Sensacja na Marsie. Znaleziono lamparta. Sami zobaczcie

Anna Rymsza

Perseverance, wizualizacja

Mars ma nie lada zagadkę naukową. Skały cętkowane jak sierść lamparta plamistego mogą świadczyć o obecności życia na Czerwonej Planecie. Albo mogą być wynikiem zwykłej reakcji chemicznej w obecności wody.

Zespół pracujący z łazikiem Perseverance natknął się na różne typy struktur, wyglądających na organiczne. Latem 2023 roku znaleźli biostruktury w kraterze Jezero. 2024 rok przyniósł podobne odkrycie 45 kilometrów dalej – obok skały nazywanej Cheyava Falls.

Niespotykana geologia i… skamieliny?

Formacja powstała z osadów naniesionych 3,5 miliarda lat temu przez rzekę. Krater Jezero był wtedy sporym jeziorem i stanowił jej ujście. Dziś to miejsce wygląda zjawiskowo i intrygująco zarazem.

Naukowcy zainteresowali się czerwonym pasem, na którym widać brązowe plamki wielkości około milimetra. Plamki mają wyraźną, czarną granicę, zbudowaną prawdopodobnie z fosforanów i związków żelaza. Dla biochemików to jasny sygnał, że występował tam brak równowagi chemicznej i wystąpiła reakcja, która tę równowagę przywróciła w obecności wody. przy czym nie są to plamki na powierzchni skały – zjawisko jest „trójwymiarowe” i obecne w całej objętości pobranej próbki.

Specjaliści mówią o tych plamkach „cętki lamparta”. Podejrzewają, że podobnie jak na Ziemi, takie plamki mogą być śladami obecności mikrobów.

Cętki leoparda na Marsie

Spektrometr marsjańskiego łazika zdaje się to potwierdzać. W okolicy Cheyava Falls znalazł sporo organicznych związków chemicznych. Prawdopodobnie jest tam obecny kerogen (coś w rodzaju niedojrzałej ropy naftowej), tak samo jak w niektórych skamielinach na Ziemi.

Ponadto są tam kryształy oliwinu (krzemiany magnezu i żelaza) o pochodzeniu magmowym oraz siarczan wapnia. To zaskakujące połączenie, praktycznie nieznane na Ziemi.

Zobacz: Siara na Marsie. Łazik Curiosity z wyjątkowym odkryciem

Niestety instrumenty Perseverance nie są w stanie stwierdzić, czy ma do czynienia ze szczątkami organizmu żywego, czy z reakcją chemiczną. Byśmy mieli pewność, trzeba będzie dostarczyć próbki skał z Marsa na Ziemię i zbadać w laboratorium. Łazik zebrał dotąd 22 próbki skał i kontynuuje misję, ale perspektywa dostarczenia próbek do NASA oddala się wraz z kolejnymi zmianami budżetu.

Źródło zdjęć: NASA / JPL-Caltech / ASU / MSSS