DAJ CYNK

Spotify będzie nie do poznania. Oto nowości w aplikacji

Mieszko Zagańczyk

Aplikacje

Podczas wydarzenia Stream On 2023 streamingowy serwis Spotify przedstawił zmiany, jakie czekają użytkowników aplikacji w najbliższej aktualizacji. Zmieni się jej wygląd, ale nie tylko. Firma ujawniła także, ile zarabiają artyści.

Zorganizowana przez Spotify konferencja Stream On 2023 to drugie już tego typu wydarzenie, na którym byli obecni muzycy, autorzy piosenek, twórcy wideo oraz podcasterzy z całego świata. W Los Angeles na imprezie pojawiły się też gwiazdy, jak Ed Sheeran, Jennifer Lopez czy The Jonas Brothers.

Podczas wydarzenia Daniel Ek, założyciel oraz CEO Spotify, przedstawił dalszy kierunek rozwoju serwisu. Najważniejszą ze zmian jest odnowiony interfejs, który może się trochę kojarzyć z aplikacją TikTok. Nowy wygląd aplikacji i związane z nim funkcje będą wprowadzane stopniowo dla ponad 500 milionów aktywnych użytkowników z całego świata. Część rozwiązań trafi jednak tylko na wybrane rynki i ominie Polskę.

Spotify: co nowego w 2023?

Dzięki nowej funkcji ekranu głównego na urządzeniach mobilnych użytkownicy będą mogli pionowo, jak w TikToku, przewijać wizualizacje związane z muzyką, podcastami lub audiobookami, co ma pomóc im odkrywać nowych artystów i utwory. Później wystarczy jedno kliknięcie, aby zapisać lub udostępnić ciekawe nagranie, wyświetlić podgląd wielu piosenek z listy odtwarzania lub albumu, przeczytać transkrypcje odcinków czy obejrzeć podcasty wideo.

W nowym interfejsie użytkownicy będą też mogli kliknąć wybraną kategorię, na przykład Muzyka lub Podcasty i Programy, aby przeglądać wizualne i dźwiękowe prezentacje list odtwarzania, albumów, podcastów i audiobooków dostosowanych do ich gustów. 

Usprawnieniem ma być także Smart Shuffle, czyli nowy system sugestii dla playlist. Ta funkcja ma podsuwać spersonalizowane rekomendacje pasujące do klimatu oryginalnej listy odtwarzania.

Podobnie jak w przypadku muzyki, Spotify wprowadza funkcję autoplay dla podcastów – gdy skończy się słuchany właśnie odcinek, automatycznie rozpocznie się odtwarzanie kolejnego, który jest najbardziej dopasowany do preferencji użytkownika.

Serwis stworzył także usprawnienie dla fanów koncertów na żywo. Dzięki narzędziom takim jak Concert and Merch Discovery nigdy nie przegapią oni występu swojego ulubionego artysty. Jeżeli któreś wydarzenie szczególnie nas interesuje, wystarczy kliknąć „interesuję się”, a event zostanie zapisany w kalendarzu Live Events Feed. Użytkownicy mogą też dostosować swoją lokalizację i przeglądać koncerty z całego świata. Spotify również w całej aplikacji będzie proponował polskim użytkownikom zakupy z wydawnictw artystów, koncertów czy towarów specjalnych.

Spotify rozszerza też program Fans First o kolejnych artystów. Dzięki niemu użytkownicy otrzymają e-maile i powiadomienia ze specjalnymi dostępami do przedsprzedaży koncertów i ekskluzywnych towarów.

Serwis wprowadza też kolejne funkcje dla podcasterów, w tym związane z monetyzowaniem treści. Serwis rozbudowuje takie opcje jak podcasty wideo, interaktywne odcinki oraz subskrypcje podcastów.

W wybranych krajach, ale jeszcze nie w Polsce, Spotify wprowadza szybki dostęp do spersonalizowanych rekomendacji audiobooków, a także tryb DJ miksujący utwory z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (tylko USA i Kanada).

Spotify: artyści zarabiają miliony

Podczas wydarzenia Spotify zaprezentował coroczny raport, dotyczący jednej z najbardziej kontrowersyjnych spraw, jakie wiążą się z muzycznymi serwisami streamingowymi – czyli kwestii tego, czy i jak na odtworzeniach zarabiają artyści.

Spotify przekonuje, że teraz twórcy zarabiają w serwisie więcej niż kiedykolwiek. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba artystów zarabiających ponad 1 mln dolarów, jak i tych generujących ponad 10 tys. dolarów wzrosła dwukrotnie. Dodatkowo Spotify szacuje, że artysta zajmujący 50-tysięczne miejsce wśród najlepiej zarabiających artystów na Spotify wygenerował więcej niż 50 tys. dolarów zysków we wszystkich zarejestrowanych źródłach przychodów.

Spotify wyliczył też, że przeznacza prawie 70 procent z każdego dolara, który generują odtworzenia, z powrotem do branży, a wypłaty Spotify dla posiadaczy praw do muzyki zbliżają się do 40 miliardów dolarów.

Zobacz: Spotify Premium na 4 miesiące za darmo. Jest jeden haczyk
Zobacz: Czego Robert Lewandowski słucha przed meczem? Spotify ujawnia

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Spotify