DAJ CYNK

Wyniki Netii za 2006 rok

WitekT

Wydarzenia

Netia podała wyniki finansowe za IV kwartał i cały 2006 rok. Przychody za 2006 rok wyniosły 862,1 mln zł, wykazując spadek o 5% w porównaniu z 2005 rokiem. Przychody za IV kwartał wyniosły 209,7 mln zł, wykazując spadek o 12% w stosunku do IV kwartału 2005 roku i o 9% w porównaniu z III kwartałem 2006 roku.

Netia podała wyniki finansowe za IV kwartał i cały 2006 rok. Przychody za 2006 rok wyniosły 862,1 mln zł, wykazując spadek o 5% w porównaniu z 2005 rokiem. Przychody za IV kwartał wyniosły 209,7 mln zł, wykazując spadek o 12% w stosunku do IV kwartału 2005 roku i o 9% w porównaniu z III kwartałem 2006 roku.

Strata netto za 2006 rok wyniosła 378,4 mln zł. Strata netto za IV kwartał wyniosła 372,8 mln zł. Wyłączając ujęte w 2006 roku bezgotówkowe pozycje jednorazowe, strata netto za 2006 rok wyniosłaby 88,2 mln zł, a strata netto za IV kwartał wyniosłaby 31,5 mln zł.

Przychody ze sprzedaży produktów telekomunikacyjnych innych niż tradycyjne, bezpośrednie usługi głosowe (takich jak pośrednie usługi głosowe, transmisja danych, rozliczenia międzyoperatorskie, usługi hurtowe, usługi sieci inteligentnej i pozostałe usługi telekomunikacyjne) zwiększyły swój udział w przychodach z działalności telekomunikacyjnej w 2006 r. do 51%, osiągając wartość 438,6 mln zł (114,5 mln euro), z poziomu 46% i wysokości 413,1 mln zł w 2005 r. Równocześnie udział przychodów ze sprzedaży powyższych produktów w przychodach z działalności telekomunikacyjnej wyniósł 52% zarówno w IV kw. 2006 r. jak i IV kw. 2005 r.

Przychody od klientów biznesowych stanowiły 77% przychodów z działalności telekomunikacyjnej w IV kw. 2006 r. i całym roku 2006 w porównaniu do 76% w IV kw. 2005 r. i 74% w całym roku 2005. W przyszłości Netia nie oczekuje dalszego wzrostu udziału przychodów od klientów biznesowych w przychodach ogółem z uwagi na zamiar osiągnięcia bardziej zrównoważonego wzrostu pomiędzy kategoriami klientów biznesowych i indywidualnych.

Liczba linii dzwoniących (po uwzględnieniu rezygnacji i odłączeń abonentów) wyniosła 398.276 na dzień 31 grudnia 2006 r. w porównaniu do 413.011 linii dzwoniących na dzień 31 grudnia 2005 r. oraz 400.541 na dzień 30 września 2006 r. Liczba linii biznesowych wyniosła 159.558, wykazując wzrost o 5% w porównaniu do stanu na dzień 31 grudnia 2005 r. Udział linii biznesowych w stosunku do wszystkich linii dzwoniących wyniósł 40,0% w porównaniu do 36,8% na koniec IV kw. 2005 r. Ponadto na dzień 31 grudnia 2006 r. 836 Użytkowników korzystało z usług Netii za pośrednictwem technologii WiMAX.

Liczba aktywnych portów ADSL (na własnych liniach dzwoniących Netii) wzrosła do 55.871 na dzień 31 grudnia 2006 r. w porównaniu do 38.822 portów na dzień 31 grudnia 2005 r., osiągając 14% udział w liczbie linii dzwoniących ogółem i 23% udział w liczbie linii mieszkaniowych.

