DAJ CYNK

[Aktualizacja] 5 mln zł kary dla Centertelu za SMS-y w "Loterii Orange"

WitekT

Wydarzenia

30. grudnia Prezes UKE nałożył na Centertel karę 5 mln zł za niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody abonentów w przypadku 8,4 mln własnych numerów na wysłanie SMS-ów zachęcających do udziału w Loterii Orange.

30. grudnia Prezes UKE nałożył na Centertel karę 5 mln zł za niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody abonentów w przypadku 8,4 mln numerów na wysłanie SMS-ów zachęcających do udziału w Loterii Orange.

Przepis art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego stanowi, że zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Wyrażona przez abonenta lub użytkownika końcowego zgoda jako wymagana przepisem ustawy musi natomiast spełniać wymogi określone w art. 174 Pt tj. zgoda ta:
1) nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści;
2) może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika;
3) może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.

Ustanowiony w art. 172 ust. 1 Pt zakaz używania automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego stanowi implementację do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej.

W toku postępowania Prezes UKE ustalił, że Centertel wysyłając wiadomości SMS, do abonentów lub użytkowników końcowych 8 400 934 numerów MSISDN, zachęcające do udziału w loterii promocyjnej pod nazwą Loteria Orange, nie wypełnił obowiązku uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego, o której mowa w art. 172 ust. 1 Pt, udzielonej w sposób określony w art. 174 pkt 1 Pt.

Prezes UKE nakładając na Centertel karę pieniężną zwrócił uwagę na to, iż bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń Pt było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony praw abonentów i użytkowników końcowych w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Działania Centertelu polegające na używaniu automatycznych systemów wywołujących bez wymaganej zgody abonenta lub użytkownika końcowego powodowały ingerencję w prywatność abonenta lub użytkownika końcowego przez konieczność odbierania niezamówionych komunikatów mających na celu marketing bezpośredni dotyczący Loterii. Nie sposób ocenić skali uciążliwości odbierania ww. komunikatów, jaka była po stronie ich odbiorców. Nie sposób także pominąć faktu, iż skutkiem dalej idącym nieuprawnionego przesyłania wyżej wymienionych komunikatów, było czasem niezamierzone przystąpienie do Loterii i poniesienie związanych z tym istotnych konsekwencji finansowych. Sytuację do jakiej doszło w wyniku stwierdzonych naruszeń należy ocenić jako istotne naruszenie praw abonentów i użytkowników końcowych, tym bardziej, że skala procederu objęła łącznie 8 400 934 numerów MSISDN należących do abonentów lub użytkowników końcowych Centertelu - argumentuje UKE w uzasadnieniu kary.

Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu. Prezes UKE podkreśla także, że wysokość kary pieniężnej uwzględnia okoliczność, że Spółka była już karana przez Prezesa UKE m.in. za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych.

[Aktualizacja 17:45] Centertel po dokładnym przeanalizowaniu decyzji UKE rozważy, jakie konkretnie działania prawne podejmie w tej sprawie. Oczywiście mamy możliwość, aby odwołać się do sądu - mówi TELEPOLIS.PL Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE