44% Polaków posiadających w domu dostęp do Internetu stworzyła domową sieć komputerową - wynika z badania D-Link Technology Trend
(DTT), przeprowadzonego na zlecenie firmy D-Link przez Millward Brown
SMG/KRC. Sieci domowe najczęściej są tworzone przez mieszkańców dużych
miast. Najpopularniejszym łączem w Polsce jest ADSL, z którego korzysta 37%
Internautów.
Polacy tworzą najczęściej sieci przewodowe. Do stosowania takiego
rozwiązania przyznaje się 35% badanych posiadających dostęp do Internetu. W
8% przypadków domowe sieci są bezprzewodowe, natomiast 1% ankietowanych
wskazał na posiadanie w domu obu typów sieci.
W badaniu D-Link Technology Trend pytano również o nowoczesne urządzenia
technologiczne, jakie Polacy posiadają w swoich domach. Najpopularniejszy
jest komputer, który posiada 51% Polaków. Najczęściej jest to stacjonarny
desktop - tak odpowiedziało 45% ankietowanych. Z kolei do posiadania laptopa
przyznało się 6% badanych. Coraz popularniejsze są nowinki związane z
telewizją. Odtwarzacze DVD znajdują się u 20%, natomiast telewizory nowej
generacji HD u 6% respondentów.
Liczba osób posiadających komputer pokrywa się dokładnie z wynikami, które
zostały zaprezentowane w Diagnozie Społecznej 2007 - największym polskim
badaniu socjologicznym realizowanym przez zespół prof. Janusza Czapińskiego
przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Radę Monitoringu
Społecznego.
W badaniu DTT ankietowani odpowiadali również na pytania dotyczące dostawców Internetu. Najpopularniejsze w Polsce jest stałe łącze ADSL, które promują dostawcy telekomunikacyjni (Telekomunikacja Polska, Netia, Tele2). Korzysta z niego 37% ankietowanych. Kolejne 22% korzysta z łącz operatora telewizji kablowej, a aż 16% lokalnego dostawcy osiedlowego. Polacy zauważyli również, możliwość łączenia się z Internetem korzystając z sieci telefonii komórkowej. Z tej opcji korzysta 3% spośród wszystkich mających odstęp do Internetu.
D-Link Technology Trend pokazuje, iż Polacy są lepiej zinformatyzowani niż
nasza rodzima administracja państwowa. W Polsce nie ma przede wszystkim woli do
wprowadzenia takiego projektu w życie, podczas gdy ponad 30%
gospodarstw domowych ma już dostęp do Internetu. To wynik słabszy niż w
bardziej rozwiniętych krajach, ale wzrost zainteresowania Internetem i
technologiami jest ogromny - mówi Roman Napierała, szef D-Linka w
Europie Środkowej i Wschodniej. W Estonii 82% podatników składa deklaracje
podatkowe przez Internet.
D-Link Technology Trend (DTT) to cykliczne, kwartalne badanie nastawienia
Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link
przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanie przeprowadzane jest w oparciu
o bezpośrednie wywiady ankieterskie prowadzone w domach respondentów na
ogólnopolskiej próbie około 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków
w wieku 15 i więcej lat.
Wydaje się, że bariera finansowa jest coraz słabszą barierą jeśli chodzi o
dostęp i umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami. (…) W tej
chwili barierą wydaje się być głównie poziom wykształcenia i wiek. To jest
bariera edukacyjna. Ale ponieważ Polacy również na potęgę się kształcą, w
związku z tym można oczekiwać, że tempo wzrostu upowszechnienia tych
nowoczesnych technologii komunikacyjnych będzie przynamniej takie jak
dotychczas, a to jest naprawdę bardzo duże tempo, ponieważ ponad połowa
gospodarstw domowych w Polsce jest wyposażona w komputery, a prawie 40%
ma dostęp do Internetu. I pod tym względem to raczej wyprzedzamy inne kraje
na podobnym poziomie rozwoju, aniżeli ciągniemy się gdzieś w ogonie - powiedział prof. Janusz Czapiński, komentując wyniki Diagnozy Społecznej 2007 na antenie Pierwszego Programu Polskiego Radia.
Wyniki badania pokazują, że rewolucja technologiczna w polskim domu jest
jeszcze kwestią przyszłości. Komputer stacjonarny jest, co prawda, w prawie
połowie wszystkich gospodarstw domowych, a dostęp do Internetu w blisko
jednej trzeciej. Jednak posiadaniem urządzeń związanych z nowymi
technologiami (laptop, palmtop, kamera komputerowa) może się pochwalić już
poniżej 10%. Coraz więcej internautów łączy się z siecią w domu. Charakter
Internetu w Polsce zmienia się i z obszaru aktywności zawodowej wkracza w
świat rozrywki, spędzania wolnego czasu. Biorąc pod uwagę rosnącą penetrację
Internetu w Polsce (obecnie ponad 42%) oraz zróżnicowanie potrzeb i
zainteresowań internautów, ze względu choćby na wiek oraz ciągle spadające
ceny urządzeń, można się spodziewać, że już wkrótce dwa lub więcej
komputerów w domu nie będzie rzadkością. Podobnie jak obecnie dzieje się z
telefonami komórkowymi - powiedział Kuba Antoszewski, PR Manager SMG/KRC.
Źródło tekstu: D-Link