Bitstream access. Po sukcesie projektu pilotażowego przeprowadzonego w grudniu 2006 r. Netia wdrożyła komercyjnie w połowie stycznia 2007 r. usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu dla klientów Telekomunikacji Polskiej ("TP") jako drugi operator alternatywny świadczący usługi internetowe w oparciu o bitstream access i pierwszy, który zaadresował swoją ofertę do klientów z sektora masowego. Obecnie Netia oferuje usługi dostępu do Internetu na bazie sieci miedzianej TP w 25 strefach numeracyjnych. Przewiduje się, że usługa będzie dostępna we wszystkich 49 strefach numeracyjnych do końca II kw. 2007 r. Na dzień 1 marca 2007 r. ponad 38.000 klientów TP zawarło z Netią umowę o korzystanie z usług szerokopasmowego dostępu do Internetu, w tym ponad 4.000 klientów aktywnie korzystało z usługi.

WiMAX. W listopadzie 2006 r. projekt WiMAX, umożliwiający efektywną kosztowo ekspansję geograficzną poza dzisiejszy zasięg sieci Netii, wszedł w fazę normalnej działalności operacyjnej. Obecnie z usług w technologii WiMAX korzysta ponad 1.700 klientów, w porównaniu do 836 klientów wg stanu na dzień 31 grudnia 2006 r., i działają 52 stacje bazowe. Netia zamierza nadal rozwijać WiMAX jako element zrównoważonego zestawu technologii dostępowych, do wykorzystania głównie na obszarach o niskiej gęstości linii miedzianych. Planuje się, że do końca 2007 r. liczba zainstalowanych stacji bazowych wzrośnie do ok. 70. Nakłady inwestycyjne na rozwój WiMAX wyniosą w 2007 r. do 27,0 mln zł wobec poniesionych w 2006 r. nakładów w kwocie 21,1 mln zł. Większość nakładów zostanie przeznaczona na zakup urządzeń końcowych instalowanych u nowych klientów w celu ich przyłączenia do istniejących stacji bazowych (zakłada się przyłączenie ok. 10.000 nowych klientów). Netia obniżyła planowane na 2007 r. nakłady inwestycyjne na projekt WiMAX o 62% w stosunku do ich zakładanego rok temu poziomu w wysokości 70,9 mln zł. Powyższa zmiana odzwierciedla zweryfikowany pogląd zarządu na strategiczne szanse związane z tym projektem na polskim rynku telekomunikacyjnym w krótkim i średnim okresie, w następstwie zmian regulacyjnych z 2006 r. otwierających nowe, atrakcyjne możliwości poszerzenia bazy klientów dzięki dostępowi bitstream access z wykorzystaniem sieci TP.

ARPU (średni miesięczny przychód na linię w odniesieniu do bezpośrednich usług głosowych) zmniejszył się o 10% do kwoty 82 zł (21 euro) w IV kw. 2006 r. w porównaniu do 91 zł w IV kw. 2005 r. i o 2% w porównaniu do 84 zł w III kw. 2006 r., odzwierciedlając ogólny trend obniżki taryf w segmencie bezpośrednich usług głosowych.

Zatrudnienie w grupie Netia wyniosło 1.111 etatów na dzień 31 grudnia 2006 r. w porównaniu do 1.221 etatów na dzień 31 grudnia 2005 r. oraz do 1.160 etatów na dzień 30 września 2006 r. Z dniem 1 lipca 2006 r. 301 pracowników Netii zostało przeniesionych do firmy Ericsson na podstawie umowy serwisowej podpisanej przez obie spółki w dniu 28 kwietnia 2006 r. Ponadto, 26 pracowników zostało przeniesionych do firmy Ericsson z dniem 1 listopada 2006 r. w związku z nabyciem spółki Pro Futuro. Wraz z nabyciem Pro Futuro w lipcu 2006 r. grupa Netia przejęła łącznie 155 pracowników, z czego na dzień 31 grudnia 2006 r. 64 pracowników pozostawało zatrudnionych w grupie Netia po zakończeniu większości procesów integracyjnych związanych z nabyciem tej spółki. W trakcie 2006 r. Netia zatrudniła dodatkowy personel głównie w obszarach sprzedaży i obsługi klienta.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Netia