DAJ CYNK

Przyszłość płatności w technologii zbliżeniowej

sirmark

Wydarzenia

Royal Philips Electronics i Visa International ogłosiły wyniki badań nt. wykorzystania technologii bezprzewodowej łączności bliskiego zasięgu NFC i płatności zbliżeniowych. Wyniki wskazują, że konsumenci dostrzegają wygodę i łatwość tej metody oraz fakt, że płacenie za pośrednictwem telefonu komórkowego jest "trendy".

Royal Philips Electronics i Visa International ogłosiły wyniki badań nt. wykorzystania technologii bezprzewodowej łączności bliskiego zasięgu (NFC - near field communication) i płatności zbliżeniowych. Wyniki wskazują, że konsumenci dostrzegają wygodę i łatwość tej metody oraz fakt, że płacenie za pośrednictwem telefonu komórkowego jest "trendy".

Technologia NFC ułatwia bezpieczną bezprzewodową łączność na niewielką odległość pomiędzy urządzeniami elektronicznymi, jak np. telefony komórkowe, przenośne komputery, czy terminale płatnicze. W połączeniu z metodą płatności zbliżeniowych (bezstykowych) technologia ta umożliwia bezpieczne i wygodne zakupy z użyciem urządzeń przenośnych takich jak telefon komórkowy. W przeprowadzonych badaniach, wykorzystując komórki dostosowane do technologii NFC uczestnicy dokonywali transakcji w kilku wariantach - np. zakup w barku kawowym, ściągnięcie na swoje urządzenie zapowiedzi filmu w sklepie DVD, dokonywany w domu zakup w sklepie telewizyjnym, czy też zakup biletów z "inteligentnego" plakatu.

Najważniejsze wnioski z przeprowadzonych badań:
Atrakcyjność transakcji realizowanych za pomocą urządzeń komórkowych, które uważane są za zgodne z ostatnimi trendami mody. Uczestnikom podobało się ściąganie plików z "inteligentnych" plakatów opartych na technologii NFC; bardzo przychylnie przyjęto też możliwość zakupu w ten sposób biletów na imprezy rozrywkowe i artystyczne. Nowa technologia określana była jako modna i "zapierająca dech".
Łatwość płatności z pomocą telefonu komórkowego. Konsumenci uważają, że dokonanie płatności za pośrednictwem "komórki" to zadanie niezwykle łatwe. Czas potrzebny na opanowanie nowej technologii był bardzo krótki - wszyscy dobrze dawali sobie radę z obsługą telefonu czy terminalu płatniczego. Po to, by zrealizować transakcję uczestnicy intuicyjnie zwracali swój telefon w kierunku terminalu, podobnie jak czyniliby to z użyciem karty płatniczej.
Wygoda i szybkość. Uczestnicy przeprowadzonych prób podkreślali łatwość, wygodę i szybkość zbliżeniowych transakcji płatniczych z użyciem telefonów komórkowych w technologii NFC. Podobało im się również, że nie muszą stale nosić przy sobie portfela czy portmonetki.
Automatyzm transakcji "przychodzących". Przy zakupie lub elektronicznym ściągnięciu informacji transakcje z użyciem telefonu komórkowego odbywają się w sposób automatyczny. Uczestnikom odpowiadała łatwość i prostota transakcji, wymagających jedynie przyłożenia telefonu do czytnika NFC. Jednakże w przypadku transakcji "wychodzących", jak np. odsprzedaż biletu przyjacielowi, preferowanym rozwiązaniem może okazać się inicjowanie transakcji poprzez wydanie odpowiedniego polecenia.
Potrzeba jasnego i spójnego oznakowania punktów sprzedaży. Uczestnicy przeprowadzonych prób zazwyczaj wypatrywali znaków informujących, gdzie można realizować transakcje NFC. Intuicyjnie szukano ich bezpośrednio nad czytnikiem. Nie dopuszczano możliwości, żeby klienci musieli zgadywać i długo rozglądać się za takim miejscem.

Badania firmy Philips i organizacji Visa przeprowadzono w grudniu 2005 r. w Ameryce Płn. - w ramach działań obu stron na rzecz zwiększenia wygody, łatwości i bezpieczeństwa płatności z użyciem urządzeń komórkowych. Celem badania było uzyskanie pogłębionej wiedzy o możliwych zastosowaniach nowych metod i o reakcjach, jakie mogą one wzbudzić wśród konsumentów.

Obecnie na świecie prowadzonych jest kilka programów pilotażowych:
Stadion "Philips Arena" w Atlancie (USA)
Od grudnia 2005 r. Visa USA, Philips, Nokia, Cingular, Atlanta Spirit, Chase, oraz ViVOtech realizują wspólne przedsięwzięcie dotyczące płatności w punktach handlowych na terenie stadionu Philips Arena w Atlantcie, w stanie Georgia (USA). Dodatkowo, przybliżając do "inteligentnych" plakatów NFC swoje przystosowane do technologii NFC "komórki" kibice mogą ściągnąć "dzwonki" "tapety", wygaszacze ekranu czy też krótkie filmy z ulubionymi wykonawcami.

Caen (Francja)
W październiku 2005 r. firma Philips, we współpracy z France Telecom, Orange, Samsung, siecią sklepów detalicznych LaSer oraz Vinci Park rozpoczęła wielostronne badania technologii NFC w normandzkim mieście Caen (we Francji). W ramach programu, dwustu mieszkańców miasta korzysta z telefonów komórkowych Samsung D500 wyposażonych w mikroprocesor Philips NFC chip w celu dokonywania bezpiecznych zakupów w wybranych sklepach spożywczych, uiszczania opłat parkingowych, a także ściągania drogą elektroniczną informacji o znanych obiektach turystycznych, zapowiedzi premier filmowych, czy rozkładu jazdy autobusów miejskich.

Regionalny zarząd transportu publicznego RMV (Niemcy)
Od kwietnia 2005 r. Philips współpracuje z firmą Nokia oraz z regionalnym zarządem transportu publicznego w Hesjii (RMV) w ramach programu badającego możliwość wykorzystania telefonów komórkowych Nokia 3220, wyposażonych w mikroprocesor NFC, w celu uiszczania opłaty za przejazd autobusami w mieście Hanau, k. Frankfurtu nad Menem.

Taiwan Proximity Mobile Service, Taiwan
W lipcu 2005 r. rozpoczęły się próby podjęte przez firmę Philips z grupą firm na Tajwanie (tzw. koalicją PMTSA na rzecz transakcji zbliżeniowych z użyciem telefonów komórkowych) w celu zbadania możliwości wykorzystania prototypowego telefonu komórkowego BenQ do bezpiecznych płatności w oparciu o technologię NFC. Realizowany program ma ogromne znaczenie dla planowanego użycia telefonów komórkowych wykorzystujących technologię NFC jako środka zapłaty za korzystanie z usług transportu publicznego na Tajwanie.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: kartyonline.pl