DAJ CYNK

T-Mobile leje się z ZPP. I ktoś tu kłamie

Marian Szutiak

Wydarzenia

T-Mobile vs ZPP kto kłamie?

T-Mobile żąda od Związku Przedsiębiorców i Pracodawców wysokiego zadośćuczynienia za podawanie nieprawdy. Chodzi o bardzo niski podatek CIT zapłacony przez magentowego operatora w latach 2016 – 2020.

Jesienią 2021 roku Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) opublikował informacje na temat wysokości podatku CIT w latach 2016 – 2020. Wynika z nich, że przez 5 lat T-Mobile Polska zapłacił 30,8 tys. złotych podatku przy przychodach w wysokości ponad 43 miliardów złotych. ZPP przekonywał, że magentowy operator przez ostatnie lata wykazywał zyski z prowadzonej działalności, wynoszące ponad 2,5 mld zł. Mimo tego spółka ta nie odprowadzała adekwatnego podatku dochodowego od osób prawnych.

Zobacz: Telekomy nie płacą podatku CIT? T-Mobile odpiera zarzuty

T-Mobile odrzucił oskarżenia ZPP zawarte w raporcie „Księga wstydu Ministerstwa Finansów – dyskryminacja podatkowa polskich firm”, w tym informacje o rzekomych przywilejach podatkowych, które spowodowały obniżenie podatku CIT, zapłaconego przez operatora. W styczniu tego roku T-Mobile Polska wysłał do Związku Przedsiębiorców i Pracodawców pismo, w którym żąda między innymi usunięcia nieprawdziwych informacji oraz zapłaty zadośćuczynienia w wysokości 1 miliona złotych w formie przelewu na konto Fundacji Warszawskie Hospicjum Dla Dzieci. Pełna treść pisma T-Mobile znajduje się w tym dokumencie (PDF).

ZPP zaprosił również na konferencję prasową z udziałem członków zarządu tej organizacji.

Do udziału w konferencji zaprosiliśmy Andreasa Maierhofera, Prezesa T-Moblie Polska, żeby wyjaśnił przyczyny zapłacenia 30 tysięcy podatku CIT łącznie w ciągu ostatnich 5 lat przy obrotach sięgających 40 miliardów złotych.

– czytamy w komunikacie ZPP

Co na to T-Mobile?

T-Mobile Polska od czasu publikacji raportu ZPP przekonuje, że płacenie podatków traktuje jako element społecznej i gospodarczej odpowiedzialności firmy, stosując się do wszystkich zobowiązań wynikających z obowiązującego w Polsce prawa. Operator dodaje również, że w 2021 roku odprowadził do polskiego budżetu ponad 137 mllionów złotych w postaci podatku CIT. Jeśli zaś chodzi o wysokość tego podatku w latach 2016 – 2020, na jego wysokość miała wpływ opłata za zakup częstotliwości w wysokości 4 mld zł, stanowiąca dla spółki koszt.

W 2016 roku T‑Mobile wniósł do budżetu państwa opłaty za zakup częstotliwości w wysokości ponad 4 mld złotych. Kwota ta, będąca dla firmy kosztem, zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem podatkowym spowodowała powstanie straty, którą to firma była zgodnie z prawem uprawniona rozliczyć, poprzez obniżenie podstawy opodatkowania – maksymalnie w 5 kolejnych latach. T‑Mobile zakończył już rozliczanie tej straty. Prawidłowość takiego rozliczenia podatkowego była jednym z elementów przeprowadzonej w spółce przez organy podatkowe kompleksowej kontroli, która potwierdziła właściwe rozliczenie podatku CIT przez firmę.

Informację tę podawaliśmy na przestrzeni ostatnich miesięcy wielokrotnie i sprawa rozliczenia przez naszą spółkę straty została bardzo szeroko opisana przez media. Uważamy, że opisywanie jej przez ZPP w sposób niepełny, w oderwaniu od kontekstu, jakim są wielomiliardowe inwestycje T‑Mobile w zasoby częstotliwości i infrastrukturę telekomunikacyjną, realizowane także w postaci danin dla budżetu Państwa, może wprowadzać odbiorców w błąd i podważać ich zaufanie do naszej spółki oraz całego biznesu.

– napisał T-Mobile w oświadczeniu

Zobacz: T-Mobile zrzuca kaganiec. Na taką ofertę czekasz
Zobacz: T-Mobile wprowadził usługę, jakiej nie ma żaden z operatorów. Kto skorzysta?

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: ZPP, T-Mobile