyby charakter krótkotrwały, natomiast wpływ tej oferty na rozwój konkurencji na rynku usług telefonicznych byłby zdecydowanie negatywny w dłuższej perspektywie czasowej. Operatorzy alternatywni nie byliby w stanie zaproponować abonentom tak swoim, jak i abonentom TP, analogicznej oferty, a zatem nie mogliby konkurować. Jest to spowodowane przede wszystkim poziomem opłat, jakie muszą ponosić operatorzy alternatywni na rzecz TP z tytułu rozliczeń międzyoperatorskich. Zarówno warunki obowiązującej w praktyce oferty z 2004 roku jak i warunki oferty z 2006 roku powodują, że koszty nie zostałyby pokryte przez wpływy z proponowanych przez TP cen, a ceny ustalone byłyby poniżej kosztów.

Działanie takie jest sprzeczne nie tylko z prawem telekomunikacyjnym. Również ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji uznaje kształtowanie cen poniżej kosztów za czyn nieuczciwej konkurencji. Przyjęcie cennika proponowanego przez TP było zatem niemożliwe z powodu jego sprzeczności z obowiązującym prawem. Zmodyfikowanie go przez TP w zgodzie z prawem i w oparciu o ponoszone koszty pozwoliłoby na zachowanie korzyści dla konsumentów w nieznacznie mniejszej skali i umożliwiłoby jego zatwierdzenie.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE