DAJ CYNK

RPO chce sprawdzenia opóźniających się rachunków z TP

sirmark

Wydarzenia

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, o sprawdzenie czy Telekomunikacja Polska przesyłając klientom z opóźnieniem faktury za połączenia telefoniczne, nie narusza ich interesów, jako konsumentów.

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, o sprawdzenie czy Telekomunikacja Polska przesyłając klientom z opóźnieniem faktury za połączenia telefoniczne, nie narusza ich interesów, jako konsumentów.

Jak poinformował RPO w przesłanej w piątek PAP kopii pisma do prezesa UOKiK, do biura Rzecznika napływają skargi od klientów TP, że przesyła ona faktury zawierające rozliczenie zbiorcze, np. za 12 ostatnich miesięcy.

RPO pisze także, że "abonenci TP często nie otrzymują faktur nawet przez 12 miesięcy, lecz jedynie faktury opiewające tylko na opłatę abonamentową lub opłatę abonamentową i część opłat za połączenia. Dopiero po 12 miesiącach otrzymują fakturę zbiorczą, zawierającą opłaty za zarejestrowane w tym czasie połączenia. Wówczas są to najczęściej faktury na duże kwoty".

"Abonenci twierdzą, że gdyby otrzymali regularnie pełne rozliczenie należności to mogliby właściwie zareagować na stwierdzone koszta. Po 12 miesiącach nie mogą już nic zrobić, co pozbawia ich prawa do bieżącego weryfikowania i kontrolowania opłat" - zauważa RPO.

Zdaniem Rzecznika, TP "nie dostrzega problemu w wystawianiu abonentom faktur zbiorczych za kilka czy kilkanaście okresów rozliczeniowych i twierdzi, że jest to zgodne z prawem".

Rzecznik uważa zaś, że poprzez brak rzetelnej informacji o kosztach połączeń, TP narusza zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i dlatego złożył wniosek do UOKiK o wyjaśnienie sprawy.

Jest to już druga instytucja, która domaga się od TP wyjaśnień w tej sprawie. W maju 2006 r. UKE wezwał TP do wyjaśnienia kwestii opóźnionych rachunków. TP poinformowała wówczas UKE, że nierozliczanie w pełni faktur w cyklu miesięcznym jest spowodowane "koniecznością przetwarzania danych" i nie stanowi naruszenia prawa telekomunikacyjnego. Obiecała też przyspieszenie okresu przetwarzania danych i "wyeliminowanie opóźnień tam, gdzie to będzie możliwe".

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: PAP