DAJ CYNK

UKE oficjalnie o unieważnionych przetargach na WiMAX

WitekT

Wydarzenia

UKE wydał oficjalny komunikat w sprawie powiatowych przetargów na WiMAX z uzasadnieniem decyzji o ich unieważnieniu.

UKE wydał oficjalny komunikat w sprawie powiatowych przetargów na WiMAX z uzasadnieniem decyzji o ich unieważnieniu.

W okresie od 21. września 2005 roku do chwili obecnej, początkowo przed Prezesem URTiP, a obecnie Prezesem UKE, toczy się 317 postępowań przetargowych 3600 – 3800 MHz. Każde postępowanie przetargowe dotyczy rezerwacji dwóch kanałów dupleksowych (o szerokości 2 x 3,5 MHz, czyli łącznie 14 MHz widma) w służbie radiokomunikacji stałej lądowej, z przeznaczeniem na cyfrowe sieci radiowego dostępu abonenckiego (np. dla usług szerokopasmowego dostępu do Internetu). Rezerwacja ma uprawniać do wykorzystania tych częstotliwości na danym obszarze przetargowym (obszar zbliżony do samorządowego powiatu) do dnia 31. grudnia 2020 roku. Ogółem do Prezesa UKE wpłynęło 1201 ofert. Przetargi te były prowadzone przez Oddziały Okręgowe URTiP/UKE. Na przełomie stycznia i lutego komisje przetargowe zakończyły etap I badania ofert, tj. etap badania formalnego, który obejmuje (stosownie do treści § 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2004r. w sprawie przetargu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych (Dz. U Nr 267, poz. 2659), sprawdzenie:

1) nabycia dokumentacji przetargowej przez uczestnika postępowania przetargowego,
2) złożenia oferty w miejscu, formie oraz terminie określonych w ogłoszeniu o przetargu,
3) zgodności złożonej oferty z wymaganiami określonymi w dokumentacji przetargowej,
4) wniesienia wadium w wysokości, terminie oraz formie określonych w ogłoszeniu o przetargu oraz w dokumentacji przetargowej.

Warunkiem zakwalifikowania oferty do etapu II jest spełnienie warunków i wymagań sprawdzanych w etapie I.

Po zapoznaniu się z wynikami I etapu badania ofert pojawiły się poważne wątpliwości, co do prawidłowości podjętych przez Komisje Przetargowe decyzji. W wyniku wstępnej analizy protokołów ustalone zostało, że komisje przetargowe działające w zakresie właściwości poszczególnych Oddziałów Okręgowych UKE podejmowały różne rozstrzygnięcia w stosunku do ofert składanych przez tych samych oferentów w poszczególnych obszarach przetargowych.

Ustalone rozbieżności w sposobie dokonywania oceny ofert na pierwszym etapie ich badania dają podstawę do poddania w wątpliwość wyników prac komisji przetargowych w kontekście zgodności podejmowanych przez nie rozstrzygnięć z postanowieniami dokumentacji przetargowej.

Uzasadnione jest podejrzenie, że w związku z różnym podejściem poszczególnych komisji przetargowych do oceny ofert na I etapie ich badania, mogło dojść do naruszenia § 13 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10. grudnia 2004 roku w sprawie przetargu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych (Dz. U. Nr 267, poz. 2659), czyli nieprawidłowo zostało przeprowadzone badanie zgodności ofert z wymaganiami formalnymi określonymi w dokumentacji przetargowej. W związku z tym mogło również dojść do naruszenia interesów uczestników postępowania przetargowego, których jednakowo brzmiące oferty były różnie oceniane w świetle tych samych postanowień dokumentacji przetargowych i w rezultacie przyjmowane lub odrzucane z naruszeniem prawa.

Ponadto, Prezes UKE powziął również wątpliwości dotyczące prawidłowości skonstruowania dokumentacji przetargowych. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż rozdysponowanie rzadkiego dobra, którym są częstotliwości powinno nastąpić w sposób wspierający rozwój efektywnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym, a dokumentacja przetargowa powinna być opracowana w taki sposób, aby ewentualne wyniki postępowania przetargowego nie zakłóciły, czy wręcz nie ograniczały konkurencji na rynku. Niezagwarantowanie spełnienia ustawowego kryterium zachowania warunków konkurencji w trakcie oceny ofert może stanowić naruszenie art. 116 ust. 5 pkt 1 Prawa Telekomunikacyjnego.

Zgodnie z art. 118 ust. 8 Prawa telekomunikacyjnego Prezes UKE w drodze decyzji, unieważnia postępowanie przetargowe albo konkurs, jeżeli zostały rażąco naruszone przepisy prawa lub interesy uczestników postępowania przetargowego albo konkursu.

Z uwagi na fakt, iż przedstawione powyżej ustalenia dotyczące postępowań przetargowych dają podstawy do przypuszczenia, iż w trakcie ich trwania spełnione zostały przesłanki określone w art. 118 ust. 8 Prawa Telekomunikacyjnego, w celu wszechstronnego wyjaśnienia powstałych wątpliwości niezbędne jest wszczęcie 317 postępowań w sprawie stwierdzenia nieważności poszczególnych postępowań przetargowych. W trakcie ich trwania zbadane zostanie, czy w konkretnych postępowaniach przetargowych miało miejsce rażące naruszenie przepisów prawa lub interesów uczestników postępowania przetargowego.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE