DAJ CYNK

Firmy w Polsce powoli przekonują się do rozwiązań chmurowych

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Rozwiazania chmurowe firmy w Polsce 2020-2021

W czasie pandemii wzrosło zainteresowanie firm z sektora MŚP w Polsce rozwiązaniami chmurowymi. OVHcloud i Intel zbadały, jak półtoraroczne doświadczenie pracy zdalnej rozbudziło świadomość i oczekiwania w tym zakresie.

Zainteresowanie i wdrażanie rozwiązań chmurowych w Polsce postępuje konsekwentnie, ale niespiesznie. To wniosek z badania przeprowadzonego przez OVHcloud oraz Intel. Z technologii chmury w firmie korzysta w naszym kraju ponad połowa badanych (59%), co świadczy o 7% wzroście w porównaniu do 2020 roku. Wyższe zastosowanie chmury deklarują przede wszystkim firmy, w których transformacja cyfrowa oceniana jest wysoko (65%) i bardzo wysoko (74%).

Coraz większe oczekiwania

Na początku pandemii i pierwszych miesięcy pracy zdalnej był chaos, po którym nastąpił okres ogromnego wzajemnego kredytu zaufania powiązanego z eksperymentami. Potem nastała nastała faza zachwytu perspektywami. W 2020 roku aż 85% badanych wysoko oceniało poziom transformacji cyfrowej swoich przedsiębiorstw. W niebyt, niezwykle szybko, poszły także obawy pracodawców o zmniejszoną produktywność zdalnych pracowników.

Dopiero jednak pełny rok pracy w nowej rzeczywistości pozwolił Polakom wygodnie rozsiąść się na home office i wyrobić sobie zdanie o oferowanych narzędziach. Obecnie transformację cyfrową wysoko lub lepiej ocenia już tylko 70% ankietowanych, a nisko lub bardzo nisko aż 29% (wcześniej tylko 9%). To wciąż dobry wynik. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii początkowo transformację cyfrową swoich firm pozytywnie oceniało 86% pracowników, a obecnie to tylko 60%.

OVHcloud badanie 1

Z badań Eurostatu wynika, że obecnie z rozwiązań chmurowych w Polsce korzysta co czwarta firma. To niemal podwójny wzrost w stosunku do wyników sprzed dwóch lat, gdy podobną deklarację składało tylko 11%. Badanie Intel i OVHcloud doprecyzowało, że w 41% badanych firm pandemia wywołała wzrost zainteresowania wykorzystaniem chmury, ale przede wszystkim w tych, które już z niej korzystają. O kolejnym wdrożeniu myśli 71% takich przedsiębiorstw. Spośród firm, które nie zdecydowały się jeszcze na wdrożenie żadnych rozwiązań chmurowych, zastanawia się nad tym 32%.

Chmura opiera się przede wszystkim na zaufaniu. Firmom, które wykonały już pierwszy krok i przekonały się, ile wygody daje to rozwiązanie łatwiej zdecydować się na następny i kolejny. Wiemy, że prawie połowa użytkowników chmury przede wszystkim zwraca uwagę na wygodę, a więc brak konieczności budowania, utrzymywania czy chronienia własnej infrastruktury, pamiętając o okresowym zwiększonym zapotrzebowaniu na moc i obliczeniową i zasoby pamięci.

 – powiedział Robert Paszkiewicz, odpowiedzialny w OVHcloud za region Europy Środkowo-Wschodniej


Przeszkody na drodze popularyzacji chmury w Polsce

Czynnikiem hamującym decyzje o wejściu do chmury może być fakt, że własne serwerownie wciąż posiada aż 87% badanych firm. Własne zasoby nie przesądzają jednak o braku możliwości skorzystania z chmury. Wiele firm zachowuje własną infrastrukturę w skali mikro z podstawowymi, kluczowymi zasobami, powierzając bardziej wymagające i ambitniejsze zadania dostawcom usług chmurowych. Warto też zauważyć, że tegoroczne 87% to o 4% mniej niż w 2020 roku. Powoli więc zarysowuje się wyraźny trend. O ile bowiem wcześniej firmy zgłaszały, że temat chmury nie jest im do końca znany bądź obawiają się o bezpieczeństwo danych przechowywanych w chmurze (42% w badaniu z 2020 roku), z najnowszych badań wynika, że kwestia bezpieczeństwa martwi już tylko co dziesiątą firmę (12%).

OVHcloud badanie 2

Co więc powstrzymuje przesiadkę przedsiębiorców do chmury? Decydenci najczęściej wskazują brak konkretnej potrzeby (43%). Można to tłumaczyć potrzebą wiedzy i przykładów efektów wdrożeń, jak chmura może pomóc w rozwoju. Na drugim miejscu znajduje się przekonanie, że posiadają już wystarczające zasoby wewnątrz własnej organizacji (22%). Co ciekawe, koszty migracji wydają się odgrywać zupełnie drugorzędną rolę. Ten wątek wskazało już tylko 4,9% firm.

Co przyciąga polskie firmy do chmury?

Duże firmy sięgają po chmurę prywatną znacznie częściej niż te średnie. Korzysta z niej już co piąta organizacja (21%). Zdecydowana większość firm (88%) twierdzi, że przetwarza dane na serwerach zlokalizowanych w Polsce. Sama lokalizacja w Unii Europejskiej jest ważna dla 18%, czyli dla 5% więcej niż w roku ubiegłym. Możemy więc mieć do czynienia ze wzrostem świadomości użytkowników. Serwery poza terenem Unii Europejskiej w dalszym ciągu nie cieszą się zaufaniem polskich firm. A potrzeba poczucia bezpieczeństwa była, podobnie jak w roku ubiegłym, najczęściej wskazywanym czynnikiem wyboru usług chmurowych (ma ona znaczenie aż dla 58% respondentów).

Na kolejnym miejscu plasuje się natomiast atrakcyjna cena rozwiązań chmurowych, którą wskazało 42% badanych. Warto jednak podkreślić, że nie chodzi o czasowe promocje. Te, jako czynnik zachęcający do rozpoczęcia podróży w chmurę, wskazało niespełna 7% badanych, czyniąc je jednocześnie najrzadziej wskazywanym kryterium. Na podium znalazła się także elastyczność, którą doceniło 37% badanych firm. W tym przypadku też chyba najwyraźniej uwidocznił się wpływ pandemii. W tym roku wskazało na nią bowiem trzykrotnie więcej firm niż w roku 2020 roku.

OVHcloud bdanie 3

Wraz z elastycznością, bezpieczeństwo staje się cechą wpisaną w usługi chmurowe. Upowszechnienie się modelu pracy zdalnej przyniosło nam natomiast niezwykle potrzebny wzrost świadomości i oczekiwań użytkowników. Wierzymy, że powoli będzie się to przekładać także na świadomość wszystkich zalet i zastosowań chmury.

– podsumował Robert Paszkiewicz

Zobacz: T-Mobile ma nowe Data Center w Warszawie
Zobacz: Google inwestuje w Polsce. W Warszawie uruchomił region Google Cloud
 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock, OVHcloud

Źródło tekstu: OVHcloud