DAJ CYNK

Polski rynek internetowy w liczbach

WitekT

Wydarzenia

Dwie trzecie rynku usług dostępu do Internetu należy do Telekomunikacji Polskiej. Konkurencji nie ma, bo pozostałą część rynku mają setki, niekiedy bardzo małych, firm.

Dwie trzecie rynku usług dostępu do Internetu należy do Telekomunikacji Polskiej. Konkurencji nie ma, bo pozostałą część rynku mają setki, niekiedy bardzo małych, firm.

Mimo tego konkurencja staje się bardziej zacięta, ceny spadają, a Internautów przybywa - wynika z raportu przygotowanego przez serwis money.pl.

Najwięksi niezależni dostawcy (Netia i GTS) mają zaledwie po 4% rynku. W gronie "dużych" znajdują się też Crowley, Pro Futuro, Dialog, NASK oraz Energis. Mniejsze firmy wraz z setkami lokalnych operatorów, często działających na terenie jednego osiedla, a nawet bloku, posiadają łącznie aż 18% rynku.

Z lokalnych osiedlowych sieci korzysta 11% osób posiadających jakikolwiek dostęp do internetu. Klientów takim operatorom nie ubywa. Natomiast znacznie na popularności traci łączenie się za pomocą modemu. Od lutego 2004 do marca 2005 liczba tak surfujących Internautów spadła z 48% do 26%- zbadał CBOS. Dzieje się tak mimo tego, że ceny za taki dostęp obniżają się.

Klienci coraz częściej wolą mieć szybsze łącze, ale za rozsądną cenę. Dlatego zamiast łączyć się przez modem, wybierają stały dostęp, bo koszty korzystania z takiego rozwiązania znacząco spadły. Widać to na przykładzie Neostrady - abonament zapewniający łącze o szybkości do 128 kb/s w 2003 roku kosztował 149 zł, w lutym 2004 roku 99 zł, a już cztery miesiące później 59 zł - podaje URTiP. M.in. dlatego odsetek klientów korzystających z telekomów wzrósł o 10%, a o 7% wzrósł odsetek zwolenników kablówek.

Internetowy rynek regularnie rośnie. Według CBOS, obecnie 41% gospodarstw domowych ma komputer. Trzy lata wcześniej odsetek ten wynosił zaledwie 27%. Łącz internetowych przybywa jednak szybciej. O ile w 2002 roku tylko 13% gospodarstw domowych miało dostęp do sieci, to dziś ma blisko co czwarte.

Użytkowników sieci będzie jednak w Polsce przybywać. Według CBOS, pod koniec tego roku już 36% dorosłych Polaków będzie internautami. 9% z tych, którzy obecnie nie korzystają z sieci, deklaruje, że zacznie i będzie to robić regularnie.

Pełen raport można przeczytać tu.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: money.pl, MediaRun