DAJ CYNK

Jaśkiewicz: wielu już wcześniej na SonyEricssona mówiło Sony

Materiał przygotowany we współpracy z GSMonLine.pl i RPKOM.pl

Wywiady

Zanim dojedzie do dostawy do konsumentów, to operator musi wybrać jakimi modelami jest zainteresowany od poszczególnych producentów. Zazwyczaj dzieje sie to na 3 miesiące przed rozpoczęciem się faktycznej sprzedaży danego produktu. Następnie wspólnie planujemy działania marketingowe oraz sprzedażowe, aby zapewnić jak najlepszą ofertę dla klienta końcowego - mówi w wywiadzie dla TELEPOLIS.PL, GSMonLine.pl i RPKOM.pl Agnieszka Jaśkiewicz, szefowa marketingu Sony Mobile Polska.

Zanim dojedzie do dostawy do konsumentów, to operator musi wybrać jakimi modelami jest zainteresowany od poszczególnych producentów. Zazwyczaj dzieje sie to na 3 miesiące przed rozpoczęciem się faktycznej sprzedaży danego produktu. Następnie wspólnie planujemy działania marketingowe oraz sprzedażowe, aby zapewnić jak najlepszą ofertę dla klienta końcowego - mówi w wywiadzie dla TELEPOLIS.PL, GSMonLine.pl i RPKOM.pl Agnieszka Jaśkiewicz, szefowa marketingu Sony Mobile Polska.

Jakie modele smartfonów są hitami w Polsce w tym roku?

Z naszych modeli Sony, przez długi okres najlepiej sprzedającym sie modelem na polskim rynku była Xperia neo V. Cieszymy się też z wyników sprzedaży Xperii S, Xperii P oraz Xperii T - telefonu Jamesa Bonda. Polscy użytkownicy smartfonów cenią jakość wykonania, wartość smartfonu do ceny, silną markę oraz innowacyjność. Jesteśmy zadowoleni, że smartfony marki Sony są kojarzone z wyjątkowością, precyzją wykonania oraz innowacyjnością. Oby tak dalej.

Jak wygląda tegoroczny rynek smartfonów w Polsce: wolumen, układ sił, trendy?

Sprzedaż smartfonów w Polsce stanowi już ponad 50% wszystkich sprzedanych telefonów do konsumentów. Obserwuje się wzrost sprzedaży produktów premium, co oznacza, że nasi konsumenci stają się coraz bardziej świadomi możliwości i korzyści jakie daje używanie smartfonów, a jednocześnie świadczy też o tym, że konsumenci są coraz bardziej wymagający. Główni gracze na rynku smartfonów w Polsce to oczywiście Samsung, Nokia, Sony, Apple, LG i HTC.

Jaka jest aktualna segmentacja smartfonów Sony?

Staramy sie tworzyć produkty, które zaspokajają potrzeby różnych użytkowników. Dla najbardziej wymagających, którzy zawsze chcą mieć to, co najlepsze - mamy Xperię T, Xperię S oraz Xperię P. Dla tych, którzy szukają produktu, który pozwoli się wyróżnić np. designem - mamy Xperię U i Xperię Sola. Dla aktywnych i stawiających w pierwszej kolejności na sport, dla których ważna jest wytrzymałość i odporność smartfonu na kurz i wodę - Xperię go. Dla tych, którzy chcą zaczynają swoją przygodę ze smartfonem, proponujemy Xperię tipo lub Xperię miro.

Jak jest smartfonowa strategia Sony na przyszły rok - wolumen, czy wartość?

Sony był, jest i będzie marką premium. Liczy się dla nas przede wszystkim jakość wykonania, jakość technologii oraz jakość doświadczenia, które oferujemy klientom i na tym chcemy skupić się w przyszłym roku z linią produktów Xperia.

Jak wygląda cały proces dostaw telefonów do polskiego operatora - od czego się zaczyna i na czym kończy?

Zanim dojedzie do dostawy do konsumentów, to operator musi wybrać jakimi modelami jest zainteresowany od poszczególnych producentów. Zazwyczaj dzieje sie to na 3 miesiące przed rozpoczęciem się faktycznej sprzedaży danego produktu. Następnie wspólnie planujemy działania marketingowe oraz sprzedażowe, aby zapewnić jak najlepszą ofertę dla klienta końcowego.

Czy i dlaczego pokojowe rozstanie z Ericssonem może ułatwić poprawę rynkowej sytuacji telefonów Sony?

Myślę, że tu nie chodzi o poprawę sytuacji telefonów Sony. Decyzja o zmianie była dużo bardziej strategiczna i podyktowana oczekiwaniami i trendami rynkowymi. Dzięki temu, że jesteśmy w rodzinie Sony wiele produktów tworzymy teraz razem, a to oznacza unifikację doświadczenia jakie klient otrzymuje kupując telewizor Bravia, laptop Vaio, tablet czy smartfon Xperia.

Jaka jest świadomość marki Sony w Polsce jako marki producenta telefonów - czy jest już większa od marki SonyEricsson?

Wielu konsumentów jeszcze przed zmianą marki SonyEricsson na Sony, nazywało nasze produkty Sony. Tak więc świadomość marki Sony w segmencie smartfonów jest dosyć wysoka i od momentu przejęcia systematycznie rośnie.

Jakie cechy urządzenia są ważne dla polskiego klienta - oprócz jego ceny?

To zależy od konsumenta. Ogólnie ludzie chcą mieć funkcjonalne urządzenie, które fajnie jest położyć na stole w restauracji czy barze…. dla jednych funkcjonalne oznacza super szybki procesor, a dla innych bardzo dobrą kamerę lub po prostu wytrzymałą baterię. Co ciekawe, aż 10% osób utopiło telefon w toalecie i dla nich zaczyna liczyć się wytrzymałość urządzenia i wodoodporność. Jeśli chcą pochwalić się urządzeniem (kładąc je w widocznym miejscu na wspomnianym już stole czy barze), to znaczy, że cenią jakość wykonania, wzornictwo. Z kolei dla innej grupy decydującym bodźcem przy zakupie będzie marka.

Co z rynkiem tabletów - ilość tych urządzeń sprzedawanych na świecie nie jest duża - czy to jest tylko medialna bańka, czy tablety to rzeczywiście przyszłość?

Obserwujemy, że coraz więcej osób korzysta z tabletów lub jest zainteresowana ich zakupem. W Polsce faktycznie rynek wolniej przyjął te urządzenia, ale rosnąca sprzedaż i zainteresowanie świadczą o tym, że coraz bardziej konsumenci przekonują się do tabletów. Standardowo klienci używają tabletów w domu, często jako alternatywa do telewizora lub komputera (często, gdy te urządzenia zajęte są przez innych domowników). Ostatnio moi rodzice zapytali mnie cóż to jest ten tablet i zastanawiają się nad kupnem - tabletu Xperia S, od Sony oczywiści... Tak więc rynek się zmienia, zauważalnie, a ludzie coraz chętniej korzystają z dodatkowego ekranu w domu, który łatwo mogą połączyć z innymi urządzeniami jak smartfon, TV czy laptop.

Dziękujemy za rozmowę.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News