DAJ CYNK

PKP z nowymi aplikacjami mobilnymi dla podróżnych

Marian Szutiak

Aplikacje

PKP z nowymi aplikacjami mobilnymi dla podróżnych

Polskie Koleje Państwowe i PKP Intercity chcą ułatwić planowanie podróży wszystkim pasażerom. Pomóc w tym mają nowe kolejowe aplikacje mobilne, które są już dostępne do pobrania w sklepach Google Play i App Store.

PKP.appka dla podróżujących koleją

PKP.appka to nowa aplikacja mobilna stworzona przez Polskie Koleje Państwowe S.A. dla wszystkich pasażerów kolei w Polsce. Nowe narzędzie stanowi swego rodzaju asystenta podróży, który łączy w sobie różne funkcje. Jest tu przewodnik po dworcach, za pomocą którego można łatwo sprawdzić ich położenie oraz informacje o dostępnych na nich usługach i infrastrukturze, takich jak poczekalnie, kasy biletowe, toalety, przechowalnie bagażu, stojaki rowerowe czy udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności.

W nowej aplikacji sprawdzić można również informacje o punktach handlowych i usługowych: sklepach, kawiarniach, barach szybkiej obsługi, kwiaciarniach, salonikach prasowych i wielu innych. Podróżni znajdą w niej także przydatne wskazówki, na przykład dotyczące tymczasowej organizacji ruchu pieszych na dworcu czy funkcjonowania dworca tymczasowego w trakcie prowadzonych remontów.

PKP.appka screens

Ważną funkcją PKP.appki jest przycisk SOS. Jego użycie użycie ma umożliwić szybkie połączenie z pracującymi przez całą dobę służbami PKP S.A. odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo. W aplikacji można także sprawdzić aktualizowane w czasie rzeczywistym odjazdy i przyjazdy pociągów na danej stacji, wyszukać połączenie oraz kupić bilet
Obecnie PKP.appka jest zintegrowana z aplikacją BILKOM, natomiast docelowo modułem sprzedażowym będzie aplikacja PKP Intercity. W planach PKP S.A. ma również dalszą rozbudowę funkcjonalności aplikacji o możliwość zgłaszania usterek, dodanie kolejnych wersji językowych oraz użytecznych dla pasażera informacji, obejmujących między innymi nawigację dla wybranych dworców premium.

Rosnąca liczba pasażerów kolei to dowód na to, że Polacy ponownie zaufali temu środkowi transportu. To jednak też impuls dla nas do wprowadzenia nowych rozwiązań, dzięki którym podróże koleją stają się bezpieczniejsze, wygodniejsze, przyjemniejsze, a ich planowanie bardziej intuicyjne. W Grupie PKP ofertę postrzegamy bardzo szeroko. Obok miliardowych inwestycji, takich jak budowy i modernizacje dworców, zakupy nowego taboru, niezwykle ważne są także nowoczesne narzędzia ułatwiające planowanie podróży i zakup biletów. Jestem przekonany, że właśnie takimi będą stworzone właśnie nowe aplikacje mobilne.

– powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP

PKP.appka powstała dzięki współpracy spółek Grupy PKP. Jest ona również jednym z projektów strategicznych działającej od 2021 roku Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.

Nowa aplikacja PKP Intercity

Nowością dla pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych jest również aplikacja o nazwie PKP Intercity, która zastępuje dotychczasową aplikację o nazwie IC Mobile Navigator. Narzędzie to oferuje wiele rozwiązań mających na celu zwiększających komfort użytkowania i oszczędzania czas podróżnych. Do nich należy między innymi funkcja zakupu biletów „Tam i Powrót” w ramach jednej transakcji. Same połączenia można z kolei szybko znaleźć dzięki szerokiemu wyborowi filtrów w wyszukiwarce.

W ramach jednej transakcji podróżni zakupią też bilety na przejazd z przesiadką oraz bilety na przewóz roweru, dodatkowego bagażu czy czworonogiego towarzysza podróży. Można sprawdzić najtańsze i najszybsze połączenie w wybranej relacji. Dla tych, którzy podróżują często, przydatna będzie funkcja profili zakupowych, dzięki której można zdefiniować część stałych parametrów podróży. W aplikacji nie zabrakło też funkcji graficznej rezerwacji miejsc, która umożliwia wybór konkretnego miejsca ze schematu pociągu. Ostatnia funkcja dotyczy obecnie elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych. Aplikacja PKP Intercity jest dostępna dodatkowo w angielskiej, niemieckiej i ukraińskiej wersji językowej.

PKP Intercity screens

Za bilety podróżni docelowo będą mogli zapłacić takimi metodami, jak Google Pay, Apple Pay czy BLIK. Aplikacja jest połączona z kontem użytkownika w systemie e-IC, co oferuje wygodę użytkowania na różnych urządzeniach i bilety offline, a zalogować się będzie można do niej także wykorzystując odcisk palca lub funkcję FaceID.

Zakup biletu zakończony będzie monitem o powodzeniu transakcji, na którym podróżni znajdą też informacje o prognozie pogody w dniu podróży. W aplikacji znajduje się również funkcja zmiany imienia i nazwiska, dzięki czemu w wypadku literówki w danych będzie można dokonać szybkiej korekty bez konieczności zwracania biletu.

Dzięki modułowi mWARs, w pociągach z wagonem restauracyjnym podróżni będą mogli zamówić posiłek nie wstając z fotela. Wybraną potrawę lub napój obsługa dostarczy do miejsca pasażera. Dodatkowo w aplikacji każdy podróżny znajdzie informację o śladzie węglowym, jaki wygeneruje podróż w porównaniu do innych środków transportu.

Nasza strategia zakłada ulepszanie doświadczeń pasażerów na każdym etapie podróży, a jednym z nich jest właśnie zakup biletu, który systematycznie staje się coraz prostszy. Dlatego już projekt aplikacji zakładał wygodę użytkowania i możliwość elastycznego rozszerzania  o dodatkowe usługi. Dotychczasowa aplikacja IC Mobile Navigator musiała się udać na zasłużoną emeryturę. Jej następczyni, aplikacja PKP Intercity, pozwala na szybsze zaplanowanie podróży i zakup biletu. Zachęcamy do korzystania z nowych aplikacji, bo z nimi podróże pociągiem stają się jeszcze łatwiejsze.

– powiedział Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity

Spółka PKP Intercity obiecuje systematycznie wprowadzać kolejne aktualizacje aplikacji, a wraz z nimi rozszerzać jej funkcjonalność. W kolejnych wersjach dodane mają zostać takie udogodnienia, jak sprzedaż biletów międzynarodowych, opcja udostępnienia biletu innej osobie czy możliwość dodania biletu do kalendarza. W przyszłości aplikacja pokaże lokalizację pociągu na mapie, informacje o opóźnieniach oraz umożliwi korzystanie z programu lojalnościowego, zakup biletu z więcej niż jedną przesiadką w jednej transakcji oraz udział w offsecie ekologicznym. Wśród nowych funkcji znajdzie się także możliwość kontaktu poprzez aplikację z drużyną konduktorską w celu zgłoszenia nieodpowiedniej temperatury w pociągu, usterek lub problematycznego zachowania współpasażerów.

Zobacz: PKP Intercity zamawia nowy system internetowej sprzedaży biletów
Zobacz: PKP Intercity szkoli konduktorów w wirtualnej rzeczywistości

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Martyn Jandula / Shutterstock.com, Google Play

Źródło tekstu: PKP