DAJ CYNK

Facebook znowu ukarany w Europie. Poszło o prywatność i reklamy

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Facebook znowu ukarany w Europie. Poszło o reklamy

Unia Europejska nałożyła na firmę Meta karę grzywny w wysokości 390 milionów euro. Na Facebooku i Instagramie doszło do złamania unijnych przepisów dotyczących danych osobowych.

Irlandzka Komisja Ochrony Danych postanowiła nałożyć na tamtejszy oddział firmy Meta karę w łącznej wysokości 390 mln euro (1,7 mld zł). To suma dwóch kar nałożonych za łamanie unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) w serwisach Facebook (210 mln euro kary) oraz Instagram (180 mln euro kary). Irlandzki regulator napisał w swoim oświadczeniu, że Meta naruszyła swoje obowiązki w zakresie przejrzystości i wykorzystywała niewłaściwą podstawę prawną do przetwarzania danych osobowych w celu rozpowszechniania reklamy behawioralnej.

Zobacz: Facebook dogadał się z sądem. Zapłaci 725 mln dolarów
Zobacz: Fałszywe opinie w Google i na Facebooku – sypią się kary, wchodzi nowe prawo

Krótko mówiąc, Meta zmuszała użytkowników Facebooka i Instagrama do wyrażania zgody na wykorzystywanie ich danych na przykład do tworzenia spersonalizowanych reklam. Brak udzielenia tej zgody oznaczałby jednoczesny brak akceptacji całego regulaminu tych serwisów społecznościowych, czyli taki użytkownik nie mógłby już z nich korzystać.

Meta się odwoła

Kierowana przez Marka Zuckerberga firma ogłosiła, że jest rozczarowana takim obrotem sprawy i złoży apelację.

Debata na temat podstaw prawnych trwa już od jakiegoś czasu, a firmy borykają się z brakiem pewności regulacyjnej w tej dziedzinie. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasze podejście jest zgodne z RODO, dlatego jesteśmy rozczarowani tymi decyzjami i zamierzamy odwołać się zarówno od treści orzeczeń, jak i od kar.

– napisała Meta oświadczeniu

Właściciel Facebooka i Instagrama podkreśli również, że decyzje irlandzkiego urzędu nie uniemożliwiają ukierunkowanej lub spersonalizowanej reklamy i dotyczą jedynie tego, z jakiej podstawy prawnej korzysta Meta, oferując określone reklamy.

Zakończona nałożeniem na firmę Meta w ubiegłym tygodniu kary sprawa jest pokłosiem skarg grupy Noyb, zajmującej się ochroną prywatności. Organizacja ta twierdzi, że imperium Zuckerberga zlekceważyło RODO obowiązujące w Unii Europejskiej od 2018 roku, nie dając użytkownikom swoich mediów społecznościowych (w tym Facebooka i Instagrama) możliwości wstrzymania zgody na wykorzystywanie ich danych osobowych czy blokowania spersonalizowanych reklam.

Zobacz: Mapy Google oszukują cię i śledzą. Jest kolejna kara
Zobacz: Rekordowa kara dla twórców Fortnite'a. Zapłacą grube miliony

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com, Szutterstock

Źródło tekstu: news.yahoo.com