Amerykański producent aut elektrycznych Fisker bankrutuje. Historia Fisker kończy się nieudanym modele SUV'a Ocean. Analitycy oceniają, że nie jest to pierwszy ani ostatni producent, który zmierzy się z trudnościami rynku.
Amerykański producent aut elektrycznych Fisker poinformowała, że złożył wniosek o ogłoszenie upadłości. Firma Fisker planuje sprzedaż posiadanych aktywów i restrukturyzacje zadłużenia. Głównym powodem bankructwa jest nieudana inwestycja w zwiększenie produkcji jedynego produkowanego modelu auta elektrycznego, SUV'a Fisker Ocean.
We wniosku o bankructwo, Fisker wykazał aktywa na poziomie 500 - 1 miliarda dolarów i zobowiązania na 100-500 milionów dolarów. Głównymi wierzycielami firmy są Adobe, Google oraz SAP.
Podobnie jak inne firmy z branży pojazdów elektrycznych, stanęliśmy w obliczu różnych trudności rynkowych i makroekonomicznych, które wpłynęły na naszą zdolność do wydajnego działania.
Poinformowała firma Fisker
Producent informował o nadchodzących problemach finansowych już w lutym. Kolejney problemy pojawiły się, gdy Fiskar nie udało się porozumieć w kwestii współpracy technologicznej z producentem z Japonii (agencja Reuters przypuszcza, że był to Nissan), a w efekcie anonimowy inwestor odmówił finansowania w kwocie 350 milionów USD.
W poprawie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa nie pomogły również problemy techniczne Fisker Ocean. Klienci już od premiery pojazdu zgłaszali problemy z hamulcami, zmianą trybu jazdy oraz nieotwierającymi się drzwiami. W ostatnich miesiącach działalności auto sprzedało się znacznie poniżej oczekiwań producenta.
Fisker to startup technologiczny autorstwa Henrika Fiskera i druga próba zaistnienia na rynku aut elektrycznych, która zadebiutowała na giełdzie w 2020 roku. Pierwsza firma Fikser Automoive upadła w 2013 r. w wyniku następstw kryzysu gospodarczego z 2008 r. i nieudanego modelu hybrydowego sedana Fisker Karma.
Zobacz: Unia znalazła sposób na elektryki z Chin. Dojedzie je opłatami
Zobacz: Chińscy producenci aut reagują na wysokie cła zapowiadane przez UE
Źródło zdjęć: Fisker Inc
Źródło tekstu: US News | oprac. wł.