DAJ CYNK

Galej: Bez pakietów i telewizji ani rusz

Paweł Galej

Dyskusje o rynku

Analiza polskiego rynku telekomunikacyjnego i rynku płatnej telewizji w 2013 roku pozwala z całą pełnością powiedzieć, że jest on dojrzały i w pełni okrzepł. Skończyły się łatwe i dynamiczne wzrosty. Badania pokazują, że na rynku pojawia się coraz mniej "nowych" klientów a popyt na usługi kreują głównie klienci zmieniający operatorów. To powoduje, że operatorzy coraz agresywniej wchodzą w nowe obszary działalności, łączą swoje oferty w pakiety, aby zyskać dodatkowe przychody i jednocześnie jeszcze bardziej uatrakcyjnić swoją ofertę - pisze w artykule dla TELEPOLIS.PL Paweł Galej, dyrektor ofert internetowych Orange.

Analiza polskiego rynku telekomunikacyjnego i rynku płatnej telewizji w 2013 roku pozwala z całą pełnością powiedzieć, że jest on dojrzały i w pełni okrzepł. Skończyły się łatwe i dynamiczne wzrosty. Badania pokazują, że na rynku pojawia się coraz mniej "nowych" klientów a popyt na usługi kreują głównie klienci zmieniający operatorów. To powoduje, że operatorzy coraz agresywniej wchodzą w nowe obszary działalności, łączą swoje oferty w pakiety, aby zyskać dodatkowe przychody i jednocześnie jeszcze bardziej uatrakcyjnić swoją ofertę - pisze w artykule dla TELEPOLIS.PL Paweł Galej, dyrektor ofert internetowych Orange.

Czego oczekują klienci? Odpowiedź wydaje się oczywista: lepszych usług w jeszcze niższych cenach. Według badań, ponad 56% klientów preferuje zakup pakietu usług, składających się, co najmniej z dwóch lub trzech usług (Internetu, telefon, telewizja). Stąd właśnie bierze się m.in. sukces konwergentnego pakietu Orange Open i innych ofert łączonych.

Jeszcze ciekawsze są wyniki pokazujące, co przekonuje klientów przy podejmowaniu decyzji o zakupie takiego, a nie innego zestawu usług. Nie jest zaskoczeniem, że pieniądze, jako najważniejszy motywator decyzji wymieniło tylko 26%. Piszę "tylko", ponieważ od kilku lat ta liczba regularnie spada. Tylko w ubiegłym roku zmniejszyła się o ponad 6 punktów procentowych.

Z drugiej strony Polacy coraz bardziej cenią dostęp do dobrego kontentu telewizyjnego, który jest na drugim miejscu. Sądzę, że w niedługiej przyszłości będzie to najważniejsze kryterium wyboru. Dlatego tak mocno współpracujemy z naszym strategicznym partnerem NC+. Warto też zwrócić uwagę, że coraz częściej klienci oczekują dostępu do filmów, programów itp. na wszystkich urządzeniach, jakie posiadają: telewizorach, smartfonach, tabletach i komputerach. Jeszcze lepiej, jeśli mają to wszystko w jednym abonamencie a nie w kilku. Nie dziwi więc, że obecnie rynek płatnej telewizji oraz telekomunikacyjny w pełni się przenikają. Operatorzy telewizji kablowych, grupa Cyfrowego Polsatu i Plusa oraz Orange Polska i NC+ już od dłuższego czasu konkurują na rynku o klienta przy użyciu ofert pakietowych.

Dodatkowym wyzwaniem dla operatorów płatnej telewizji w Polsce jest fakt, że w ostatnim roku po raz pierwszy od długiego czasu penetracja płatnej telewizji spadła rok do roku o 1 punkt procentowy do poziomu 65%. Wynika to z dwóch powodów. Pierwszy to fakt, ze klienci mają dostęp do coraz większej liczby serwisów z dobrym i aktualnym kontentem (tvnplayer, ipla, tvp, youtube). Mając dostęp do szybkiego Internetu, bez limitów w ściąganiu danych, coraz więcej osób deklaruje, że ten dostęp jest wystarczający. Ponadto, uruchomiona ze sporym opóźnieniem w stosunku do krajów Europy Zachodniej, cyfrowa telewizja naziemna z coraz szerszą ofertą programową powoduje, że spora liczba abonentów niższych pakietów telewizji płatnej wyraża chęć rezygnacji z dotychczasowych abonamentów. Dlatego obawiam się, że w 2014 roku ponownie więcej klientów może odejść niż przyjść, a konkurencja pomiędzy głównymi graczami jeszcze się zwiększy.

Wydaje się zatem pewne, że 2014 roku będziemy obserwowali dalszy wzrost ofert pakietowych z silnym subsydiowaniem lub sprzedażą na raty tabletów, smartfonów, laptopów i telewizorów. Do nich dorzucane będą w prezencie usługi dodatkowe, aby skłonić klientów do pozostania przy obecnym pakiecie i operatorze. Firmy, które nie będą miały w swoim portfolio dobrych usług telekomunikacyjno-kontentowych szybko stracą pozycję rynkową. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że najwięksi operatorzy kablowi w Polsce, m.in. UPC ogłosili, że do końca roku planują uruchomienie sprzedaży usług komórkowych opartych o model wirtualnego operatora (MVNO). Jeśli wyjdą z agresywną ofertą to pozycja graczy bez dostępu do usług telewizyjnych jak np. T-Mobile czy Play będzie trudniejsza, by stworzyć lepszą ofertę pakietową.

Klientom pozostaje tylko zacierać ręce, ponieważ możemy spodziewać się w tym roku naprawdę dobrych ofert z wieloma "prezentami". Jestem pewny, że właśnie w ten sposób operatorzy, w tym oczywiście Orange Polska, będą Was przekonywać do zmiany bądź pozostania przy obecnej ofercie.

Partnerem działu Dyskusje o rynku jest Orange Polska.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News