DAJ CYNK

Wyniki Grupy TP za 2006 rok

sirmark

Wydarzenia

Grupa TP przedstawiła skonsolidowane sprawozdanie finansowe razem ze sprawozdaniem zarządu za rok 2006.

Grupa TP przedstawiła skonsolidowane sprawozdanie finansowe razem ze sprawozdaniem zarządu za rok 2006.

W raporcie nie ma istotnych różnic między obecnie publikowanym raportem rocznym oraz wcześniej publikowanym skróconym sprawozdaniem kwartalnym, który został opublikowany 30 stycznia 2007 roku.

Pomimo działań regulatora oraz rosnącej konkurencji przyjęty przez Grupę TP model biznesowy skutkował w 2006 roku wynikami powyżej oczekiwań, co spowodowało odwrócenie obserwowanego w 2005 roku trendu spadkowego i wzrost całkowitych przychodów o 1,5% do poziomu 18,6 bln zł. Marża operacyjna brutto pozostała na poziomie 44,2%. Najważniejszym czynnikiem wzrostu był nadal wzrost przychodów z usług telefonii komórkowej - o 17,3% w skali roku.

W 2006 roku Zarząd Grupy TP koncentrował swoje działania na osiągnięciu celu Grupy TP w szczególności poprzez następujące inicjatywy:
* działania na rzecz wzrostu przychodów poprzez wprowadzanie nowoczesnych ofert (m.in. telewizja internetowa, video na życzenie, nowa poszerzona oferta UMTS),
* wzmocnienie pozycji rynkowej w segmencie telefonii komórkowej i usług szerokopasmowych,
* ścisła kontrola kosztów.

W 2006 roku TP utrzymała pozycję lidera na rynku telefonii stacjonarnej, jednakże przychody z tych usług znajdowały się pod presją zarówno ze względu na zjawisko zastępowania telefonii stacjonarnej przez komórkową jak i postępującą liberalizację rynku oraz konkurencję cenową.

Segment przesyłu danych, włączając dostęp do Internetu, zyskuje coraz większe znaczenie w obszarze telefonii stacjonarnej. W 2006 roku przychody z tego segmentu stanowiły około 12% całkowitych przychodów Grupy TP. W ubiegłym roku Grupa TP zanotowała dalszy dynamiczny rozwój w segmencie usług szerokopasmowych. Liczba klientów szerokopasmowego dostępu do Internetu wzrosła na koniec 2006 roku do 1,7 mln, tj. o prawie 47%. Klienci usług szerokopasmowych TP stanowią obecnie 17% wszystkich klientów telefonii stacjonarnej.

2006 rok przyniósł dalszy rozwój rynku telefonii komórkowej w Polsce. Na koniec roku, wskaźnik penetracji dla kart SIM wynosił 96,5%, a liczba użytkowników telefonów komórkowych wzrosła do 36,8 mln, tj. o 26% w porównaniu ze stanem na koniec 2005 roku. Liczba klientów usług telefonii komórkowej Grupy TP zwiększyła się o 2,6 mln, co stanowi rekordową liczbę aktywacji netto. PTK Centertel zakończył rok z udziałem w rynku na poziomie 34%.

Przychody ze sprzedaży Grupy TP w 2006 roku wyniosły 18.625 mln zł i były o 283 mln zł wyższe w porównaniu do roku poprzedniego. Podstawowym źródłem przychodów Grupy jest sprzedaż usług telefonii stacjonarnej. W 2006 roku stanowiły one 46,8% przychodów ze sprzedaży.

Po uwzględnieniu wyższych o 177 mln zł obciążeń podatkowych w porównaniu do 2005 roku Grupa wypracowała zysk netto w wysokości 2.096 mln zł. W roku poprzednim zysk netto wyniósł 2.520 mln zł. W związku ze zwiększeniem udziałów TP w PTK Centertel do 100% w drugiej połowie 2005 roku, w 2006 roku skonsolidowany wynik netto Grupy Kapitałowej przypisany akcjonariuszom TP był niższy tylko o 122 mln zł i wyniósł 2.094 mln zł, co stanowi 1,50 zł na akcję w 2006 roku w porównaniu do 1,58 na akcję w 2005 roku.

Wyniki Spółki pozwalają na zatwierdzenie dystrybucji środków pieniężnych w łącznej wysokości 2.660 mln zł (tj. równowartość 1,9 zł na jedną akcję), w tym:
- dywidendy zwykłej w wysokości 1.960 mln zł (tj. 1,4 zł na jedną akcję), płatnej w gotówce w pierwszej połowie 2007 roku,
- jednorazowej dystrybucji dodatkowych środków pieniężnych w wysokości 700 mln zł (tj. równowartość 0,5 zł na jedną akcję) w drugiej połowie 2007 roku, w formie do uzgodnienia.

Wybrane dane finansowe:

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: TP