DAJ CYNK

Dobry początek roku Polkomtela

WitekT

Wydarzenia

Pierwszy kwartał 2005 roku przyniósł umocnienie pozycji Polkomtela na rynku telefonii komórkowej.

Pierwszy kwartał 2005 roku przyniósł umocnienie pozycji Polkomtela na rynku telefonii komórkowej.

W warunkach ostrej konkurencji rynkowej operator nadal utrzymuje pozycję lidera na rynku klientów kontraktowych. Szacuje się, że Polkomtel osiągnął w I kwartale br. zarówno najwyższy udział ilościowy w tym segmencie rynku (ponad 35%), jak i najwyższe średnie przychody na klienta kontraktowego, które wyniosły 111,6 zł. Szacuje się również, że w minionym kwartale Polkomtel miał najwyższe średnie ARPU na klienta, które wyniosło 63,7 zł.

Z optymizmem przyjmujemy wyniki pierwszego kwartału. Niewątpliwie mamy za sobą dobry początek roku. Niezmiennie cieszy nas fakt, że od wielu miesięcy udaje się nam utrzymać największy udział w rynku klientów kontraktowych, co w znaczący sposób podnosi wartość spółki i świadczy o tym, że nasza oferta produktowo-usługowa odbierana jest przez użytkowników jako atrakcyjna i w sposób optymalny zaspokaja ich oczekiwania. Firma z powodzeniem realizuje przyjętą strategię rozwoju - w I kwartale znacząco poprawiły się wskaźniki finansowe, wzrósł zysk spółki oraz jej wartość – powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel SA.

Pierwszy kwartał br. Polkomtel z pewnością może zaliczyć do udanych. W ciągu trzech pierwszych miesięcy br. zysk netto sięgnął kwoty blisko 260 mln zł i był wyższy o ponad 42% niż rok temu.

Operator wdrożył intensywne programy pozyskiwania klientów. Pod koniec marca liczba użytkowników sieci przekroczyła 7 mln 360 tys., czyli była o 28% większa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (I kwartał 2004 – ponad 5 mln 739 tys.). Klientów kontraktowych było blisko 3 mln 486 tys., a klientów usługi przedpłaconej ok. 3 mln 875 tys. Oznacza to wzrost odpowiednio o 32,5% i 24,6% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2004 r. Klientów netto przybyło 334 tys., co oznacza wzrost o blisko 33%. W ślad za tym rosły przychody – o blisko 137 mln zł - osiągając kwotę ponad 1,459 mld zł.

Istotne jest stałe wzbogacanie przez spółkę oferty usług tzw. pozagłosowych. Między innymi przychody z usług dodanych wzrosły o 18%. To dynamika, która dobrze rokuje na wyniki w pozostałych kwartałach br.

Polkomtel pracuje efektywniej, czego wyrazem jest zdecydowana poprawa wskaźnika kosztu pozyskania nowych abonentów. Odnotowano jego istotne spadki - w kategorii klientów kontraktowych o ponad 44%, a w grupie klientów pre-paid o ponad 78%. Ta korzystna tendencja świadczy o tym, że Polkomtel usprawnił i zdynamizował wszystkie fazy procesu sprzedaży i obsługi klientów.

Spółka z sukcesem redukowała koszty ogólne. Między innymi znacznemu obniżeniu uległy wydatki na ubezpieczenia i administrację oraz koszty złego długu i windykacji należności.

Polkomtel staje się coraz bardziej wartościowym uczestnikiem polskiego rynku telefonii komórkowej. Istotny przy ocenie Spółki wskaźnik EBITDA wzrósł o ponad 21%, do poziomu 565 mln zł (przed rokiem wyniósł on 464,5 mln zł).

Wolniej od przyrostu klientów wzrastały koszty sprzedaży i koszty operacyjne. Zamknęły się one kwotą ponad 1 mld 135 mln zł, czyli zwiększyły się tylko o nieco ponad 7%. Oznacza to, że dynamika wzrostu kosztów była znacząco niższa od wskaźników charakteryzujących rozwój Spółki.

Znacząco spadło też zadłużenie bankowe Polkomtela. Po trzech pierwszych miesiącach br. zmniejszyło się o 70% i na koniec marca 2005 r. zostało zredukowane do kwoty 310 mln zł, podczas gdy po I kwartale ubiegłego roku wyniosło 1,018 mld zł. Obniżeniu uległ także wskaźnik dług/EBITDA, który spadł do poziomu 0,14 (w analogicznym okresie roku ubiegłego wynosił 0,55).

W pierwszym kwartale 2005 r. Polkomtel zainwestował 121,3 mln zł, tj. 23,4 mln zł mniej niż w I kwartale 2004 r. (144,6 mln zł). Od początku działalności w 1996 r. Spółka wydała na inwestycje 7,4 mld zł (kwota ta nie obejmuje opłat koncesyjnych).

Prognozy na rok 2005 przewidują dalszy wzrost przychodów, poprawę wskaźnika EBITDA oraz wyniku finansowego netto. Polkomtel wzbogaci ofertę produktowo-usługową dla różnych segmentów rynku, kładąc szczególny nacisk na bezprzewodową transmisję danych. Przewiduje się, że liczba klientów wzrośnie do 9 mln.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Polkomtel