DAJ CYNK

Tele2 o hurtowym dostępie do sieci

WitekT

Wydarzenia

Tele2 jest zaniepokojone treścią projektu decyzji Prezesa URTiP w sprawie zmiany umowy o połączeniu sieci - która mogłaby pozwolić Tele2 na oferowanie swoim klientom usług abonamentu kupowanego hurtowo od TP.

Tele2 jest zaniepokojone treścią projektu decyzji Prezesa URTiP w sprawie zmiany umowy o połączeniu sieci - która mogłaby pozwolić Tele2 na oferowanie swoim klientom usług abonamentu kupowanego hurtowo od TP.

Z projektu decyzji wynika, że Regulator nie chce zdemonopolizować tego sektora rynku i przyczynić się do obniżenia cen dla klientów.

Hurtowy Dostęp do Sieci (WLR – ang. Wholesale Line Rental) to rozwiązanie polegające na kupowaniu przez operatora alternatywnego (np. Tele2), po cenie hurtowej, usługi dostępu do sieci TP (tzw. abonamentu) i oferowanie na jego podstawie usług swoim klientom, wraz z innymi usługami świadczonymi na zasadzie selekcji, czy też preselekcji.

Dla abonenta WLR oznacza w końcu możliwość łatwego wyboru dostawcy abonamentu, przy zachowaniu dotychczasowego numeru telefonu. Po podpisaniu umowy z nowym dostawcą abonamentu, klient we wszystkich sprawach związanych ze swoją linią telefoniczną kontaktuje się już tylko i wyłącznie z nowym operatorem. Klientom, korzystającym obecnie z tańszych połączeń oferowanych przez operatorów alternatywnych, WLR umożliwiłby opłacenie jednego rachunku i zapewniał jeden punkt kontaktu we wszystkich sprawach związanych z telefonem stacjonarnym.

W ramach WLR, operator alternatywny w pełni przejmuje na siebie działania i koszty związane z obsługą klienta, marketingiem, administracją i rozliczaniem płatności. Operator zasiedziały (TP) nie ponosi więcej tych kosztów, ale świadczy określone usługi na rzecz operatora alternatywnego (np. Tele2), jako klienta hurtowego, na warunkach nie gorszych niż dla odbiorcy detalicznego (np. konserwacja infrastruktury, usuwanie awarii itp.).

WLR jest coraz powszechniej stosowany w krajach Unii Europejskiej i jest zalecany przez Komisję Europejską i Europejską Radę Regulatorów jako skuteczne narzędzie promowania konkurencji na rynku detalicznym. Obecnie rozwiązanie to działa w sześciu krajach (Dania, Norwegia, Wielka Brytania, Szwecja, Irlandia i Portugalia) a w pozostałych 15 krajach UE trwają zaawansowane prace nad jej wdrożeniem.

Wprowadzenie WLR w Polsce pozwoli znacząco zwiększyć efektywność konkurencji oraz przyniesie wymierne korzyści dla klientów w postaci obniżenia cen abonamentu telefonicznego i otrzymywania jednego rachunku telefonicznego. Uregulowanie tego zagadnienia przez Prezesa URTiP wydaje się tym bardziej konieczne, że w ostatnim czasie TP - wycofując ze sprzedaży wszystkie podstawowe plany taryfowe (m.in. Plan Standardowy TP) – de facto wprowadziła podwyżki cen abonamentu – powiedział Piotr Nesterowicz, Dyrektor Generalny Tele2 Polska.

Jeśli Prezes URTiP przyjąłby rozwiązanie proponowane przez Tele2, na rynku pojawiłyby się oferty tańszego abonamentu. Z resztą w projekcie decyzji, Prezes URTiP podziela zdanie Tele2, co do potrzeby wprowadzenia WLR. Niestety z projektu Decyzji wynika, że Prezes URTiP najwyraźniej nie chce uwolnienia rynku abonamentu i obniżenia cen dla klientów, gdyż zamierza odmówić wprowadzenia WLR ze względu na rzekomy brak podstaw prawnych. W opinii Tele2, wyrażonej w stanowisku przesłanym do Prezesa URTiP, podstawa do odmowy wprowadzenia WLR jest błędna. Regulator dokonał bowiem niewłaściwej kwalifikacji usługi WLR jako odsprzedaży usług, podczas gdy należy ją traktować jako zapewnienie określonych elementów sieci telekomunikacyjnej. Warto zauważyć, że w większości krajów UE, w których wdrożono WRL, rozwiązanie to nie było traktowane jako odsprzedaż usług, lecz właśnie jako odrębny środek regulacyjny na rynkach dostępu telekomunikacyjnego. Co więcej, usługa WLR była wprowadzana przez Regulatorów na podstawie poprzedniego porządku regulacyjnego w ramach instytucji połączenia sieci (interkonekt). Zatem Prezes URTiP niesłusznie stwierdził, że na TP nie spoczywa obowiązek zapewnienia WLR, gdyż taki obowiązek wynika z przepisów przejściowych Prawa Telekomunikacyjnego. Niezależnie jednak od tego czy na TP spoczywa taki obowiązek na podstawie przepisów przejściowych, Prezes URTiP może nałożyć taki obowiązek na drodze indywidualnego rozstrzygnięcia sporu pomiędzy operatorami.

Niezależnie od powyższych argumentów, postępowanie administracyjne w sprawie wniosku Tele2 zostało przeprowadzone z naruszeniem podstawowych zasad Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Dlatego, w opinii Tele2, podczas dalszego postępowania, Prezes URTiP powinien nie tylko naprawić błędy w kwalifikacji prawnej żądania Tele2, ale również wyeliminować wszystkie wady postępowania administracyjnego.

Dziwi nas, że choć minęły już niemal dwa tygodnie od zakończenia konsultacji (19. maja), do tej pory Prezes URTiP nie opublikował stanowisk nadesłanych przez szereg firm, izb gospodarczych oraz ekspertów. W dotychczas przeprowadzanych konsultacjach stanowiska były udostępniane opinii publicznej niemal natychmiast. Rodzi to podejrzenia, że może to wynikać z faktu, iż szereg przesłanych do URTiP-u stanowisk – jak wynika z docierających do nas informacji - przedstawia opinie przeciwne do tez przedstawionych przez Prezesa URTiP w projekcie decyzji – powiedział Piotr Nesterowicz.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Tele2