DAJ CYNK

Kolejny odcinek z serii pt. "UKE kształci"

WitekT

Wydarzenia

UKE w ostatnim czasie prowadzi kampanię informacyjną, która ma za zadanie przybliżyć metody, jakimi posługuje się Urząd oraz wyjaśniać motywy jego działań. Teraz przyszła kolej na wyjaśnienie zasad zdalnej kontroli wskaźników jakości usług telekomunikacyjnych, stanu obecnego i planowanego rozwóju.

UKE w ostatnim czasie prowadzi kampanię informacyjną, która ma za zadanie przybliżyć metody, jakimi posługuje się Urząd oraz wyjaśniać motywy jego działań. Teraz przyszła kolej na wyjaśnienie zasad zdalnej kontroli wskaźników jakości usług telekomunikacyjnych, stanu obecnego i planowanego rozwóju.

1. Stan obecny.

Działania podejmowane przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w zakresie kontroli jakości usług służą realizacji jednego z podstawowych celów ustawy Prawo Telekomunikacyjne (dalej: PT) jakim jest zapewnianie użytkownikom usług telekomunikacyjnych maksymalnych korzyści w zakresie jakości usług.

Jakość usług telekomunikacyjnych jest przedmiotem stałego zainteresowania Prezesa UKE, a badanie odpowiednich parametrów sieci prowadzone jest przez UKE w sposób ciągły w formie kontroli prowadzonych w sposób zdalny za pomocą specjalistycznych systemów AWPiŁ (system autorstwa Instytutu Łączności) i systemu Alcatel 8620. Zdalna kontrola jakości usług jest jedną z zasadniczych form czynności kontrolnych, do których jest upoważniony Prezes UKE na mocy zapisów PT.

Osiąganie wyraźnie określonych wskaźników jakości usług jest obecnie obowiązkiem jedynie przedsiębiorcy wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej (na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury). Nie zwalnia to jednak innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych ani Prezesa UKE z troski o realizację wskazanego celu prawa telekomunikacyjnego jakim jest zapewnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych możliwie najwyższej jakości. Działania w tym zakresie są więc nie tylko uprawnieniem Prezesa UKE, ale i obowiązkiem, gdyż zgodnie z PT Prezes UKE bada spełnianie przez przedsiębiorców wyznaczonych wartości wskaźników dostępności i jakości, co stanowi realizację art. 11 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/22/EC z 7. marca 2002 r. o usługach powszechnych i prawach użytkowników związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej nakazującą krajom członkowskim zapewnienie, iż krajowe organy regulacyjne będą w stanie monitorować osiąganie ustalonych wskaźników przez wyznaczone do świadczenia usług powszechnych przedsiębiorstwa.

Przedmiotowy zakres kontroli (określający rodzaje usług telekomunikacyjnych, które powinny być nią objęte) wynika z zapisów PT, zgodnie z którym do zestawu usług powszechnych, które powinny być dostępne dla wszystkich użytkowników końcowych stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych, należą: połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet.

Aktualnie, posiadane przez Prezesa UKE systemy zdalnej kontroli (AWPiŁ i A8620) pozwalają na badanie wskaźników jakości usług telefonicznych w ruchu krajowym we wszystkich strefach numeracyjnych telekomunikacyjnej sieci stacjonarnej TP i innych operatorów dla połączeń: głosowych oraz transmisji danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów, w tym połączeń faksowych i "wdzwanianych" do Internetu.

Badaniem objęte są wskaźniki wynikające z wyżej wymienionego rozporządzenia Ministra Infrastruktury:
stopa nieskutecznych wywołań,
czas zestawiania połączenia,
jakość transmisji danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów,

oraz dodatkowe pozwalające na dokładniejszą analizę jakości telefonicznych połączeń głosowych takie, jak:
tłumienność,
psofometryczny poziom mocy szumu,
opóźnienie sygnału zgłoszenia,
opóźnienie zwrotnego sygnału wywołania,
poziom sygnału zgłoszenia,
poziom zwrotnego sygnału wywołania.

2. Rozwój.

Posiadane systemy nie umożliwiają, jak dotychczas, wykonywania zdalnych badań wymienionych wyżej wskaźników jakości usług w połączeniach telefonicznych z sieci stacjonarnych do sieci ruchomych (np. GSM), co obejmują zapisy PT. Stąd też, jak i dla zapewnienia użytkownikom właściwego poziomu jakości świadczenia usług realizowanych w coraz to nowych technologiach, Prezes UKE planuje rozbudowę systemu zdalnej kontroli.

2.1. Rozbudowana systemu badań jakości usług telekomunikacyjnych.

Pierwsze planowane do realizacji w latach 2007 - 2008 prace mają na celu rozszerzenie obecnych możliwości badaniowych systemów zdalnej kontroli o badania wskaźników jakości usług w połączeniach telefonicznych z sieci stacjonarnych do sieci ruchomych i tym samym objęcie zdalną kontrolą całego zakresu przedmiotowego usług określonego w PT.

Kolejne prace, planowane do wykonywania od 2008 roku mają powiększyć zakres zdalnej kontroli wskaźników jakości usług o usługi połączeń telekomunikacyjnych - w sieciach stacjonarnych, w sieciach ruchomych i w dowolnych relacjach pomiędzy tymi sieciami - obejmujące szerokopasmowy dostęp do Internetu.

2.2. Opracowanie wskaźników określających jakość usług telekomunikacyjnych.

Prezes UKE podejmie również działania zmierzające do opracowania wskaźników jakości usług telekomunikacyjnych. Celem tych działań będzie opracowanie jednolitej listy wskaźników oraz unifikacja procedur badania i oceny jakości usług, tak dla regulatora, jaki i dla wszystkich operatorów świadczących usługi telekomunikacyjne publicznie dostępne, w tym i usługi powszechnej. Efekt tych prac stałby się podstawą propozycji zmiany właściwego rozporządzenia Ministra Infrastruktury.

Poprzednio UKE informował o zasadach, jakimi kieruje się przy nakładaniu kar. Pisaliśmy o tym w tej wiadomości.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE