Nokia zaprezentowała wyniki finansowe za I kwartał 2005 roku.
Nokia zaprezentowała wyniki finansowe za I kwartał 2005 roku.
Grupy Nokia
Obroty w pierwszym kwartale 2005 roku wzrosły o 17% do 7,4 mld EUR, w porównaniu do 6,3 mld EUR w pierwszym kwartale 2004. Przy stałych kursach walut obroty netto grupy wzrosłyby o 19%.
Zysk operacyjny Nokia w pierwszym kwartale wzrósł o 10% licząc rok do roku, do 1,1 mld EUR, w porównaniu z pierwszym kwartałem 2004 (1,0 mld EUR) przy marży zysku operacyjnego 15,1% (16,1%).
Operacyjny przepływ gotówki w kwartale zakończonym 31 marca 2005 wyniósł 1,3 mld EUR, w porównaniu z 0,9 mld EUR w pierwszym kwartale 2004, a łączne zasoby gotówki i innych środków obrotowych wyniosły 12,6 mld EUR, w porównaniu z 11,5 mld EUR na dzień 31 grudnia 2004 r. Na dzień 31 marca 2005 r. stosunek netto długu do wartości majątku wynosił -94%, w porównaniu do -79% na dzień 31 grudnia 2004.
Telefony komórkowe
W pierwszym kwartale 2005 r. całkowita wielkość sprzedaży telefonów komórkowych, uzyskana przez oddziały Mobile Phones, Multimedia i Enterprise Solutions wyniosła 53,8 mln telefonów, co dało wzrost w porównaniu do pierwszego kwartału 2004 o 20%, a w porównaniu do czwartego kwartału 2004 spadek o 19%. Wielkość całego rynku osiągnęła w tym samym okresie około 170 milionów sztuk, co dało wzrost o 20% w porównaniu do pierwszego kwartału 2004 i spadek o 13% w porównaniu z czwartym kwartałem 2004.
W sektorze telefonów inteligentnych (smartfonów) całkowita wielkość rynku w pierwszym kwartale osiągnęła około 10 milionów sztuk, podczas gdy sprzedaż smartfonów Nokia wzrosła do 5,4 milionów sztuk, w porównaniu do 1,8 miliona aparatów w pierwszym kwartale 2004 r. Globalna liczba abonentów telefonów komórkowych także nadal rosła i w skali światowej osiągnęła 1,8 mld w końcu pierwszego kwartału, do czego przyczynił się obecny silny wzrost na nowych rynkach takich jak Indie, Rosja, Chiny i Brazylia.
Poniższe tabele pokazują wielkość produkcji telefonów komórkowych Nokia we wskazanych okresach, jak również stopy wzrostu w skali rocznej (w porównaniu do pierwszego kwartału 2004) według rejonów geograficznych.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY Z PODZIAŁEM NA OBSZARY GEOGRAFICZNE |
(mln sztuk) | Q1 2005 | Q1 2004 | zmiana rok do roku (%) | Q4 2004 |
Europa, Środkowy Wschód i Afryka | 27.4 | 21.6 | 27 | 32.8 |
Chiny | 7.1 | 4.2 | 69 | 5.9 |
Azja i Pacyfikc | 10.6 | 7.4 | 44 | 10.4 |
Ameryka Północna | 4.3 | 6.5 | -33 | 8.0 |
Ameryka Łacińska | 4.4 | 5.0 | -12 | 9.0 |
Razem | 53.8 | 44.7 | 20 | 66.1 |
Szacunkowy udział Nokia w rynku w pierwszym kwartale wyniósł 32% i nie uległ zmianie w porównaniu do pierwszego kwartału 2004, zmalał natomiast w porównaniu z czwartym kwartałem 2004 r., kiedy to wynosił 34%. Duże, w porównaniu do czwartego kwartału 2004, wzrosty udziałów rynkowych w Chinach oraz w regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki zostały zredukowane przez straty w udziale rynkowym na rynkach Ameryki Północnej i Łacińskiej.
Przeciętna cena sprzedaży telefonu komórkowego Nokia wynosiła w pierwszym kwartale 110 EUR, dzięki proporcjonalnie wyższej sprzedaży telefonówwyższej klasy w działach Multimedia i Enterprise Solutions.
Mobile Phones: W pierwszym kwartale obroty netto wzrosły o 11% licząc rok do roku, do wartości 4,5 mld EUR, w porównaniu z kwotą 4,1 mld EUR w pierwszym kwartale 2004 r., co jest zasługą silnego popytu. Wzrost obrotów był największy w Chinach, na drugim miejscu znalazł się region Azji i Pacyfiku, a za nim obszar Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Zysk operacyjny spadł o 16%, do 869 mld EUR w porównaniu z 1 mld EUR w pierwszym kwartale 2004 r., przy marży operacyjnej 19,2% (25,2%).
Multimedia: W pierwszym kwartale 2005 r. obroty netto wzrosły o 52% licząc rok do roku, do 1,1 mld EUR, w porównaniu z kwotą 744 mln EUR w pierwszym kwartale 2004 r. Negatywny wpływ restrukturyzacji działu Multimedia na wynik finansowy w pierwszym kwartale 2005 r. wyniósł 15 mln EUR, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie zapowiadany przedział od 60 do 80 mln EUR. Zysk operacyjny działu Multimedia w pierwszym kwartale wzrósł do 155 mln EUR w porównaniu ze stratą operacyjną z pierwszego kwartału 2004, wynoszącą 22 mln EUR, przy marży operacyjnej równej 13,7% (-3,0% w pierwszym kwartale 2004 r.).
Enterprise Solutions: W pierwszym kwartale 2005 r. obroty netto wzrosły o 67% licząc rok do roku, do 307 mln EUR, w porównaniu z wartością 184 mln EUR w pierwszym kwartale 2004 r., co jest efektem dobrej sprzedaży smartfonów przeznaczonych dla firm. Pozwoliło to także zmniejszyć naszą stratę operacyjną w pierwszym kwartale 2005 r. do 9 mln EUR, podczas gdy w pierwszym kwartale 2004 r. wynosiła ona 35 mln EUR. Marża operacyjna działu Enterprise Solutions w pierwszym kwartale wzrosła do -2,9% z -19,0% w pierwszym kwartale 2004 r.
Networks: W pierwszym kwartale 2005 r. obroty netto wzrosły, licząc rok do roku, o 6%, do 1,4 mld EUR, w porównaniu z 1,3 mld EUR w pierwszym kwartale 2004 r. Do zwiększenia obrotów przyczyniły się duże inwestycje na bardziej rozwiniętych rynkach, szczególnie w marcu, przy czym wzrost był tu najwyższy w regionie Azji i Pacyfiku i Ameryce Łacińskiej, a nieco mniejszy na obszarze Europy, Środkowego Wschodu i Afryki. Wzrost na tych rynkach zrekompensował niższe obroty w Chinach i Ameryce Północnej.
Zysk operacyjny działu Networks w pierwszym kwartale 2005 r. osiągnął 221 mln EUR (154 mln EUR w pierwszym kwartale 2004 r.), przy marży operacyjnej wynoszącej 15,4% (11,4%).
Źródło tekstu: Nokia