DAJ CYNK

Ogromna szansa dla Polski. Chodzi o nowe paliwo E10

Damian Jaroszewski (NeR1o)

Wydarzenia

Ogromna szansa dla Polski. Chodzi o nowe paliwo E10

Od 2024 roku na polskich stacja pojawiła się nowa benzyna E10. Zdaniem dyrektora generalnego Krajowej Izby Biopaliw jest to dla Polski duża szansa.

Od stycznia 2024 roku w Polsce obowiązuje nowe paliwo E10, które zastępiło dotychczasowe PB95 E5. Zmiana nie jest wielka, bowiem 5 proc. biokomponentów zostaje zastąpione przez maksymalnie 10 proc.

Pomimo tego posiadacze starszych samochodów mogą mieć problem, bo według szacunków aż milion pojazdów, które poruszają się po polskich drogach, nie jest przystosowanych do nowej benzyny. Pomimo tego zmiana może być szansą dla Polski — informuje Puls Biznesu.

Benzyna E10 szansą dla Polski?

Taką opinię wyraził Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw. Szacuje on, że zwiększenie udziału biokomponentu do maksymalnie 10 proc. zwiększy zapotrzebowanie na biopaliwo aż o 200 tys. m sześciennych w skali roku. Większość z tego ma być dostarczana przez krajowych wytwórców.

Szacujemy, że dzięki zwiększeniu jego udziału w benzynach do maks. 10 proc. może spowodować wzrost zapotrzebowania na ten biokomponent o co najmniej 200 tys. m sześc. w skali roku i zakładamy, że zdecydowana większość tego wolumenu zostanie dostarczona przez krajowych wytwórców, do czego są oni przygotowani.

- mówi Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw.

Zdaniem dyrektora generalnego Krajowej Izby Biopaliw nie ma zagrożenia, że Polska nie poradzi sobie z produkcją, bowiem jesteśmy po rekordowych zbiorach kukurydzy, które w 2023 roku wyniosły aż 9,2 mln ton. Tymczasem 500 tys. ton może być wykorzystanych właśnie do produkcji biopaliwa, więc to tak naprawdę szansa dla polskich rolników i wytwórców.

Jednocześnie dodał, że paliwo E10 nie powinno być droższe od E5, bowiem biokomponent stanowi niewielką część ceny końcowej benzyny.

Biorąc pod uwagę aktualne uwarunkowania cenowe, w tym przede wszystkim notowania europejskie benzyn i bioetanolu, a także prognozy cen na najbliższe miesiące, bioetanol absolutnie nie jest czynnikiem cenotwórczym w zakresie ceny detalicznej benzyny w Polsce i całej UE.

- dodał Stępień.

Polska jest 18. państwem, w którym wprowadzono benzynę E10. Paliwo jest dostępne już w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech, Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Zobacz: Pilnie usuń to z telefonu. Wysysa pieniądze z konta

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: Puls Biznesu