DAJ CYNK

Poznalismy pierwsze, wyłącznie polskie dane dotyczące YouTube

Henryk Tur

Rozrywka

Z danych - zaprezentowanych podczas YouTube Brandcast - wynika, że przeciętny internauta korzysta z platformy przez 40 minut dziennie. A takich osób jest w naszym kraju dokładnie 24,6 mln.

W trakcie organizowanej po raz pierwszy w Polsce konferencji YouTube Brandcast podano szereg interesujących danych dotyczących naszego kraju. Co nie zaskakuje, jest to najpopularniejszy serwis wideo w Polsce, a spośród wymienionych 24,6 mln przeważają widzowie w przedziale 24-44 lata. Jest ich ponad 10 milionów. Piotr Marzec, Head of Market Development w Google, podsumowuje to tak:

YouTube to wideo dla każdego, a wyjątkowe treści przyciągają kolejnych widzów. YouTube przyciąga także nowych twórców, w tym osoby dobrze znane z innych mediów, np. z telewizji. Bliskość z odbiorcą pozwala na szybką reakcję, wyłapywanie nowych trendów i odpowiedź na zainteresowanie widzów. To właśnie także dzięki temu, szczególnie w ostatnim czasie, platforma i zamieszczane tam treści, mogły pomagać nam w zdobywaniu nowych umiejętności w domu. Ucząc się w domu korzystamy z materiałów przygotowanych przez utalentowanych nauczycieli i wykładowców. Gotujemy z mistrzami kuchni, a ćwiczymy z najlepszymi trenerami fitness. Możemy także oglądać transmisje z koncertów i wydarzeń kulturalnych.

Jego słowa potwierdzają także dane: od czerwca 2020 r. czas oglądania filmów związanych z matematyką na YouTube w Polsce wzrósł o ponad 300%, czas oglądania filmów dotyczących gotowania o ponad 150%, a popularne wideo prezentujące ćwiczenia cardio oglądamy dłużej o ponad 350%.

Zobacz: Google zmienia YouTube – koniec przypadkowego przewijania

Podczas konferencji zauważono, że rośnie w siłę grupa tzw. Light TV Viewers, czyli osób, które z telewizji korzystają mało, znacząco mniej niż ogólnokrajowa średnia. W tej grupie zaliczane są osoby, które oglądają telewizję nie więcej niż jedną godzinę dziennie. Według badania przeprowadzonego przez Nielsen, w skali kraju jest około 23%, co daje około 8 milionów osób. Ponadto kolejne 3% osób nie posiada w ogóle dostępu do telewizji. Według danych 1.1 mln osób mieszka w gospodarstwach domowych bez telewizora.

Joanna Kopeć z Nielsen tłumaczy to następująco:

Żyjemy w czasach przełomowych dla rynku mediowego. Treści dostępne na żądanie bezpowrotnie zmieniły oczekiwania widzów. Liczne ekrany, eksplozja treści wideo, dostępnych kiedy chcemy i gdzie chcemy - to wszystko sprawia, że docieranie za pomocą telewizji linearnej do widzów staje się coraz trudniejsze

Michał Protasiuk, Media Research Manager w Google, dodaje, że "średni dzienny czas oglądania telewizji w grupie Light TV Viewers to zaledwie 36 minut, czyli odpowiednik jednego odcinka serialu lub pasma informacyjnego". Najmniej czasu na telewizję poświęcają przedstawiciele pokolenia Z, czyli osoby w wieku 13-24 lata, najwięcej z kolei osoby z pokolenia Silver, czyli osoby powyżej 55 roku życia. Wśród Light TV Viewers dużo częściej napotykamy osoby młodsze - 65% z nich jest w wieku 16-44 lata. Ale  przeciętnie każdego dnia połowa Light TV Viewers w wieku 18-55 ogląda treści wideo na YouTube, podczas gdy przed telewizorem zasiada jedynie 39% z nich. Jak podaje Google: "główne powody, dla których odchodzą od TV to mało interesujący content, poczucie straty czasu podczas oglądania TV, przekonanie, że informacjom w TV nie można ufać oraz sztywna ramówka, która nie pasuje do ich stylu życia".

Zobacz: YouTube będzie miał więcej reklam

Stale rosnąca liczba widzów YouTube sprawia, że platforma wprowadziła szereg narzędzi, które ułatwiają reklamodawcom oraz agencjom pracę nad kampaniami. Google podaje nam ich spis:

  • Planer Zasięgu - narzędzie, które pozwala szybko i dokładnie zaplanować kampanię zasięgową w YouTube i u Partnerów Wideo
  • rozwiązanie CustomIntentAudiences, które pozwala zdefiniować konsumentów na podstawie ich wyszukiwań w Google i połączyć ich z wideo marki. Analogicznie do wyszukiwarki, wystarczy tylko dodać do kampanii YouTube odpowiednie słowa kluczowe
  • Video Builder - narzędzie, które bazując na gotowych szablonach, pomaga w 3 prostych krokach stworzyć gotową kreację. Przy użyciu Video Buildera można zbudować film reklamowy z posiadanych już materiałów (jak np. zdjęcia), dostosować go do charakteru produktu (dopasowując kolory i czcionki), wybrać muzykę
  • Bumper Machine -proste narzędzie do tworzenia bumperów, czyli krótkich, 6-sekundowych reklam, na podstawie dłuższych spotów
  • sekwencjonowanie reklam - produkt, który pozwala na opowiedzenie widzowi dłuższej historii w kilku różnych fragmentach i dostosowanie jej do tego, jak na nią zareaguje

W trakcie YouTube Brandcast ogłoszone zostało także wprowadzenie na początku przyszłego roku nowego sposobu zakupu kampanii YouTube Select.

 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News