DAJ CYNK

Piechocki: Moda na innowacyjne start-upy

Daniel Piechocki

Dyskusje o rynku

W tym roku minęło 25 lat polskiej wolności i gospodarczej rewolucji. Naszym znakiem firmowym stała się przedsiębiorczość i odwaga w podejmowaniu wyzwań, w tym zakładaniu własnych firm. I choć dziś jest znacznie trudniej niż na początku lat 90. to odważnych nie brakuje. Doskonale pokazują to start-upy, obiecujące młode firmy z często nowatorskimi pomysłami na biznes. Uważam, że warto je wspierać i robić to systemowo. Jak my w Orange, który w poszukiwaniu nowych produktów i usług otwiera swoje gabinety, sale konferencyjne i laboratoria badawczo-rozwojowe na młode, małe i średnie firmy, by razem z nimi budować innowacyjne rozwiązania - pisze w artykule dla TELEPOLIS.PL Daniel Piechocki, dyrektor integracji technologii i innowacji Orange Polska.

W tym roku minęło 25 lat polskiej wolności i gospodarczej rewolucji. Naszym znakiem firmowym stała się przedsiębiorczość i odwaga w podejmowaniu wyzwań, w tym zakładaniu własnych firm. I choć dziś jest znacznie trudniej niż na początku lat 90. to odważnych nie brakuje. Doskonale pokazują to start-upy, obiecujące młode firmy z często nowatorskimi pomysłami na biznes. Uważam, że warto je wspierać i robić to systemowo. Jak my w Orange, który w poszukiwaniu nowych produktów i usług otwiera swoje gabinety, sale konferencyjne i laboratoria badawczo-rozwojowe na młode, małe i średnie firmy, by razem z nimi budować innowacyjne rozwiązania - pisze w artykule dla TELEPOLIS.PL Daniel Piechocki, dyrektor integracji technologii i innowacji Orange Polska.

Właśnie uruchomiliśmy drugą edycję Orange Fab - naszego akceleratora start-upów. Pierwsza odsłona udowodniła nam, że potencjał jest bardzo duży i watro szukać swojego miejsca w tym środowisku. Staramy się przy tym wykorzystać nasz potencjał dużego gracza rynku telekomunikacyjnego oraz istotnego podmiotu międzynarodowej grupy. Wyróżnia nas silne zaplecze R&D (jednostki badawczo-rozwojowe) i potencjalny dostęp do kilkunastomilionowej bazy klientów, z opcją wdrożenia rozwiązania w globalnej grupie. To oraz formuła zaprojektowana w oparciu o najlepsze doświadczenia bliźniaczego programu uruchomionego przez Orange w Silicon Valley spowodowały, że w pierwszej edycji otrzymaliśmy kilkaset zgłoszeń. Po serii spotkań wybraliśmy 3 najbardziej obiecujące projekty: PublishSoSimply (intuicyjny kreator e-biuletynów, dzięki któremu firmy mogą budować swój wizerunek oraz lepiej się komunikować), wizyta.pl (system umawiania wizyt dla sektora health&beauty, który w ciągu kilku minut pozwala zbudować profesjonalny system rezerwacji łącznie z historią spotkań) oraz Sesame+ (dwufazowy system autoryzacji w oparciu o USSD, do zastosowania wszędzie tam, gdzie użytkownicy logują się z użyciem nazwy użytkownika i hasła). Zapewniliśmy im wsparcie technologiczne, logistyczne i finansowe. Pierwsze dwa rozwiązania już na początku 2015 roku będą dostępne komercyjnie na naszej platformie Chmura dla Firm.

Zobacz: Sesame+ z Polski na Orange Fab w Paryżu.

Nasza oferta dla startup-ów jest elastyczna. W zależności od wybranego modelu współpracy może zakończyć się wspólną ofertą produktową, zakupem licencji na wyłączność lub inwestycją Orange w firmę przedsiębiorcy. Oczywiście jesteśmy szczególnie zainteresowani pomysłami zgodnymi z naszym core businessem, a więc głównie usługi ICT takie jak mobility, new media, e-commerce, seamless access, cloud services&technologies, security czy video content aggregation. Te oczekiwania wpisują się w portret polskich startup-owców wyłaniający się z badania MamStartup.pl. Blisko 60% z nich mieszka w miejscowościach powyżej 500 tys. mieszkańców. Aż 66% z nich poświęca na startup tyle samo, bądź więcej czasu niż na etacie, czyli ponad 40 godzin tygodniowo. Najciekawsze jest to, że blisko 61% zapytanych pracuje też zarobkowo poza swoją firmą. Większość w branży IT.

Jesteśmy jednak otwarci także na dobry pomysł na produkt lub usługę z innych obszarów, który razem z Orange można udoskonalić i wdrożyć. Jeśli jesteście zainteresowani, szczegółowe informacje nt. zasad zgłoszeń znajdziecie na stronie orangefab.pl. Korzyści są absolutnie obopólne, to gra w której wszyscy wygrywają. My nie oczekujemy szybkiego zysku, raczej uczymy się od siebie nawzajem. By skutecznie konkurować na rynku musimy być innowacyjni, a nowatorskie, niekonwencjonalne pomysły powstają właśnie w małych firmach. Dlatego współpraca z nimi to dla nas dodatkowa energia, świeże spojrzenie i pomysły na jeszcze lepsze wykorzystanie technologii. Dla start-upów to z kolei dobra lekcja dojrzałego biznesu. Wspieranie młodych, początkujących przedsiębiorstw jest także elementem naszego podejścia do odpowiedzialnego społecznie biznesu. Dlatego radzę zarejestrujcie się jeszcze dziś.

Wielu moich kolegów jest pozytywnie zaskoczonych, kiedy obserwując entuzjazm i zapał młodych przedsiębiorców jednocześnie widzą ich dojrzałe już pomysły, oparte na realnych danych z rynku. Takie połączenie to dobra droga do sukcesu. Polska i Polacy coraz lepiej odnajdują się w innowacyjnym świecie, w którym przedsiębiorczość, wiedza i umiejętności, a nie niskie koszty pracy są podstawą rozwoju. To pokazuję, że dobrze wykorzystaliśmy ostatnie 25 lat, a dzisiejsze start-upy za kilka lat mogą stać się znaczącymi graczami i pozytywnie wpłynąć na naszą gospodarkę.

Partnerem działu Dyskusje o rynku jest Orange Polska.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News